Inlägg från: Anonym (En människa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En människa)

Fru otrogen efter snart tjugo år tillsammans

Jag är en kvinna som svek min man efter 20 år...

Den som är stark, mogen och säker på sitt eget värde löser brister i äktenskapet tillsammans med sin partner.

Har någon varit otrogen på grund av bekräftelsesökande så är det naivt att tro att den personen plötsligt ska kunna stå upp för sig och sina val trots att båda är i kris. Det är nog bra att utgå från att den otrogne försöker skydda sig med lögner.

Att försöka mörka och sopa under mattan för att genomföra planerade resor och hålla omgivningen ovetande är kontraproduktivt precis signaturen "oj oj" skriver.
    Acceptera att det är kris och att ALLT kommer att påverkas.

• Anonym (En människa)
    Anonym (varit där) skrev 2016-02-24 21:48:07 följande:
    Ja du har rätt i att det är bättre att det får ta tid, det är aldrig bra att ta beslut i affekt, men först måste ni och då menar jag ni (båda två) inte hon, sätta upp spelreglerna för den närmsta tiden.

1 Ni behöver komma överens om vad ni ska göra med den andre mannen, är du ok med att hon träffar honom eller har kontakt med honom under tiden ni går på terapi?

2 Hela sanningen måste komma fram, och då menar jag hela sanningen inte egna teorier, du behöver veta vad det är u har att förhålla dig till, och för att få reda på det måste du sluta svälja allt hon säger utan att ens ifrågasätta det, OM hon ljuger så gör du det väldigt lätt för henne.

3 Du pratar om grundorsaker, men faktum är att det finns ingen orsak som rättfärdigar en otrohet, man behöver inte vara otrogen bara för att man får känslor för någon annan, alla gör inte det, fin fru gjorde det, och du borde fråga dig varför hon gjorde så när minst lika många låter bli istället för att fundera över grundorsaker. Grundorsakerna pratar man om sen, efter att ni försonats kring otroheten i sig, vilka roller och ansvar var och en av er har i den, sen klan ni börja prata om eventuella problem i förhållandet, det kan lika gärna vara så att hennes förälskelse är den enda riktiga orsaken och resten är rökridåer för att slippa ta fullt ansvar.

4 Sluta köpa rosor och uppvakta, du skickar ut fel signaler, du signalerar att det är ok att pissa på dig. då får man rosor i retur. Jag kan förstå att du är rädd att hon ska gå till den andra mannen, men att krypa för henne kommer inte stärka hennes respekt för dig och göra dig mer attraktiv, det har motsatt effekt. Stå upp för dig själv och ställ krav.
    Om man inte är beredd att söka grundorsaker hos båda personerna och i relationen som sådan så ska man göra slut direkt tycker jag. Relationen som den var innan otroheten är borta och man måste bygga en ny om man ska fortsätta och det kräver en hel del av båda. Det är inte alla som vill eller kan, men som sagt då kan man bryta.

Det tog mig ett par år och ett rejält antal terapitimmar innan jag var redo för hela sanningen ens inför mig själv. Att förutsätta att det ska hända inom någon månad när familjen är i kris är naivt.

Att få rosor i den situationen hade varit förskräckligt!

Mitt råd till TS: Ta hand om dig och dina barn. Hasta inte utan låt situationen lugna ner sig så gott det går. Prata med någon bra person, vän eller professionell. Det viktigaste är att du blir lugn och trygg i dig själv så att ditt liv inte hänger på henne. Svårt, jag vet, men det går.
  • Anonym (En människa)
    Anonym (Sviken) skrev 2016-02-22 15:10:39 följande:

Jag har väl tagit henne lite för given och vet med mig att jag i stort sett hela vår relation inte varit den bäste på att ge komplimanger eller berömma henne för utseende, kläder etc.

Hon säger att hon inte vet hur hon skall göra, vem av oss hon skall välja, att hon behöver mer tid, men att hon älskar mig fortfarande. Jag vet inte, men tror att jag ändå mentalt kommit till insikt om att det kanske inte är helt sant. Som pappa till våra barn kanske, men jag är mer osäker kring make/partner. Jag vet helt enkelt inte. Tilliten har ju fått sig en rejäl törn. Säger hon det bara för att få mig att må lite bättre eller menar hon det?

Det är ett så otroligt intressant ämne! Vad är kärlek efter 20 år tillsammans?

Jag tänker att det är att man ser varandra som de personer man verkligen är utan försvarsmurar. Att partnern är förstahandsvalet när man vill prata om svårigheter, glädjeämnen och frågeställningar. Man är intresserad av varandras behov och önskemål och vill bidra till att den andra mår bra. I ett sådant förhållande finns det inget utrymme för otrohet.

Ett liv med barn och hus och allt som hör därtill ger å andra sidan väldigt starka band till partnern. Om det inte finns allt för mycket som skaver är det ju ett gott liv att leva även om den riktiga närheten saknas. Det kan också kallas kärlek om man så vill.

Förälskelse å andra sidan är något helt annat. Visst handlar det mest om en själv och vad man väljer att projicera på en annan människa? Det är först när "drogen" går ur och man står framför en riktig människa som det går att veta om det kan bli kärlek är min erfarenhet.
Svar på tråden Fru otrogen efter snart tjugo år tillsammans