Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

Jag hade ungefär 1,5 timmar enkel väg, egentligen mer om man räknar dörr till dörr. Dryga fyra år men lätt värt det. Det kräver ju att din partner är beredd på att dra ett större lass hemma då det blir sena kvällar rätt ofta, men allt eftersom lär du dig när det passar att vara hemma och plugga själv. Det fungerar på alla kurser i olika omfattning. Vi fick barn under tiden jag pluggade. Hade en kvinnlig kursare som fick barn under utbildningen, hon tog ingen paus utan tog examen med oss. Läste högre tempo innan nedkomst och kämpade på efter.

Jag blir förmodligen erbjuden en tjänst hos en kund jag konsultar hos nu utan att behöva söka. Dom började prata om det förra veckan, tre år efter examen tänker jag begära 42 000:-/mån. Bara en sån sak gör det värt slitet.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    snedtak skrev 2016-02-13 15:02:21 följande:

Ni har inte funderat på att flytta? Om det är 1,5 timmes resväg till närmaste högskola känns det som att ni inte bor så centralt, kommer du kunna få ett kvalificerat jobb efteråt där du bor nu?

Jag hade en kursare med 1 barn som hade 1 timmes resväg och som nu är klar. Så det går. Däremot måste det ha varit väldigt tufft, för som många säger är det mycket schemalagt. Ibland är det schemalagda labbar på kvällstid, men för oss har det alltid funnits en motsvarande tid på dagtid så jag tror att man hade kunnat byta till sig den om man haft särskilda skäl. Utöver den schemalagda tiden kan jag starkt rekommendera att plugga i grupp även om det går att göra själv. Och då behöver man ju spendera tid på en plats där det finns fler studenter som läser samma sak.

Bor man i en mindre stad med en bra utbildning blir effekten lite som en tjej med rejäl urringning kvart i tre en lördagkväll på Harrys. Du kan oftast välja och vraka mellan jobben då ingenjörer är en bristvara, jag är anställd i en större stad av en stor konsultfirma men sitter i min mindre hemstad för att slippa pendla. Det finns ju fiber i knohult idag till och med
  • Studentpappa
    BuoBä skrev 2016-02-13 16:30:59 följande:

Det där beror ju på vilken sorts ingenjör man är och vad man vill jobba med. Har svårt att tro att det finns så många jobb inom tex medicinteknik i Knohult...

Finns det mycket jobb inom medicinteknik någonstans i Sverige?
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2016-02-13 20:09:36 följande:

Jadå i Stockholm vet jag två företag som arbetar med detta förutom socialstyrelsen.

Är det mycket? Syrran lämnade den branschen då biovitrum stängde och många varslade.
  • Studentpappa
    BuoBä skrev 2016-02-13 19:43:49 följande:
    Nej, och definitivt inte i småstäder. Alltså föll ditt argument om att ingenjörer kan välja och vraka på mindre orter. Q.E.D.
    Ja undantag finns alltid, även kvart i tre. 

• Studentpappa
    ippilippi skrev 2019-08-25 15:01:26 följande:

Hur blev det? Började du? Fungerar det med familjepusslet? Ska läsa högskoleingenjör med ca 1 timme pendling och är lite orolig över familjepusslet jag med.

Jag pluggade högskoleingenjör på lite äldre dagar, fick barn under tiden och var klar vid 31 års ålder. Det funkade fint även om det var långa dagar pga pendling, vi hade oftast schemalagt 08-15 och för enkelhetens skull såg jag till att se det som ett jobb. Jag åkte till skolan och pluggade oftast även om vi hade lite kortare dagar, vi hade oftast mycket inlämningsuppgifter som var rätt svåra, så jag gjorde ofta dessa tillsammans med ett par st jag kom bra överens med.

Många i klassen var äldre och hade barn det var inga problem, det var de yngre som inte klarade tentorna eller hoppade av (även om det gick fint för de flesta).

Dock innebar 08-15 i praktiken 0545-1800 för mig dörr till dörr. Men det var värt det, jag har ett bra jobb idag som jag inte fått utan min utbildning.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!