Dotter snart 9 månader ammar HELA natten, jag klarar inte mer!!
Har ni testat med napp om hon har ett enormt sugbehov? Har kliandet med uppvaknandet/tröttheten att göra eller någon allergi, ögoninflammation att göra?
Sedan finns det ju en fas vid ca 9 månader då de förstår att mamma/pappa kan försvinna, därför är alla titt-utlekar bra. Läs om den fasen så kanske det ger lite förståelse ändå. Kan det hjälpa att ha en nattlampa som ger lite ljus så hon ser er och att du bara klappar eller har en hand på henne och sjunger eller kör ett mantra typ "nu är det natt och du ska sova"?
Hur äter och sover hon på dagarna? Är ni iväg på mycket eller är ni mest hemma? Hade det blivit annorlunda om hon hade somnat hos er i vardagsrummet?
Som regel går ju allt i faser även om det är skittufft just nu. Antagligen är amningen ett sätt att tanka närhet och trygghet. Hur fungerar hon och sambon på dagtid? Behöver han ägna henne mer tid, ev i ditt sällskap?
Jag förstår din frustration till fullo, då jag samsov med min första med mycket amning. Nu räcker det med att sonen är snorig och kör en vakenperiod mellan 5 och 6 samt amning varannan timma plus uppvak igen när jag håller på att somna om.
Kan du få sova en stund på kvällen när sambon är hemma, bara för att komma ikapp lite? På dagen är det ju bra om man kan sova samtidigt som barnet, hushållsarbetet kan och måste få vänta en sådan här period och sambon får dra ett större lass rent praktiskt. Lycka till!