• Anonym (Ts)

    Måste man gå på BVC?

    Mitt barn är nästan 2 mån och jag blir så stressad och nervös inför varje BVC-besök att det känns som att mjölken sinar! Det känns som att barnets viktuppgång är ett mått på mig som mamma och jag är ledsen varje gång vi har varit där. Måste man gå på BVC? Självklart skulle vi gå dit för vaccination och dyl men jag tänker mer på de här regelbundna viktkontrollerna.

  • Svar på tråden Måste man gå på BVC?
  • Fjäril kär
    Anonym (Eliza) skrev 2016-02-17 12:38:31 följande:
    Fast nu har väl TS skrivit att hon vill amma så varför inte bara respektera det och sluta överösa henne med peppning att ersättning är såååå bra?
    suck... du läste inte vad jag skrev va? 
  • Anonym (T)
    sextiotalist skrev 2016-02-17 12:50:39 följande:

    Men om amningen inte räcker till. Det förekommer. Ett kusinbarn till mig fick de gå in och flaskmata.

    Mamman ammade regelbundet, barnet var jättenöjt, men viktkurvan sviktade. Sedan började de väga före och efter amningen och konstaterade att nej, barnet hade inte fått i sig mycket. Så det blev flaskmatning, till mammans stora sorg.

    Ts. för att kolla att amningen fungerar, så väg barnet före och efter amningen, inte bara en gång, utan under några dagar, så kan du se om ditt barn får i sig något. Är det så att barnet får i sig tillräckligt mjölk vid amning, så är allt OK. Är det så att det inte får det, så kanske du bör överväga att stödmata med ersättning, ja det finns en risk (har flera vänner som växlat mellan flaska och bröst och kunnat hålla kvar vid amningen, så jag tvivlar på att risken är sådär jättestor) att barnet ratar amningen, men å andra sidan vad är viktigast. Att barnet får i sig den näringen det behöver eller att det ska ammas och inte får i sig den mängden som barnet behöver.


    Fast barnet går ju upp

    Inte lika mycket och snabbt som bvc vill, men barnet går inte ner och har inte stannat i vikt

    Det tyder ju på att mjölken är bra och barnet får i sig mjölk

    Däremot kan mer fett i mammans kost behövas eller öka produktionen något eller så är det bara att amma och så kommer den stora viktuppgången snart

    Alla barn följer inte kurvorna till punkt och pricka och väger man en gång i veckan så hinns ju inte någon stor viktuppgång med innan nästa vägning
  • sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2016-02-17 13:50:36 följande:
    Fast barnet går ju upp

    Inte lika mycket och snabbt som bvc vill, men barnet går inte ner och har inte stannat i vikt

    Det tyder ju på att mjölken är bra och barnet får i sig mjölk

    Däremot kan mer fett i mammans kost behövas eller öka produktionen något eller så är det bara att amma och så kommer den stora viktuppgången snart

    Alla barn följer inte kurvorna till punkt och pricka och väger man en gång i veckan så hinns ju inte någon stor viktuppgång med innan nästa vägning
    Då är det nog inga problem, men om kurvan saktar av för mycket så bör man nog ha en extra koll. Men det är ju under en längre period.
    Jag vet att barn inte följer sina kurvor till pricken, inte ens flaskbarn
  • Rocket Mania
    sextiotalist skrev 2016-02-17 12:50:39 följande:
    Men om amningen inte räcker till. Det förekommer. Ett kusinbarn till mig fick de gå in och flaskmata.
    Mamman ammade regelbundet, barnet var jättenöjt, men viktkurvan sviktade. Sedan började de väga före och efter amningen och konstaterade att nej, barnet hade inte fått i sig mycket. Så det blev flaskmatning, till mammans stora sorg.

    Ts. för att kolla att amningen fungerar, så väg barnet före och efter amningen, inte bara en gång, utan under några dagar, så kan du se om ditt barn får i sig något. Är det så att barnet får i sig tillräckligt mjölk vid amning, så är allt OK. Är det så att det inte får det, så kanske du bör överväga att stödmata med ersättning, ja det finns en risk (har flera vänner som växlat mellan flaska och bröst och kunnat hålla kvar vid amningen, så jag tvivlar på att risken är sådär jättestor) att barnet ratar amningen, men å andra sidan vad är viktigast. Att barnet får i sig den näringen det behöver eller att det ska ammas och inte får i sig den mängden som barnet behöver.
    Det där är rent struntprat, TS ska absolut INTE hålla på att väga och ha sig. 

    TS: om ditt barn följer sin egen kurva, kissar och bajsar, verkar piggt och vaket är det ingen fara alls. Vissa barn är lite segare än andra. Alla barn blir inte michelingubbar, det finns små nätta sorter också.

    Du behöver absolut inte gå till BVC för annat än vaccinationer men ibland kan det vara skönt att ha någon att fråga. Jag tycker du ska säga som det är, att du blir stressad av att springa där hela tiden. Att du känner dig bedömd och att du vill vara i fred. Det räcker med att väga varannan, var tredje eller var fjärde vecka. Eller inte alls. Barnets allmäntillstånd är A och O.

    Känner du dig ändå osäker och vill ha stöd och hjälp med amningen tycker jag du ska kontakta Amningshjälpen. De har hjälpmammor runt om i landet och de kan hjälpa dig per mail, telefon eller genom att ni träffas exempelvis hemma hos dig i din trygga zon. http://www.amningshjalpen.se

    Stort lycka till och försök slappna av, det blir bättre och enklare med tiden!
  • Anonym (Eliza)
    sextiotalist skrev 2016-02-17 12:50:39 följande:
    Men om amningen inte räcker till. Det förekommer. Ett kusinbarn till mig fick de gå in och flaskmata.
    Mamman ammade regelbundet, barnet var jättenöjt, men viktkurvan sviktade. Sedan började de väga före och efter amningen och konstaterade att nej, barnet hade inte fått i sig mycket. Så det blev flaskmatning, till mammans stora sorg.

