• Anonym (Mardröm)

    Oönskad graviditet, kejsarsnitt och amning

    Jag har bestämt mig att inte amma och har redan fått godkänt för kejsarsnitt. Jag vill inte ha ett äckligt underliv av att föda naturligt jag vill inte plågas av att amma. Egentligen ville jag inte ens ha barn. Jag upptänkte att jag var gravid v 25. Pga att jag inte fått mens på flera år då jag ätit minipiller. Båda jag och kille vill ej ha barn. Min graviditet har varit symptomfri och det var först jag jag fick mage som jag tänkte ta testet (var ändå d sista jag trott och tänkte att jag bara har gått upp i vikt) vi blev traumatiserade båda två men det var inget vi kan göra nåt åt och bestämt oss att älska vårt barn. Jag har alltid varit emot hetsen överallt om vad en bra mamma är. Jag har i min omgivning sett mer kvinnor som lider av förlossning o amning att jag vilö ta avstånd från allllt sånt och vill göra d på mitt sätt. Svärmor är rasande. Kallar mig redan för em dålig morsa och jämför mig med hennes enligt henne perfekta och enligt mig miserabla mor till dotter. Har hon ens rätt att lägga sig i? Hon har gått så långt att hon varit på min vc och velat konfrontera min bm som Stöttat mig och mina val. Hon har tom försökt anmäla min bm. Det känns som om jag lever en mardröm som jag inte kan vakna från.

    Varför detta hat mot oss som vill göra annorlunda?

  • Svar på tråden Oönskad graviditet, kejsarsnitt och amning
  • nevermind
    Anonym (Mardröm) skrev 2016-02-07 21:08:12 följande:

    Mitt problem är nu min svärmor som har väldigt bestämda åsikter om vad en bra mamma är. Jag vill ta bort henne från mitt liv.

    Hon Har redan dömt ut mig. Hon hatar mig redan eftersom "hennes son kommer riskera ha rödhåriga barn som kommer att bli mobbade. Till skillnad från hennes andra barnbarn som alla är blonda och fina. Jag mår kasst


    Vilka jävla kärring!!!! Vad säger din sambo? Jag hade blivit vansinnig om min morsa betett sig sådär mot min sambo!
  • Anonym (Mardröm)
    Anonym (eh) skrev 2016-02-07 21:12:27 följande:

    Varför ska inte barnet få träffa sin farmor? Vad säger barnets pappa?


    Han har inte så bra relation till henne de pratar inte
  • Anonym (Mardröm)
    nevermind skrev 2016-02-07 21:13:50 följande:

    Vilka jävla kärring!!!! Vad säger din sambo? Jag hade blivit vansinnig om min morsa betett sig sådär mot min sambo!


    Han pratar inte med henne. De hade ingen bra relation till varandra när han växte upp.
  • Cilla93
    Anonym (Mardröm) skrev 2016-02-07 21:08:12 följande:

    Mitt problem är nu min svärmor som har väldigt bestämda åsikter om vad en bra mamma är. Jag vill ta bort henne från mitt liv.

    Hon Har redan dömt ut mig. Hon hatar mig redan eftersom "hennes son kommer riskera ha rödhåriga barn som kommer att bli mobbade. Till skillnad från hennes andra barnbarn som alla är blonda och fina. Jag mår kasst


    Det låter som en hemsk svärmor. Med tanke på hur du mår borde du prata med din barnmorska om det, du kanske kan få prata med en kurator eller liknande? Du hade ju inte alls tänkt skaffa barn och få veta det i vecka 25 måste vart tungt.
  • Anonym (T)

    Du kan få "äckligt underliv" även om du gör kejsarsnitt då hormoner kan påverka underlivet väldigt mycket och du kommer blöda därifrån även om du gör kejsarsnitt

    Amma behöver du inte göra, men vill och kan du göra barnet en tjänst så kan du klämma/pumpa ut det första någon dag och ge på kopp eller flaska

