• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 18:02:23 följande:

Och du valde att gå svart och vitt.

Du är inte ens medveten om att kolhydratfattig/fri kost, så kan man äta en viss mängd kolhydrater.

Visste du inte om detta?

Jag vet skillnaden på något som är fritt från ett ämne och något som är fattigt på ett ämne.
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 18:41:52 följande:
    Jag vet skillnaden på något som är fritt från ett ämne och något som är fattigt på ett ämne.
    Det var inget svar, vill du försöka igen?
  • Thotis90

Jag känner mig oftast trött, hängig och svullen efter att ha ätit mycket socker. Jag har endometrios och kan ibland få ont vid stort eller långvarigt sockerintag (om jag har ätit mycket socker flera dagar i rad). 

Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 18:53:44 följande:

Det var inget svar, vill du försöka igen?

nej, jag var inte medveten om att i en kolhydratfri kost ingår kolhydrater. Däremot är jag medveten att i en kolhydratfattig ingår kolhydrater.
  • Guapa
    klyban skrev 2016-03-08 16:20:10 följande:

Socker är så nära en drog man kan komma, utan att vara en drog.
    Enda som saknas är ett ett tydlig berusning.
    Sugerhigh är inte tillräckligt starkt i mitt tycke, men andra anser det är tillräckligt tydligt.
    Man jämför faktisk socker med kokain, i hur djupt beroendet kan bli och hur svår abstinensen kan vara.

Ska man sen äta efter tanken "jag mår bra", så kan det bli rätt illa till slut.
    Socker är en långsam sak, alla tar inte skada av det, men orsakar mycket lidande för många.

Det är onekligen en drog. Lättillgänglig och billig dessutom. Och precis som du säger- långsam. Det är det som gör den så farlig. Speciellt för personer som mig som tycks ha hyfsade gener och inte reagerar på div dieter, inte får någon märkbar effekt på blodvärden etc. Jag hinner bygga upp ett beroende som kommer vara svårt att bryta den dag de negativa effekterna faktiskt tagit överhand. 

Jag åt lchf under ett par år och mådde varken bättre eller sämre då än vad jag gör nu. Däremot tror jag att den typen av kosthållning är betydligt mer hållbar på sikt (under förutsättning att man inte ökar mängden rött kött).
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 20:07:58 följande:
    Och du valde att gå svart och vitt.
    "Du är inte ens medveten om att kolhydratfattig/fri kost, så kan man äta en viss mängd kolhydrater.
    Visste du inte om detta?"
    Fattig - ja
    Fri - nej

Som sagt vad, ingen idé att du svarar mer.
    Då inget svar kommer komma, och du spelar du.
    Och min erfarenhet är att du aldrig kommer sluta med detta.
    Då jag känner igen beteendet, när man avslöjar någon att hänge sig till svart och vitt.

• klyban
    Guapa skrev 2016-03-08 20:01:19 följande:
    Det är onekligen en drog. Lättillgänglig och billig dessutom. Och precis som du säger- långsam. Det är det som gör den så farlig. Speciellt för personer som mig som tycks ha hyfsade gener och inte reagerar på div dieter, inte får någon märkbar effekt på blodvärden etc. Jag hinner bygga upp ett beroende som kommer vara svårt att bryta den dag de negativa effekterna faktiskt tagit överhand. 

Jag åt lchf under ett par år och mådde varken bättre eller sämre då än vad jag gör nu. Däremot tror jag att den typen av kosthållning är betydligt mer hållbar på sikt (under förutsättning att man inte ökar mängden rött kött).

Det är ovanligt många som inbillar sig att LCHF är att man ska öka köttintaget.

Jag vill inte gå så långt att säga socker är en drog, men det delar kusligt många egenskaper med droger.
    Hade den haft bara lite rusegenskaper, så hade den platsat bland droger.

• Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 21:03:53 följande:

Som sagt vad, ingen idé att du svarar mer.

Då inget svar kommer komma, och du spelar du.

Och min erfarenhet är att du aldrig kommer sluta med detta.

Då jag känner igen beteendet, när man avslöjar någon att hänge sig till svart och vitt.

Kan du upprepa frågan då jag måste ha missat något?
  • klyban
    Kjell2 skrev 2016-03-08 21:06:53 följande:
    Kan du upprepa frågan då jag måste ha missat något?
    Nej, lägger inte ner kraft, eftersom du valde den väg du gjorde.
  • Anonym (Vania)
    Thotis90 skrev 2016-03-08 19:32:03 följande:

Jag känner mig oftast trött, hängig och svullen efter att ha ätit mycket socker. Jag har endometrios och kan ibland få ont vid stort eller långvarigt sockerintag (om jag har ätit mycket socker flera dagar i rad). 

Och ändå är man där med handen i godispåsen. Hopplöst!
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?