• Anonym (Sara)

    Skulle du som man kunna tänka dig att "donera" dina spermier (privat) till ett lesbiskt par samt vara en aktiv pappa till det planerade barnet?

    Hej, jag har som rubriken nämner denna fråga; "Skulle du som man kunna tänka dig att "donera" din spermier till ett lesbiskt par (privat) samt vara en aktiv pappa till det planerade barnet?"

    Kort info: Det vanliga är ju insemination (anonym donator) via klinik och privat hemma utan att den som donerar ska ha rätt till något föräldraskap.

    Varför jag undrar är dels på grund av att jag själv skulle vilja gå igenom en sådan graviditet i framtiden men också för att jag vill undersöka hur män förhåller sig till en sådan fråga i allmänhet.

    Hur en sådan situation skulle gå till rent praktiskt är att denna man och jag som ska bli gravid skulle umgås och lära känna varandra och varandras respektive familjer i ungefär 1 år innan vi genomför själva graviditeten. Varför vi ska lära känna varandra är dels för barnets bästa men även så att vi känner varandra, vilka värderingar man har, livsstil och andra saker som man normalt får veta om den personen som man ska ha barn med.

    Hur själva "att skapa barnet" skulle gå till, genom insemination eller samlag får man komma överens om tillsammans när man känt varandra ett tag.

    *skrattar till lite nu* då jag kan tänka mig hur "galet" allt det här måste låta, men jag vill trots det få svar på denna fråga, så då får det låta lite "speciellt". Naturligtvis är inte det här sättet det mest vanliga men dessa tider finns det många alternativa sätt att få barn på, detta sättet är enligt mig ett av dem bättre (för mig). Då det är viktigt för mig att mitt framtida barn har en pappa. Jag vill gärna inte få massa kommentarer om det här med "varför måste barnet ha en PAPPA??!" Det är något som är viktigt för mig och som jag känner skulle vara viktigt för mitt framtida barn, *PUNKT!*

    OBS! Bara seriösa svar och inga "förslag" tack!

    Så alla män som känner att ni vill svara på denna fråga, tack på förhandSkrattande

  • Svar på tråden Skulle du som man kunna tänka dig att "donera" dina spermier (privat) till ett lesbiskt par samt vara en aktiv pappa till det planerade barnet?
  • goodluckmylady

    Det är inget fel med tanken. Men jag hade tyckt att det skulle vara jobbigt att inte få leva tillsammans med mitt barn. Det är inte lätt att vara frånskild pappa och bara träffa sina barn då och då. Det är inte en sits jag hade satt mig i frivilligt.

  • Anonym (nej)

    Kan endast tänka mig att donera 100% annonymt, skälet är att jag vill leva med mitt barn inte träffa det på heltid. 

    Vet jag däremot inte om barnet kan jag leva med tanken att jag hjälpt andra par. 

  • boomstar

    Jag skulle faktiskt föredra en sådan konstellation: Mindre risk för separation och efterföljande singelföräldraskap eller ännu värre att förlora vårdnaden helt. 3-föräldrarskapet ger mer trygghet och närhet för barnet, än två föräldrar som kanske båda heltidsarbetar. Det ger också var och en av föräldrarna ökat frihet, för t ex resor eller intensiva jobbperioder utan att barnet eller den andra föräldern blir lika mycket lidande.
    Är otroligt skeptisk till att skaffa fler barn i en vanlig parrelation i Sverige idag, men en sådan här 3-konstellation skulle faktiskt få mig intresserad att trots allt skaffa fler barn.

    Men, jag skulle ha mycket höga krav på att "mammornas" värderingar stämmer överens med mina när det gäller uppfostran, men även politik, samhälle, ideologi, kultur etc. Sätter jag ett barn till världen vill jag att det ska ha de bästa förutsättningarna, och då menar jag inte i första hand materiella utan förutsättningar att utvecklas personlighetsmässigt. 

  • Kenya

    Hej, tack för alla svar och ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har haft mycket med studierna

    Intressanta svar jag har fått men värdefulla desto mer!

  • Kenya
    Anonym (Ja) skrev 2016-03-08 14:57:54 följande:

    Jag kan det, men jag vill inte betala för barnet.


