Inlägg från: solidafrida |Visa alla inlägg
  • solidafrida

BF november 2016

Hej!

Vi kan sitta i samma båt. Jag skulle enligt mönstret, som visserligen inte alltid stämmer, fått mens den 22 februari. Min man propsade på att jag skulle testa så jag tog ett graviditetstest ganska sent en kväll den 23 eller 24 februari. Negativt, till mitt stora förtret eftersom vi väntat länge på att köra igång med att bli gravida och jag hade bestämt mig för en novemberbebis. Skumt på en rad sätt kanske, men så tänkter jag. Det luriga nu då är att jag fortfarande inte fått mens, och det är alltså 35 dagar sedan jag hade mens sist. Jag tyckte brösten var stora och ömma för nästan exakt en vecka sedan, men ömheten har gått över. Ganska ofta har jag rosa flytningar ett par dagar innan mens men inget sånt heller. Nåja, i "värsta fall" får vi satsa på en decemberbebis, det låter också gulligt, men det är lite väl nära allas vår favorit högtid som ju firas i december. 

Mr R ska ha andra barnet. Vi hoppas få vårt tredje i höst/vinter. Ni andra då, vilket barn i raden?

September
  • solidafrida

HAHAHA, jag såg nu att tråden var ett dussin sidor lång... Forget what I asked! Antagligen har ni redan skrivit om vilket barn i ordningen ni väntar... 

Svara istället på om Ni också "med flit" gjorde en novemberbebis? Eller hur kommer det sig att ni ska få höstbebis och inte julibebis som ju är så populärt. Det är så spännande att läsa om hur andra planerat och fantiserat!

September
  • solidafrida

God Morgon! Goda Nyheter! Jag stannar i gruppen!Skrattande Tjohoooo!

Sitter och väntar på att den blivande trebarnfadern ska stiga upp och hitta det nu positiva graviditetstestet i badrummet... 

Tjejer, blivande novembermammor, Vi hörs igen!

September
  • solidafrida

God kväll!

Jag har läst igenom vad som hänt här sedan i morse... En hel del! 

Kul att ni svarat på min fråga! Jag är fullt medveten om att inte alla har lyxen att välja och jag försöker vara ödmjuk inför det, men jag tycker samtidigt inte att de som har lätt att bli gravida ska behöva hymla med det för att inte trampa någon på tårna. Som i alla andra situationer har vi olika förutsättningar. Jag var och är nyfiken på hur Vi här i tråden hamnat i samma grupp?! 

Vi har ett januaribarn och ett junibarn sedan innan. Det blir perfekt med ett novemberbarn nu, så hinner vi spara mellan födelsedagarna;) 

Ringde MVC idag och först ville de ha ett livstilssamtal... What? Har era MVC sånt? Och tur att jag ringde idag, finns nämligen ingen tid för inskrivning förrän jag är i v.14. I vilken vecka har man inskrivning i era landsting/regioner? Jag har gått i v.11 tidigare men det är visst andra tider nu. Skit samma, jag är glad ändå! Min barnmorska är underbar! Det är liksom pricken över I under graviditet när ens barnmorska är en person man längtar att gå till. Hur tänker NI, viktigt med MVC-kontakten eller ganska oviktigt? 

September
  • solidafrida
    palomablanca skrev 2016-03-01 08:22:29 följande:
    Vill bara förtydliga att jag inte känner mig trampad på eller dyl. Min kommentar om att vissa inte har lyxen att årstid/månads planera sina barn var ett rent konstaterande.

Vad gäller mvc tycker jag det är jätteviktigt. Önskar dock att det ingick fler ultraljud och att det var fler besök. Min mvc kör hälsosamt runt vecka 6 o inskrivning kring v 9. De är dock rätt lika de besöken. Jag har hälsosamt redan på torsdag vilken en sista mens är v 4+6. Men enlig äl tester ca v 4+2 ungefär.

