• Anonym (först­a gången­)
    Äldre 9 Mar 06:40
    1196 visningar
    5 svar
    5
    1196

    Hur rädd måste man vara för att bli beviljad snitt?

    Jag har så länge jag kan minnas varit rädd för förlossning och till och med undvikit att skaffa barn på grund av det. Nyligen hamnade jag i ett "nu eller aldrig"-läge vad gäller barn och blev gravid men jag funderar mycket på hur det ska gå till när barnet kommer till världen. Jag har ett flertal dåliga sjukvårdsupplevelser bakom mig (där jag haft en dålig magkänsla och inte blivit tagen på allvar och sen faktiskt haft rätt) och känner mig inte trygg överlag med att vara så utlämnad till någon som säkert inte medvetet gör det men som ändå kan göra fel. Jag är rädd för att inte bli tagen på allvar om det händer något, jag är jätterädd för bestående skador som det sedan ska bli väldigt svårt att få något gehör för eller hjälp med. Senast igår träffade jag en läkare vars bemötande gav mig väldigt mycket ångest när hon tog upp och viftade bort min förlossningsrädsla. I april ska jag på samtal om min rädsla...men undrar mycket hur det kommer att vara. Är rädd för att behöva gräva djupt i alla dessa osäkerheter och rädslor och inte bli tagen på allvar. Hur går ett sådant samtal till? Och hur svårt är det att bli beviljad snitt när man är förlossningsredd? 

  • Svar på tråden Hur rädd måste man vara för att bli beviljad snitt?
  • Anonym (Trams­)
    Äldre 9 Mar 07:13
    #1

    Att vara rädd räcker inte. Alla som vill kan inte få beviljat snitt. Det är ett stort ingrepp innebär fler risker för barn och förälder. Visst vore det bekvämt om man fick bestämma själv men kvinnan är skapad att föda barn så är du frisk i övrigt får du inte snitt bara för att du vill det.

  • Anonym (Snitt­)
    Äldre 9 Mar 07:34
    #2
    Anonym (Trams) skrev 2016-03-09 07:13:14 följande:

    Att vara rädd räcker inte. Alla som vill kan inte få beviljat snitt. Det är ett stort ingrepp innebär fler risker för barn och förälder. Visst vore det bekvämt om man fick bestämma själv men kvinnan är skapad att föda barn så är du frisk i övrigt får du inte snitt bara för att du vill det.


    Länka gärna till att det är fler risker vid snitt än vf. (och då risker som ger bestående men)

    För mig var det lätt, allt jag behövde säga var att det inte finns något annat alternativ till min bm så boka hon in läkarbesök där de beslutade om tid.
  • Anonym (4)
    Äldre 9 Mar 07:52
    #3

    Hej TS!

    Nu är jag lite osäker på om du redan är gravid eller ej? Men jättebra att du ska träffa någon snart.

    Jag pratade med typ Auroraklinik innan jag blev gravid och det var avgörande för mig.

    Nu vet jag så klart inte exakt vad just du är rädd för och hur du hanterar rädslan men de enda som faktiskt kan avgöra angående kejsarsnitt eller ej är ju sjukvårdspersonalen. Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt innan mötet, skapa en lista på det du är rädd för och varför så du känner dig väl förberedd.

    Ser att du redan börjat få lite osympatisk svar. Det är tråkigt att folk inte är särskilt omtänksamma men försök ignorera kommentarer som ämnar till att trycka ned dig.

    Lycka till i april!

  • Anonym (först­a gången­) Trådstartaren
    Äldre 9 Mar 09:15
    #4

    Tack för svar :)

    Jag är alltså redan gravid i v 14 och känner att detta verkligen lägger sig som en isande ångest i magen så fort jag börjar tänka på det. Vad jag har förstått så innebär snitt och vf risker båda två, men lite olika sådana. och i statistisken för snitt läggs ofta akutsnitt med vilke ger en skev bild av helheten. Om man dessutom räknar med underlivsskador och tid och kostnad för att åtgärda dessa så har jag förstått att snitt varken är dyrare eller ett sämre alternativ.

    Jag har försökt att läsa på om detta men det känns som att den mesta information som finns tillgänglig är väldigt vinklad och mycket "tyckande" pch "du sa inte tro att du kommer undan". som om alla har bestämt sig för att vf är bäst och så är det och det känns inte riktigt som objektiv information. särskilt inte eftersom man gör andra bedömningar utomlands.

    jag har försökt att grotta lite i min rädsla och det är nog mest punkterna jag skrev ovan som gör mig väldigt mkt oro. När jag fick en blodpropp för flera år sedan var det ingen som trodde mig när jag envist hävdade att det inte var träningsvärk i benet och fick springa till läkaren många gånger innan de gick med på ett göra ett ultraljud som bekräftade blodproppen och dä någonstans trodde jag faktiskt att jag skulle dö efter ett väldigt osympatiskt bemötande. jag kan liksom inte bara lita på att det kommer att gå bra när det finns så mkt som kan gå fel i detta och jag litar inte på att någon skulle se efter mitt bästa.:(

    om någon har några tips på vad mer man kan läsa så får ni gärna dela med er. Jag hoppas bara att man inte måste få hysteriska utbrott för jag är inte sådan som person att jag skulle kunna låtsas få det...och jag har heller inte koll på alla medicinska faktorer (svårt att skilja på fakta och allmänt tyckande där tycker jag).

    Tar även gärna emot fler tips!

  • Anonym (-)
    Äldre 9 Mar 09:24
    #5
    Anonym (Trams) skrev 2016-03-09 07:13:14 följande:

    Att vara rädd räcker inte. Alla som vill kan inte få beviljat snitt. Det är ett stort ingrepp innebär fler risker för barn och förälder. Visst vore det bekvämt om man fick bestämma själv men kvinnan är skapad att föda barn så är du frisk i övrigt får du inte snitt bara för att du vill det.


    Jag fick det.
Svar på tråden Hur rädd måste man vara för att bli beviljad snitt?