• Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!)

    Hur lätt är det att få beviljat kejsarsnitt?

    Mitt första barn vägde närmre 5,5 kg och förlossningen tog lång tid. Tack vare det gick allt bra med mig. Bebisen mådde sådär och de sprang iväg till återupplivningsbord. Slutet gott!!

    Väntar nu andra barnet och har hela tiden känt mig lugn. Men efter tillväxtultraljudet då vi fick veta att det är ännu ett stort barn har jag börjat få panik.

    Har känt mig öppen för igångsättning men jag känner nu att jag inte alls vågar bli igångsatt med ett barn på över 4,5 kg. Dels för att det inte rekommenderas och dels för att en eventuell intensiv och snabb förlossning kommer ta sönder mig helt.

    Har läst på en massa och det bästa alternativet är snitt. Hur får jag det beviljat utan bråk och stress?

    Ska till läkaren imorgon på samtal om det.

  • Svar på tråden Hur lätt är det att få beviljat kejsarsnitt?
  • Anonym (L)
    Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!) skrev 2016-03-08 12:03:54 följande:

    Mitt första barn vägde närmre 5,5 kg och förlossningen tog lång tid. Tack vare det gick allt bra med mig. Bebisen mådde sådär och de sprang iväg till återupplivningsbord. Slutet gott!!

    Väntar nu andra barnet och har hela tiden känt mig lugn. Men efter tillväxtultraljudet då vi fick veta att det är ännu ett stort barn har jag börjat få panik.

    Har känt mig öppen för igångsättning men jag känner nu att jag inte alls vågar bli igångsatt med ett barn på över 4,5 kg. Dels för att det inte rekommenderas och dels för att en eventuell intensiv och snabb förlossning kommer ta sönder mig helt.

    Har läst på en massa och det bästa alternativet är snitt. Hur får jag det beviljat utan bråk och stress?

    Ska till läkaren imorgon på samtal om det.


    Det är oftast svårt att få det beviljat.

    Det krävs att möjligheten att föda vaginalt är uttömd.
  • Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!)
    Anonym (L) skrev 2016-03-08 12:16:25 följande:
    Det är oftast svårt att få det beviljat.

    Det krävs att möjligheten att föda vaginalt är uttömd.
    Men det finns ju förstagångsföderskor som får beviljat snitt pga rädsla. Varför skulle man inte kunna få det som andragångsföderska pga rädsla?
  • Anonym (L)
    Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!) skrev 2016-03-08 12:17:43 följande:

    Men det finns ju förstagångsföderskor som får beviljat snitt pga rädsla. Varför skulle man inte kunna få det som andragångsföderska pga rädsla?


    Det beror helt på hur djupt förlossningsrädslan sitter.

    Man skiljer på att vara rädd för att föda vaginalt och att bli traumatiserad av rädsla att föda vaginalt.

    Det bästa är att börja med att ta upp detta med sin barnmorska.
  • Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!)
    Anonym (L) skrev 2016-03-08 12:22:03 följande:
    Det beror helt på hur djupt förlossningsrädslan sitter.

    Man skiljer på att vara rädd för att föda vaginalt och att bli traumatiserad av rädsla att föda vaginalt.

    Det bästa är att börja med att ta upp detta med sin barnmorska.
    Jo men att behöva föda ett för stort barn gör mig väldigt rädd. Men jag kan inte bevisa hur rädd.

    Jag har pratat med bm som direkt bokade läkarbesök till mig.
  • Anonym (L)
    Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!) skrev 2016-03-08 12:28:22 följande:

    Jo men att behöva föda ett för stort barn gör mig väldigt rädd. Men jag kan inte bevisa hur rädd.

    Jag har pratat med bm som direkt bokade läkarbesök till mig.


    Jag kan absolut förstå din rädsla att behöva föda ett stort barn.

    Bra gjort av din Barnmorska att direkt boka in läkarbesök åt dig.

    Det blir upp till läkaren sedan att besluta om Kejsarsnitt blir aktuellt i ditt fall.
  • Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!)

    Hoppas läkaren imorgon är förstående då!!

  • Anonym (N)

    Jag blev beviljad både första och andra gången pga jag tyckte ks är säkrare för barnet. Första gången tog det 10 min att bli beviljad, andra gången 2 min.

  • Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!)
    Anonym (N) skrev 2016-03-08 15:39:29 följande:

    Jag blev beviljad både första och andra gången pga jag tyckte ks är säkrare för barnet. Första gången tog det 10 min att bli beviljad, andra gången 2 min.


    De ifrågasatte inte ens?
    Läkaren jag ska till imorgon är på mvc. Antar att jag får remiss till förlossningsläkare. Kommer må dåligt fram till jag träffar denne och ska försöka övertala igen.
  • Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!)
    Anonym (N) skrev 2016-03-08 15:39:29 följande:

    Jag blev beviljad både första och andra gången pga jag tyckte ks är säkrare för barnet. Första gången tog det 10 min att bli beviljad, andra gången 2 min.


    Hur långt innan BF fick du tid? Kunde du påverka eller ha önskemål om tiden?
  • Anonym (N)
    Anonym (Vill ha kejsarsnitt!!) skrev 2016-03-08 15:41:46 följande:

    De ifrågasatte inte ens?

    Läkaren jag ska till imorgon är på mvc. Antar att jag får remiss till förlossningsläkare. Kommer må dåligt fram till jag träffar denne och ska försöka övertala igen.


    Jag var bestämd och sa att det inte fanns en annan alternativ för mig. Då försökte inte ens läkaren övertala mig.

    Första gången fick jag tid nån vecka tidigare än tillåtet för jag var så orolig. Andra gången var alla så säker på att jag skulle bli beviljad att de inte tyckte jag behövde en tidigare tid.
Svar på tråden Hur lätt är det att få beviljat kejsarsnitt?