Jag kommer gå t samma bm som förra gången. Skulle jag däremot få samma förlossningsbm som sist så kommer jag be om en annan.
    Jag hade en jättebra första förlossning och en fruktansvärd andra. Att den andra var hemsk beror på barnmorskan och att jag inte hann få ryggbedövning. Nästa gång... Ja, alltså den här gången :) blir det inte tal om varesig den barnmorskan eller att jag skulle föda utan ryggbedövning.
    September
  • solidafrida
    Karolina83 skrev 2016-03-01 09:48:28 följande:
    Hej tjejer :) 
    Nu har jag i några dagar bara läst o läst era kommentarer :) Jag är i vecka 5, 4+4 idag :) mitt 3:e barn. Jag bor en en liten kommun Ulricehamn (mellan Borås o Jönköping) och vi brukar ha bara inskrivnings samtal kring vecka 6-8, sen vad gäller ultraljud så kan man göra det bara 1 gång (självklar tittar bm på ultraljud om de misstänker att något är fel) men antigen gör man ultraljud i vecka 13-14 eller 18-20. Jag tycker att det känns tråkigt att behöva vänta så länge på ultraljudet... men vad ska man göra. Har alltid velat göra 3d ultraljud men det är ganska dyrt och finns nog inte på så många ställen i Sverige. 
    Har inga symptom förutom min blodtryck som är låg i vanliga fall så kan bli väldig yr och svimfärdig om jag står för länge. Blir spännande se hur det kommer bli framöver, andra två graviditeter var i princip likadana, lite illamående några veckor, sen hade jag halsbränna från vecka 6 till slutet och fick den av precis allt, kolsyrat, äpplen, citrusfrukter, m.m. och så hade jag förbaskade :) svampinfektioner med båda också-.... gång på gång... som drev mig till vansinne. Hoppas att jag slipper åtminstone något av dessa två :) denna graviditet. 
    Emma ultraljudsklinik finns i Malmö vet jag, men tror också att den finns i Göteborg!? Jag har också varit inne på 3D ultraljud. Det är mest troligt min sista graviditet så det hade vart kul att uppleva!
    September
  • solidafrida
    90pettersson skrev 2016-03-01 10:04:24 följande:

Hej allihopa! :)

Hoppar in här. Bf 10 november enligt NC, första barnet :)

Hallå! Huuur mysigt med en liten november bebis?! Man slipper vara superhöggravid mitt i sommaren sen får man bara vara inne och mysa under vintern sen till våren kan lillen krypa runt ute, ååh <3

Jag tänker att jag kommer vara fint gravid över sommaren och inte så svullen och svettig. Höggravid under de svalare månaderna. Inne med min bebis hela hösten och vintern och ingen stress att vara ute. Bra läkt och viktminskad till våren så att vi kan vara ute hela tiden då istället. Snygg igen till nästa sommar! Och, förhoppningsvis kan bebisen hinna bli nästan två år innan inskolning :) 

Jag höll på att gå åt när jag var höggravid i maj/juni och sedan ammade under sommaren. Jag var konstant överhettad. Det kämpes som att min rygg stod i lågor. Dessutom ville jag inte hänga på strand eller vid pool med avslag och hängmage och mjölktuttar och en vild tvååring. Jag var jättevarm när jag var höggravid i december/januari också, men det var inte på samma sätt.

Det sägs att många rika människor fötts i just november, visste ni det..? För och nackdelar med alla årstider, men jag ser banns mig inga nackdelar med november förutom att julen kommer bra nära inpå sen... Ni?
    September
  • solidafrida
    Hiirii skrev 2016-03-01 20:38:16 följande:

Hejsan alla! Jag är beräknad till 29 oktober men kan ju bli mer eller mindre dagar kan det ju bli. Är mitt första barn och tänkte att det skulle ta längre tid att bli gravid efter ppiller slut men på första försöket blev det barn! :) Är glad och lite stressad då jag är student med examensjobb framför mig ????????

Hej och välkommen!

Vi har samma beräknad födsel! Vad läser du till? Har du jobb som väntar sedan?
    September
  • solidafrida
    palomablanca skrev 2016-03-01 20:57:19 följande:
    E du från Malmö?

Vi gjorde ett tidigt ul på emmakliniken förra graviditeten
    Nein, jag är hallänning! 

Vi har inte velat ta reda på könet innan. Jag hade någon föreställning om att det var fel, i likhet med att öppna julklapparna före julafton. Men jag har ångrat mig lite på den punkten. Tror du man skulle kunna göra ett 3D och inte kolla. Kolla först när bebisen är född..? Alltså jag menar att jag skulle lyssna på musik och blunda medans de gör ultraljudet.. HAHA...

Hur va det? Rekommenderas?
    September
  • solidafrida
    Vanilla ice queen skrev 2016-03-01 21:09:14 följande:
    Ökad risk för infektioner och sämre möjligheter i skolan (rent statistiskt) är väll det negativa. Är dok inte ett dugg oroad över det sistnämnda.
    Ja det där med skolan och moppe och krogen... Men vi får kompensera för det under de där första 20 åren helt enkelt. Vi kan ju alltid köpa läxhjälp, blunda när de kör moppe trots att de bara är 13-14 och köpa ut på systemet... 