    Blanda ersättningen noggrannt! Blir barnet väldigt hård i magen kan lite olja eller messmör hjälpa, snacka med bvc om barnet verkar få ont eller inte bajsar på länge

    Babynest är asbra att ha om man vill/måste samsova säkert, bra i spjälsängen också

    Vagn kan man köpa i andrahand i fint skick, bärsjal kan vara jättebra om barnet vill vara nära

  • Mammatillelise

    Man får inte ett äckligt underliv av att föda barn. Det är väl olika för alla men min kropp återställde sig jättebra och är precis som innan förlossningen. Så kalla det helst inte äckligt. Däremot är det helt upp till dig hur du vill föda och göra med amning. Är man rädd för vaginal förlossning eller inte vill så tycker jag det är helt rätt att göra kejsarsnitt. Jag ammade inte mitt barn och hon mår hur bra spm helst ändå. Tycker det är fel att din svärmor lägger sig i så mycket, hon kan ge råd men inte mer. Jag kan förstå folk som inte vill ha barn lika mycket som jag förstår frustrationen hos folk som inte kan få barn och läser sånt här. Alla vill olika med sina liv och det kan ingen annan bestämma över. Ni får leva med det här eftersom det har hänt. Ni kanske ska va mer försiktiga nästa gång:) så det inte sätter ett till oönskat barn till världen. Hoppas ni lär er älska ert barn och ger den lilla det bästa trots vad som har hänt. Dom är så värda det. Lycka till!

  • Anonym (Mardröm)
    Cilla93 skrev 2016-02-07 21:26:59 följande:

    Det låter som en hemsk svärmor. Med tanke på hur du mår borde du prata med din barnmorska om det, du kanske kan få prata med en kurator eller liknande? Du hade ju inte alls tänkt skaffa barn och få veta det i vecka 25 måste vart tungt.


    Det var och är fortf väldigt tungt. Det är därför som de kunde fixa så att jag kunde få kejsarsnitt utannproblem. Pratar med kurator båda jag och min kille. Han är lika chockad och rädd han med :(
  • Anonym (?)

    Om din partner inte pratar med sin mamma varför gör du det?

  • Anonym (Mardröm)
    Anonym (T) skrev 2016-02-07 21:28:49 följande:

    Du kan få "äckligt underliv" även om du gör kejsarsnitt då hormoner kan påverka underlivet väldigt mycket och du kommer blöda därifrån även om du gör kejsarsnitt

    Amma behöver du inte göra, men vill och kan du göra barnet en tjänst så kan du klämma/pumpa ut det första någon dag och ge på kopp eller flaska

    Blanda ersättningen noggrannt! Blir barnet väldigt hård i magen kan lite olja eller messmör hjälpa, snacka med bvc om barnet verkar få ont eller inte bajsar på länge

    Babynest är asbra att ha om man vill/måste samsova säkert, bra i spjälsängen också

    Vagn kan man köpa i andrahand i fint skick, bärsjal kan vara jättebra om barnet vill vara nära


    Tack <3
  • BuoBä

    Varför ens prata med svärmor om de här sakerna om varken du eller din man har en bra relation till henne? Låter som om det vore en bra idé att bryta kontakten helt ett tag, i alla fall tills ni själva har landat i situationen.

  • Anonym (Mardröm)
    Anonym (?) skrev 2016-02-07 21:42:11 följande:

    Om din partner inte pratar med sin mamma varför gör du det?


    Det gör jag inte heller nu efter allt som har hänt. Deras relation har aldrig varit bra och han slutade prata med hemme när hon pratade skit om mig. Men hon har fortf insyn genom min killes syskon.
  • Anonym (Mardröm)
    BuoBä skrev 2016-02-07 21:45:12 följande:

    Varför ens prata med svärmor om de här sakerna om varken du eller din man har en bra relation till henne? Låter som om det vore en bra idé att bryta kontakten helt ett tag, i alla fall tills ni själva har landat i situationen.