    Jag förstod inte riktigt hur du menade där. Tänkte du att endast donera och sen ingenting mer?
  • Kenya
    Anonym (nej) skrev 2016-03-08 15:19:40 följande:

    Kan endast tänka mig att donera 100% annonymt, skälet är att jag vill leva med mitt barn inte träffa det på heltid. 

    Vet jag däremot inte om barnet kan jag leva med tanken att jag hjälpt andra par. 


    Okej jag förstår tanken , tack för svaret:)
  • Kenya
    boomstar skrev 2016-03-08 15:26:16 följande:

    Jag skulle faktiskt föredra en sådan konstellation: Mindre risk för separation och efterföljande singelföräldraskap eller ännu värre att förlora vårdnaden helt. 3-föräldrarskapet ger mer trygghet och närhet för barnet, än två föräldrar som kanske båda heltidsarbetar. Det ger också var och en av föräldrarna ökat frihet, för t ex resor eller intensiva jobbperioder utan att barnet eller den andra föräldern blir lika mycket lidande.

    Är otroligt skeptisk till att skaffa fler barn i en vanlig parrelation i Sverige idag, men en sådan här 3-konstellation skulle faktiskt få mig intresserad att trots allt skaffa fler barn.

    Men, jag skulle ha mycket höga krav på att "mammornas" värderingar stämmer överens med mina när det gäller uppfostran, men även politik, samhälle, ideologi, kultur etc. Sätter jag ett barn till världen vill jag att det ska ha de bästa förutsättningarna, och då menar jag inte i första hand materiella utan förutsättningar att utvecklas personlighetsmässigt. 


    Hej, kul att du svarade, jag måste hålla med dig där att det skulle kunna vara en mycket bra sak för barnet/barnen att ha fler som finns där för barnet.

    Det är många som skiljer sig idag, särskilt efter de har fått barn. Vilka exakt alla anledningar är till just det finns säkert många men jag skulle vilja tro att mycket beror på just att det blir överväldigande att få barn och många parrelationer blir relativt slitna. Därför tror jag att det inte bara skulle gynna barnet men även alla vuxna inblandade.

    Varför det är viktigt för mig att det finns en pappa till barnet är då jag själv tror att det är det bästa för ett barn. Att de har både en kvinnlig förebild men även en manlig sådan. Det är just bland annat av den anledningen varför jag skulle vilja bli gravid på detta sätt.

    Det här med samma värderingar är även viktigt för mig. När man bli förälskade i varandra så blir man troligtvis det bla för att man har en del saker som man tror på gemensamt, politiska värderingar och andra. Något som jag däremot skulle ha svårt för är religiösa sådana. Jag tror inte på att man ska applicera sina egna religiösa åsikter på ett barn. Därför skulle jag inte vilja ha en donator och pappa till barnet som är för religiös. Religion kan många gånger vara en fin sak men ngt som man ska hålla för sig själv och inte "lägga på barnet" och så är det väl med det mesta. Men absolut ska de vuxna vara överens om hur man anser att en uppfostran ska vara. Det skulle inte fungera om den ena personer kör med curling och den andre är mer traditionell i sin uppfostran. Så på det sättet är det viktigt att man har likande åsikter och värderingar.

    Jag trodde inte många skulle svara och även vara positivt inställda så det glädjer mig att det finns några där ute som skulle kunna tänka sig att donera privat men att det var så många som ville bo med barnet förvånade mig men ändå positivt överraskad. Tack för att ni tar död på fördomarna kring hur män fungerar när det kommer till föräldraskap:)
  • Anonym (Ja)
    Kenya skrev 2016-03-25 16:19:01 följande:
    Jag förstod inte riktigt hur du menade där. Tänkte du att endast donera och sen ingenting mer?
    Man betalar ju underhåll om runt en tredjedels miljon till ett barn under dess uppväxt och det skulle jag inte vilja göra.

    Men donera spermier skulle jag göra om jag blev tillfrågad.
  • 100kgpappa

    Nej. Enbart anonymt.

    Vill inte råka ut för det som hände en kille som donerat. Efter 12-13 (nått sånt var det) gjorde det lesbiska paret slut, och den kvinnan som inte fött barnet stack.

    Den biologiska mamman krävde då donatorn på uteblivet underhåll, och fick rätt till det.

Svar på tråden Skulle du som man kunna tänka dig att "donera" dina spermier (privat) till ett lesbiskt par samt vara en aktiv pappa till det planerade barnet?