• Anonym (Nyfiken ts)

    Rädd att spricka men

    Du som är rädda för att föda vaginalt och spricka, varför är du inte rädd för att snitta upp magen 20-30 cm tvärsöver??

    Frågan är nyfiket ställd och menar inte att vara otrevlig och jag undanber all debatt om för eller emot i den här tråden!

    Jag är själv snittad 2 gånger men skulle aldrig aktivt välja det.

  • Svar på tråden Rädd att spricka men
  • Långbenopluto

    Stor skillnad!

    Jag vill ha ett fungerande, penetrerande, sexliv utan någon skada i underlivet som kan ställa till med känselbortfall, smärta etc etc.

    Jag har inte ett sexliv med min mage....

  • Anonym (Mm)

    Därför att spricker man i underlivet och blir sydd riskerar man urininkontinens, analinkontinens, framfall, smärta vid sex osv. Vid kejsarsnitt riskerar man inget av det

  • Anonym (Mm)

    Precis, man vill kunna ha ett fungerande sexliv, kunna gå på toa normalt osv

  • Anonym (förlossningsrädd)

    Som nämnts ovan så vill jag kunna ha ett fungerande underliv och kunna gå på toaletten och leva ett aktivt liv utan att ha problem med att inte kunna hålla tätt eller bajsa på mig. 

  • Mammatillelise

    Måste bara skriva då att det är ju självklart olika för alla men jag födde vaginalt för 7 månader sen. Jag hade svårt att kissa själv direkt efter fl men det gick över på några dagar. Jag hade inte ont längre dagen efter fl bara lite ömt och blödde ca 3 v. Efter en månad hade jag ett fungerande underliv samt sexliv igen och har inte haft några problem med sånt. Det låter kanske sjukt men det är underbart att föda på det sättet. Men jag har nog en bra syn på det eftersom jag inte sprack någonting, kommer vara lika nervös inför nästa fl för att spricka osv. Ville bara sticka in att det kan vara olika för alla och som i mitt fall gå bra både under fl och efter:) kram!

  • Anonym (Durr)

    Jag vill kunna leva ett fortsatt normalt liv med motion, sexliv, arbete och socialt liv utan att för den sakens skull dras med bestående smärtor samt urin- och analinkontinens. Kan anses petigt av vissa men för mig är det väldigt viktigt att kunna fungera normalt även när jag fått barn. Sen att det går bra vid en del förlossningar, det är toppen. Men det går inte toppen för alla. Många kvinnor får bestående men av vaginala förlossningar.

    Har fö inga synpunkter på hur andra väljer att föda sina barn. Båda förlossningssätten medför risker, men riskerna skiljer sig åt.

  • Anonym (Vag)

    Bra fråga. Handlar helt om vilka risker man är mest rädd för. Att inte kunna få fler barn? Att inte ha en snygg mage på badstranden? Då borde vaginalt vara det självklara valet. Att få underlivsrelaterade problem och ex inte kunna njuta av sex, inte kissa på sig när man springer och riskera läcka avföring i tid och otid - då kanske det mer lutar åt kejsarsnitt.

    Finns inga givna utfall utan det enda man kan utgå från är statistik och risker.

  • Mammatillelise

    Jag känner faktiskt inte en enda som säger att dom "läcker bajs" eller kiss efter dom fött barn.

  • Anonym (nej tack)
    Mammatillelise skrev 2016-03-10 08:02:34 följande:

    Jag känner faktiskt inte en enda som säger att dom "läcker bajs" eller kiss efter dom fött barn.


    Nä, det är inget man pratar om....
  • Anonym (Inte jag heller)
    Mammatillelise skrev 2016-03-10 08:02:34 följande:

    Jag känner faktiskt inte en enda som säger att dom "läcker bajs" eller kiss efter dom fött barn.


    Nej det är klart att du inte gör för man berättar inte det. Det är stigmatiserande och man håller det för sig själv och döljer det så gott man kan. Precis som att man inte pratar om sängvätning, framfall, diarre eller andra kroppsliga problem.
  • Vimi

    Läcker varken det ena eller andra. Har ingen problem alls med mitt underliv trots 2 vaginalt förlossningar. Sprack bara lite men inget som syns.och inget som känns. Men det är ju en fördel om man kan välja det som känns bäst för en själv.

  • Påven Johanna
    Mammatillelise skrev 2016-03-09 22:23:59 följande:

    Måste bara skriva då att det är ju självklart olika för alla men jag födde vaginalt för 7 månader sen. Jag hade svårt att kissa själv direkt efter fl men det gick över på några dagar. Jag hade inte ont längre dagen efter fl bara lite ömt och blödde ca 3 v. Efter en månad hade jag ett fungerande underliv samt sexliv igen och har inte haft några problem med sånt. Det låter kanske sjukt men det är underbart att föda på det sättet. Men jag har nog en bra syn på det eftersom jag inte sprack någonting, kommer vara lika nervös inför nästa fl för att spricka osv. Ville bara sticka in att det kan vara olika för alla och som i mitt fall gå bra både under fl och efter:) kram!


    Vimi skrev 2016-04-28 16:59:52 följande:

    Läcker varken det ena eller andra. Har ingen problem alls med mitt underliv trots 2 vaginalt förlossningar. Sprack bara lite men inget som syns.och inget som känns. Men det är ju en fördel om man kan välja det som känns bäst för en själv.


    Problemen kan komma långt efteråt. Vanligt vid klimakteriet till exempel, hos oss som fött vaginalt. 

  • Anonym (Kvinna 50 år)

    Påven Johanna skrev 2016-04-28 17:12:46 följande:[/quote-nick]Problemen kan komma långt efteråt. Vanligt vid klimakteriet till exempel, hos oss som fött vaginalt. [/quote]

    Min gynekolog säjer att tunnare slemhinnor gör att man kan börja läcka efter klimakteriet och att tiden och gravitationen gör att man lättare kan få framfall - även om man aldrig ens varit gravid.

  • Flickan och kråkan

    Jag har fött tre barn vaginalt, haft tur med samarbetsvillig kropp och inte spruckit. Jag har varit rätt för att spricka och rädd för underlivsproblem. Skulle vara det igen om jag planerat fler barn. Men jag skulle vara rädd för kejsarsnitt också. Det är ju trots allt en stor bukoperation. Något av ett moment 22. Ut måste ju barnet. "Beamas ut" a la star trek hade varit fint .

Svar på tråden Rädd att spricka men