    Ts. för att kolla att amningen fungerar, så väg barnet före och efter amningen, inte bara en gång, utan under några dagar, så kan du se om ditt barn får i sig något. Är det så att barnet får i sig tillräckligt mjölk vid amning, så är allt OK. Är det så att det inte får det, så kanske du bör överväga att stödmata med ersättning, ja det finns en risk (har flera vänner som växlat mellan flaska och bröst och kunnat hålla kvar vid amningen, så jag tvivlar på att risken är sådär jättestor) att barnet ratar amningen, men å andra sidan vad är viktigast. Att barnet får i sig den näringen det behöver eller att det ska ammas och inte får i sig den mängden som barnet behöver.
    Finns inget alls som säger att TS amning inte räcker till
  • Anonym (Eliza)
    Fjäril kär skrev 2016-02-17 13:25:39 följande:
    suck... du läste inte vad jag skrev va? 
    Jo, i synnerhet det där du anser att man inte får nämna att flaska kan ge tuttförvirring och förstöra amningen även om mamman vill amma och är rädd om amningen. Man skall alltså ljuga.
  • Anonym (Ts)

    Tråkigt att det ska vara så kontroversiellt med amning att folk börjar tjafsa så fort det diskuteras..

    Barnet är inte tillväxthämmat utan går upp i snitt 20-25 g/dygn. Saken är att det har blivit en stressor att väga så frenetiskt att jag inte kan slappna av med amningen. Allt handlar om bra grepp, tillräckligt aktivt barn, klunkar barnet ordentligt osv osv. Det har lett till att mina stressnivåer blockerar amningen helt och ingen mjölk kommer. Nu har jag pratat med BVC och bestämt mig för att tillmata efter amning när barnet inte verkar nöjt. Förhoppningsvis släpper min stress och oro över vikten då och mjölken kanske rinner till lite bättre.

    Tack till er som har kommit med stöttande kommentarer och råd <3

  • aleydis

    Hej Ts,
    Låter jobbigt! Jag vill tipsa om att vända dig direkt till Amningshjälpen för råd, eftersom du sa att du helst vill amma och inte ge ersättning. Kanske kan du få mer förtroende för nån av dem, de är jätteduktiga!

  • Anonym (Ts)
    Stella was a diver skrev 2016-02-17 20:08:51 följande:

    Lycka till TS! Jag tror att du kommer att klara det här alldeles utmärkt.


    Tack snälla du
  • Anonym (...)

    Jag har två barn och berätta lite om hur det gick med bvc för vår del.

    När barn nr1 föddes bodde vi i en annan kommun, mkt nöjd med vår första bvc-sköterska. MEN ca 2 veckor innan vi flyttade från denna kommun träffade vi en annan sköterska (ordinarie var sjuk) som tyckte att vårt barn inte gick upp ordentligt i vikt. När vi då flyttade och hamnade på ett annat bvc fick jag nog en av de sämsta sköterskor jag har träffat. ALLT var fel, jag fick gå dit en gång i veckan och känna mig totalt värdelös ett bra tag innan jag faktiskt fick veta att jag kunde byta bvc till ett annat inom samma kommun utan att behöva skriva över oss. Där fick jag två fantastiskt bra sköterskor som undrade varför jag gick på kontroller hela tiden eftersom barnet följer sin kurva och utvecklas helt normalt....

    (Fick senare reda på att det inte bara var jag som hade haft problem med den tidigare bvc-sköterskan och blev tillfrågad om jag ville göra en anonym anmälan).

    Barn nr 2 fortsatte på samma bvc som barn nr1 hamnade på och vi är hur nöjda som helst. Får köra i 20 minuter för att ta mig dit istället för de 5 som närmsta bvc ligger, men det är det värt.

    Kan nämna att båda barnen låg på -1 i vikt och +1 i längd och följt detta från dag 1. Så absolut inte något onormalt som borde gett fler kontroller....

    Mitt bästa tips, våga be om en annan sköterska! 

  • Anonym (mor)
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-16 09:15:33 följande:

    Mitt barn är nästan 2 mån och jag blir så stressad och nervös inför varje BVC-besök att det känns som att mjölken sinar! Det känns som att barnets viktuppgång är ett mått på mig som mamma och jag är ledsen varje gång vi har varit där. Måste man gå på BVC? Självklart skulle vi gå dit för vaccination och dyl men jag tänker mer på de här regelbundna viktkontrollerna.


    Du är mamma nu och måste sätta dig själv en smula i bakgrunden. Här handlar det om att ditt barn ska få i sig tillräckligt med mat och växa! Det är väl rätt viktigt att barnet inte går ner i vikt?
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (Eliza) skrev 2016-02-17 14:41:39 följande:

    Finns inget alls som säger att TS amning inte räcker till


    Jo att det inte växer som det ska säger att amningen inte räcker.
  • Anonym (Eliza)
    Anonym (mamsi) skrev 2016-02-23 07:43:22 följande:
    Jo att det inte växer som det ska säger att amningen inte räcker.
    Hade du varit läskunnig hade du sett att TS skrev det långt senare. Fast det var väl viktigare att leka viktig?
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (Eliza) skrev 2016-02-23 10:49:19 följande:

    Hade du varit läskunnig hade du sett att TS skrev det långt senare. Fast det var väl viktigare att leka viktig?


    Men hon skrev själv i ts att barnet inte växte som det skulle.
Svar på tråden Måste man gå på BVC?