• Anonym (mjau)
    Äldre 11 Mar 18:35
    1529 visningar
    4 svar
    4
    1529

    Vågar jag föda vaginalt-har redan problem med sprickor

    Hej,

    Jag har sedan tonåren (efter jag blev av med oskulden) haft problem med sprickor i underlivet. Jag har vart på hud och genekologer och allt däremellan och det har konstaterats att jag inte har en sjukdom eller så, utan bara extremt känslig hud och slemhinnor (jag har atopisk hud). Egentligen är jag en sexglad person men sprickorna gör att jag inte blir sugen på ofta samt att jag måste vänta ett tag mellan varje samlag. 

    Jag har inga besvär när jag inte har samlag, men så fort jag har samlag (glidmedel och förspel till trots) så får jag små små sprickbildningar som håller i sig ett litet tag. Jag får sprickorna runt slidmynningen och känner även lite torrhet/ömhet inne i slidan.

    Kortinsonkräm har jag testat under ngn kort period och mjukgörande, men inget hjälper på lång sikt verkar det som.

    Nu är jag gravid med första barnet och undrar om jag verkligen ska våga föda vaginalt? Alltså, får jag problem med ännu mer sköra slemhinnor/hud och sprickor så kommer jag inte ha ett sexliv igen känner jag.

    Vill gärna ha råd från er som har lite kunskap eller erfarenhet kring den här sorts problematik. 

    Många tack :)

  • Svar på tråden Vågar jag föda vaginalt-har redan problem med sprickor
  • Anonym (..)
    Äldre 11 Mar 23:29
    #1
    +1

    Åh, lider med dig! Jag har väl ingen erfarenhet men jag vet att när man är gravid så får man sköra slemhinnor. Samtidigt så ställer ju kroppen om sig och man får ett extraskydd. Prata med din barnmorska

  • Caramb­olan
    Äldre 12 Mar 07:15
    #2
    +1

    Jag har samma problem som du men jag sprack inte alls vid förlossningarna. Det säger såklart inget om hur det blir för dig, men det finns hopp i alla fall :) Däremot blev jag ännu torrare av att amma.

  • Anonym (mjau) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 09:41
    #3

    Hej,

    Tack för bra svar. Finns det fler som har lite input här ? Skrattande

  • Äldre 13 Mar 14:27
    #4

    Det kan inte vara så att du har lichen sclerosis?

Svar på tråden Vågar jag föda vaginalt-har redan problem med sprickor