    Jag är rädd att avbryta och påverka mitt barns liv. Jag vet inte hur mycket barn behöver sina mor och farföräldrar. Samtidigt är jag orolig att hon skulle behanda mitt barn illa för att det är annorlunda. Jag tänker även att det finns en möjlighet att hon skulle berätta att hen var oönskad och ett misstag. Jag blir gråtfärdig bara av tanken att barnet skulle få veta our story
  • BuoBä
    Anonym (Mardröm) skrev 2016-02-07 21:55:55 följande:

    Jag är rädd att avbryta och påverka mitt barns liv. Jag vet inte hur mycket barn behöver sina mor och farföräldrar. Samtidigt är jag orolig att hon skulle behanda mitt barn illa för att det är annorlunda. Jag tänker även att det finns en möjlighet att hon skulle berätta att hen var oönskad och ett misstag. Jag blir gråtfärdig bara av tanken att barnet skulle få veta our story


    Om farmor inte är en bra person så behöver barnet inte henne i sitt liv. Om ni har bra relationer med syskonen kan ni få stöd där istället.

    Förstår syskonen varför ni inte vill ha kontakt med svärmor, så ni kan be dem att inte skvallra till henne?

    Det kommer ordna sig, men fokusera på att må bra nu och undvik energitjuvar! Jättebra att ni får så mycket stöd av MVC.
  • Anonym (Z)

    Det låter inte som en bra idé att barnet ska umgås med farmor...

  • Anonym (Sofi)

    Jag ska berätta något för dig.

    Jag ville ha barn, jättegärna. Blev aldrig gravid. Jag och min man gick igenom en fertililtetsutredning. Inget var fel. Jag blev tillslut gravid och fick missfall. Blev nästan besatt av graviditet och barn, ÄL-stickor och fan och hans moster.

    Tillslut fick vi en dotter. Jag har verkligen velat ha barn, men inte en bebis. Hade gärna tagit en treåring direkt, men så funkar det ju inte. Men som du kanske förstår så var vår dotter väldigt efterlängtad!

    På BB, efter förlossningen, kände jag inte mycket för vår dotter. Vad ska jag göra med det lilla knytet tänkte jag. Vi connect:ade först några dagar senare, när vi hade landat hemma i lugn och ro. Jag har också hört om mammor som fått känslor för barnet först efter någon vecka.

    Jag var föräldraledig i 8 månader och sedan tog min man över. Vi hade bestämt att dela den lika. Min man sa att han connect:ade ordentligt först under sin föräldraledighet!

    Så, om varken du eller din man har himlastormande känslor för barnet direkt när det kommer, så vet att det kan vara så även för föräldrar som önskar sig sitt barn väldigt innerligt också. För många växer kärlek fram!

  • Anonym (Mardröm)
    Anonym (Sofi) skrev 2016-02-08 00:19:20 följande:

    Jag ska berätta något för dig.

    Jag ville ha barn, jättegärna. Blev aldrig gravid. Jag och min man gick igenom en fertililtetsutredning. Inget var fel. Jag blev tillslut gravid och fick missfall. Blev nästan besatt av graviditet och barn, ÄL-stickor och fan och hans moster.

    Tillslut fick vi en dotter. Jag har verkligen velat ha barn, men inte en bebis. Hade gärna tagit en treåring direkt, men så funkar det ju inte. Men som du kanske förstår så var vår dotter väldigt efterlängtad!

    På BB, efter förlossningen, kände jag inte mycket för vår dotter. Vad ska jag göra med det lilla knytet tänkte jag. Vi connect:ade först några dagar senare, när vi hade landat hemma i lugn och ro. Jag har också hört om mammor som fått känslor för barnet först efter någon vecka.

    Jag var föräldraledig i 8 månader och sedan tog min man över. Vi hade bestämt att dela den lika. Min man sa att han connect:ade ordentligt först under sin föräldraledighet!

