Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

BF november 2016

90pettersson skrev 2016-03-31 20:11:16 följande:
    Tack för svar! (Och 879214) :)

Ja, det borde ju vara samma då. Får maila dom och fråga så jag är på den säkra sidan ^^. Måste ju veta om blåsan ska vara fylld, kommer isf bli jobbigt att hålla sig några timmar. Kissar hela tiden känns det som! :O
    Haha jag tänkte likadant första gången jag skulle dit i förra graviditeten..
    Men tänkte att det är bättre att ha fylld blåsa och om det är vul så kan man ju bara kissa ;)
    Förresten var jag också så jädrans kissnödig den gången, man var ju inte direkt van att hålla sig så länge så när vi låg och gjorde ultraljudet och hon förde apparaten över magen så sa hon helt plötsligt: och här kan jag se din urinblåsa, du är vääääldigt kissnödig ser jag...
    Hahaha höll på att kissa på mig!!
  • Sajocawa
    879214 skrev 2016-03-31 21:41:02 följande:
    jobbigt att man måste ha fylld blåsa vid UL, måste den vara sprängfull? jag hatar nämligen offentliga toaletter.. ska göra UL 3 mil hemifrån..
    Haha nej verkligen inte sprängfylld som min var men det är ju svårt att beräkna liksom..
    Bara du inte har kissat precis innan så går det nog bra :)
  • Sajocawa
    Lurefix skrev 2016-04-03 10:17:34 följande:

Ni som haft mamma Mia på söder i Stockholm får man göra UL på sin inskrivning eller måste man säga till om det i förväg?

Säkrast är nog att boka innan eftersom din bm i så fall måste boka både ultraljuds-salen och boka upp en annan barnmorska som utför ultraljudet :)
  • Sajocawa
    Fru01 skrev 2016-04-03 13:51:14 följande:
    Jag och min man ska på inskrivning senare denna månad. Pratade med "vår" barnmorska som sa att de inte gjorde ul samtidigt. Vi vill göra ett tidigt ul och hon rekommenderade att vi ska vända oss till annan Mama Mia som har kortare väntetider på ul än vad dom på söder har. Så det tänkte vi göra :)
    Men va? Hur är väntetiderna på söder då? :o
  • Sajocawa
    Fru01 skrev 2016-04-03 15:52:01 följande:
    Jag vet faktiskt inte men de kunde inte göra det samtidigt och det är ju ganska lång tid från att vi ringde och skrev in oss till att vi fick tid till samtal.
    Jaha okej, jag kunde boka ultraljud direkt så ska dit imorgon.. Har inskrivning en vecka senare
  • Sajocawa
    Fru01 skrev 2016-04-03 17:07:31 följande:
    Jaha... Då ska jag ringa dit igen och kolla imorgon. Vill verkligen boka ett tidigt ul :)
    De gör ju inte inskrivning före vecka 9, och vanligtvis ska man väl vara inskriven för att få ultraljud, kanske därför det lät på henne som att det va lång väntetid? Men egentligen kanske det bara var lång tid kvar tills du är i vecka 9 :)
  • Sajocawa
    vanjastina skrev 2016-04-18 20:30:06 följande:

Undrar om det är någon härinne som börjat känna av foglossning? Saken är att jag är bara i v 10, men har sedan någon vecka tillbaka haft ordentligt ont i höfterna, allra värst på kvällen! Ibland hugger det till som en kniv i höften.

Saken är att jag vet inte ens om det är foglossning för det känns lite för tidigt :p Med dottern kom det runt v 18.

Det kan säkert vara det, jag känner fortfarande av min foglossning till och från som jag hade när jag väntade mitt första barn (som nu är 1,5 år..) och det har dessutom allltid blivit mer påtagligt när jag blivit gravid igen..
  • Sajocawa
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-21 08:21:58 följande:

Tycker ni det låter rimligt att livmodern kryper ovanför BLYGDBENET först v. 12? Kanske är det fel på mig men känns fysiskt omöjligt att livmodern nånsin trots ogravid ligger så långt ner, haha. När läkarna undersökt mig och tryckt ovanpå magen på livmodern känner de ju också långt ovanför blygdbenet. På vissa sidor står det ju att livmodern kryper upp ur BÄCKENET i v. 12, men dessa sidor är ganska få. Men personligen känns det rimligare. Eller pratar de om nederkanten på livmodern? På bilder ser det ju också ut som livmodern ligger ovanför blygdbenet redan innan graviditet. Vad tror ni? Vad är era erfarenheter?