Skoja lite bara!

Over and out!
    BF 29 oktober 2016
  • solidafrida
    Hiirii skrev 2016-03-01 21:59:14 följande:
    Tackar :)

Kul! Hur har du mått hittils?

Jag läser grafisk design, super kul :D Jag planerar att jobba över sommaren med två projekt som jag fick innan jag visste om graviditeten, hoppas verkligen att jag orkar med det. Efter det blir det lugnt på arbetsfronten, så man får landa i allting :)
    Intressant! Så du är klar till sommaren?

Vi har velat skaffa fler barn i flera år, men jag pluggade och sen hade vi nåt annat i vägen och sen ville jag bli fastanställd och sen var jag ny på jobbet... Nu är min man ny på jobbet, men va fan, blir det någonsin helt perfekt tajming..? Jag önskar att jag hunnit komma upp mer i lön också, samtidigt som vi inte vill bli "för gamla" eller så mycket äldre egentligen.

Har ni andra perfekt tajming? Eller värdelös tajming? Eller tänker ni inte så?

Jag har bara ömma och fyllda bröst, i övrigt inga tecken!
  • solidafrida
    Lilla Luna skrev 2016-03-02 13:27:17 följande:

Ni som varit gravida förr/ har barn sen innan, har ni några tips för oss som väntar första barnet? Att tänka på? Vitaminer? Bra att ha? Övningar för rygg? Ja, allt! Jag kan inte fatta att jag är gravid. Känns så skumt att säga att jag är gravid. Det är så skrämmande och roligt på samma gång. Så nytt.

Njut! Träna! Ät INTE för två!
  • solidafrida
    Vanilla ice queen skrev 2016-03-02 19:37:01 följande:
    Sjuksköterska så rent jobbmässigt är jag inte ett dugg orolig. Men jag har nyss skickat in en etikansökan för en empirisk studie till hösten. Hahaha lär bli något att bita i när man är höggravid
    Sjuksyrra är verkligen ett framtidsjobb! Jag hörde bra härom dagen om en syrra som gick från sjukhuset till kommunal verksamhet, arbetstider måndag-fredag 7-16 och 36 000 kr i månaden. Ska vara bra att jobba inom "pool" också. Det var syrra man skulle blivit... Men jag läste statsvetenskap, spanska och projektledning. Kandidat i det förstnämnda. Helt galet roligt att läsa på högskola tycker jag!
  • solidafrida
    Stardust2016 skrev 2016-03-02 23:45:40 följande:

Hoppar in här!
    Plussade igår kväll med clearblue plus och senare digital. Första barnet. Kan inte tro det. Känns mest som att någon lurar oss eller vi håller på att prata om någon annan.
    Så kul att följas åt med andra som är i precis samma sits!

Det känns overkligt ja. Första gångerna jag skulle berätta för utomstående (tidigare graviditeter) blev jag generad eftersom det kändes som att jag ljög.

Nu känns det som att jag bara går å väntar på mensen. Jag längtar mest till V.12 och att det ska börja synas, det är då det är kul att vara gravid!

Än så länge är det bara jag, pappan och min syster som vet. Hur har ni gjort? Och hur länge väntar ni med att släppa nyheten?
  • solidafrida
    Dellla skrev 2016-03-03 09:13:25 följande:

Hej! hoppar in är om det är okej?

Precis fått veta att jag är gravid med andra barnet är i v 4+6 idag känner mig inte direkt gravid och är väldigt rädd för graviditeten, någon mer här  som är rädd ? 

Vad är du rädd för? 
    September
  • solidafrida

Jag har aldrig haft FB, men ska tänka på det tills v.12 passerat... Om jag fortfarande är havande v.12 ska jag även ge mig själv ett gravidsmycke, en boula, det blir fint det!

September
  • solidafrida
    Lilla Luna skrev 2016-03-02 16:33:04 följande:
    För oss är timingen ganska bra. Sambons provanställning gick ut sista feb och från igår går han på fast anställning. Dock bara 50% men efter 3år som arbetslös hurrar vi! Jag har jobbat ett år på mitt nuvarande jobb. Vår snorvalp till hund hinner bli ett år så jag hinner träna han ordentligt. Vi har nyligen flyttat till en bostadsrätt och köpt ny bil. Renoverat sovrummet och det som är kvar att göra är det blivande barnrummet. :) hade dock önskat bli gravid tidigare men bättre sent än aldrig. :) är så tacksam för den lilla i magen.
    Är glaset halvfullt eller halvtomt!?

Spännande tider!
    September
Svar på tråden BF november 2016