    Så, om varken du eller din man har himlastormande känslor för barnet direkt när det kommer, så vet att det kan vara så även för föräldrar som önskar sig sitt barn väldigt innerligt också. För många växer kärlek fram!


    Det är det jag e orolig över. Att jag onte ska älska mitt barn. Har redan enormt med skuldkänslor att jag levde mitt liv som vanligt under mer än halva graviditeten. Druckit alkohol o rökt. Tränat och sprungit maraton. Min kille säger att vi kommer att älska det som vilka föräldrar som helst. Jag känner redan att bandet till det blir starkare för varje spark jag känner. Även killen han grät första gången han kände hur d rörde sig. Vi har bestämt oss att nu ska vi bete oss som vilket par som väntar barn som helst på gott och ont
  • malle88
    Anonym (Mardröm) skrev 2016-02-08 01:08:11 följande:

    Det är det jag e orolig över. Att jag onte ska älska mitt barn. Har redan enormt med skuldkänslor att jag levde mitt liv som vanligt under mer än halva graviditeten. Druckit alkohol o rökt. Tränat och sprungit maraton. Min kille säger att vi kommer att älska det som vilka föräldrar som helst. Jag känner redan att bandet till det blir starkare för varje spark jag känner. Även killen han grät första gången han kände hur d rörde sig. Vi har bestämt oss att nu ska vi bete oss som vilket par som väntar barn som helst på gott och ont


    Du kommer älska barnet ska du se. Kanske inte direkt (det gjorde inte jag iallafall), men man får en special connection och sedan växer det fram. Nu är hon åtta månader och den jag älskar mest.

    Jag drack också mycket innan jag visste att jag var gravid. Det var synd men inte mycket att göra åt. Det viktiga är vad du gör nu, när du vet om det.

    Det är din uppgift som förälder att välja vilka personer som ska finnas i ditt barns liv. Det innebär även att välja bort olämpliga. Och svärmor låter inte som någon barnet behöver så dumpa henne :)

    Du kommer märka att precis alla har en åsikt om allt när du får barn. Om kejsarsnitt eller vanlig födsel , ersättning eller amning, förskola, hur ni uppfostrar, vilka leksaker osv. Välj vilka du litar på och skaka av dig resten. Jag lyssnar på råd från mamma och bvc. Men lita mest på magkänslan, du känner barnet bäst och kan läsa dess behov bäst. Så är det oavsett hur mycket erfarenhet och utbildning andra har. Om du inte känner dig bekväm med att amma så gör inte det, oavsett vad andra tycker. Kanske är det iallafall bäst nu när besked kom som en chock, så blir det lättare att få avlastning. För hela livet förändras helt och hållet.

    Ta det lugnt nu och vänj er vid tanken på att bli föräldrar. Och prata mycket med varandra både om det och om annat (det finns annat också ;))

    PS. Rött hår är jättesnyggt, tycker jag :)
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Mardröm) skrev 2016-02-08 01:08:11 följande:
    Det är det jag e orolig över. Att jag onte ska älska mitt barn. Har redan enormt med skuldkänslor att jag levde mitt liv som vanligt under mer än halva graviditeten. Druckit alkohol o rökt. Tränat och sprungit maraton. Min kille säger att vi kommer att älska det som vilka föräldrar som helst. Jag känner redan att bandet till det blir starkare för varje spark jag känner. Även killen han grät första gången han kände hur d rörde sig. Vi har bestämt oss att nu ska vi bete oss som vilket par som väntar barn som helst på gott och ont
    Jag tror du kommer älska ditt barn, precis som vilken förälder som helst. Jag ville mest förmedla till dig att det inte är konstigt om den himlastormande kärleken inte infinner sig direkt efter förlossningen.
  • Anonym (Vad hände)

    Vad hände med barnet?
    Har du fött det än?
    Har du brutit kontakten med killens mamma?
    Flicka eller pojke?
    Hårfärg?
    Ögonfärg?

    Så nyfiken!!!????

Svar på tråden Oönskad graviditet, kejsarsnitt och amning