Tror inte det handlar om höjdmässigt riktigt utan mer att det börjar puta ut ovanför blygdbenet, så att det går att känna livmodern liksom.. Men vet inte riktigt vad som menas, bara spekulerar. Jag är i 10+1 och kan inte känna livmodern men vet att bebis ligger typ nere vid blygdbenet då det är där jag har hittat hjärtat..
  • Sajocawa
    Anonym (Sara) skrev 2016-04-21 19:06:03 följande:
    Okej, tack för svar! Men då menar du ändå att bebisen/livmodern ligger ovanför blygdbenet. Alltså inte gömmer sig bakom så att säga, så tycker jag det låter på beskrivningarna i de olika apparna.

Vad menar du med att det är där du har hittat hjärtat? ????
    Alltså när man lyssnar på hjärtat med doppler :)

Tycker irrbloss_83 beskrev det bättre här ovan, att det handlar om flera dimensioner, att bebis ligger ju ändå bakom blygdbenet men livmodern växer inte bara upp utan upp och UT över blygdbenet. Alltså innan så är den för långt in för att kunna känna..
  • Sajocawa
    MammaEm skrev 2016-05-27 07:48:57 följande:

Hej! Ska ni resa utomlands i sommar? Min kille är jätteorolig av sig och tycker vi ska välja ett säkert resmål osv för att jag är gravid men vad kan hända? Jag är i v 14 nu och har mått dåligt m illamående plus infektioner (UVi, förkyld, maginfluensa) men räknar inte med att jag är sjuk i sommar. Kommer vara v 18-19 då. Vad tycker ni man ska tänka på vid val av resmål/resa?

Det enda jag hade tänkt på är väl att åka till ett ställe med bra sjukvård ifall det behövs på plats.
    Och sen är jag sådär lite nojig att jag hade väl undvikit ställen där zikaviruset riskerar att få stor spridning.
  • Sajocawa
    Hallonsoda2016 skrev 2016-05-27 13:32:15 följande:

Apropå gravidförsäkringst, när tecknar man barnförsäkring? :)

När man vill att den ska börja gälla.. ;) De flesta försäkringar gäller däremot inte före vecka typ 22 eller nåt sånt :) kolla upp villkoren hos just ditt bolag :)
  • Sajocawa
    879214 skrev 2016-06-16 17:29:36 följande:

Jag har inte skrivit på länge och är nu i v 17. Någon mer än jag som inte känner av bebisen och som också väntar minst andra barnet? Är orolig... RUL om tre veckor.

Jag väntar andra barnet, är i vecka 19 och känner inget. Jag lär ju ha typ väldigt bakåtlutad livmoder eller nåt för kände inget förrän vecka 24 med första barnet.
  • Sajocawa
    879214 skrev 2016-06-16 17:51:22 följande:

Okej men då kan du va helt lugn men jag kände före RUL med första barnet alltså nån gång runt denna tiden eller tidigare.. Hmm

Jag tror du kan vara lugn också, det är ju ändå inte samma barn i magen :)
  • Sajocawa
    879214 skrev 2016-07-02 17:30:06 följande:

jag är nu i v 19 (v 20 på tisdag o då är RUL) o jag känner buffar/svaga sparkar sääällan, alltså de kan gå flera dagar emellan. Är det normalt, någon som känner igen det? Orolig inför RUL...

Jag kände första gången i vecka 18, sen kände jag andra gången 15 dagar senare... Sen dröjde det några dagar till innan nästa gång.. Nu känner jag litegrann varje dag. Det är HELT normalt. Inte förrän i vecka 26 ska man känna bebisen varje dag :)
  • Sajocawa
    Lilla Luna skrev 2016-07-04 14:05:55 följande:
    Då är det helt omöjligt att plussa i vecka 2+1. Jag vet ju på ett ungefär när bebis blev till då vi hade sex den helgen och sen hade vi inget mer på typ en vecka. Plussade på kvällen bim -2. 

Känner att mitt BF-datum inte stämmer alls. Känns liksom olustigt på något sätt när jag fick datumet och blev flyttad 12 dagar från det jag fått om man går efter sista mensen och 5 dagar från det datum jag fick om jag räknade på när jag tror bebis blev till. Vilket som så kommer ju bebis när h*n vill och inget vi kan påverka men på något sätt känns det så fel. Kanske bara jag som tänker för mycket? :)
    Bf är ju ett datum som har +-2 veckors marginal, så oroa dig inte för mycket :)
    RUL är ju nämligen i senaste laget för att mäta, för att få korrekt som möjligt ska man mäta mycket tidigare i graviditeten :)
Svar på tråden BF november 2016