• Anonym (C)
    Äldre 11 Mar 23:46
    1172 visningar
    5 svar
    5
    1172

    Förlossningsrädd som fasen pga tidigare erfarenhet

    Jag vill så gärna ha ett barn till, har en son som fyller fyra till sommaren. Men förlossningen blev inte alls som jag tänkt mig..

    Jag känner att jag blev helt överkörd under förlossningen, dom tog ingen hänsyn till förlossningsbrevet, när jag ville ha lustgas då jag var öppen 5 cm fick jag inte det först.. Vet inte varför! När jag väl fick lustgasen så satte hon på ungefär 70/30, gav mig masken och gick ut. Jag hade ju ingen aning hur man skulle använda den. Att man skulle andas i den förstod jag ju men inte hur länge osv. Plus att styrkan på gasen passade inte, blev sjukt illamående!

    Så vi ringde och då kom barnmorskan tillbaks och sa "Jaja men då är inte lustgasen för dig helt enkelt, det var ju synd då".

    Fick be henne ifall hon inte kunde sänka den, det var tydligen jobbigt, men hon pustade, sänkte och gick igen.

    Jag hade skrivit i förlossningsbrevet att jag även inte ville veta om dom behövde klippa mig, då det var min stora skräck inför förlossningen.

    När jag ligger på sängen och har krystat i nära två timmar lutar sig samma barnmorska som innan över mig och säger "vi ringer på läkaren, du får klippas".

    Som TUR var mitt i allt så var där en annan barnmorska med och hon var absolut fantastisk. Helt underbar!

    Detta och tillsammans med min rädsla för smärta, att gå sönder där nere och komplikationer efteråt gör att jag är totalt livrädd för en förlossning i framtiden.

    Jag vill känna att det är vårt ögonblick, inte bli snuvad på det av en barnmorska som vaknat på fel sida...

    Någon som känner samma?

  • Svar på tråden Förlossningsrädd som fasen pga tidigare erfarenhet
  • Äldre 12 Mar 00:02
    #1

    Usch, man är ju så utlämnad och sårbar när man föder barn. Vilken dålig barnmorska!

    Men du, ta upp detta med din Mvc barnmorska och säg att du vill komma i kontakt med deras auroraprogram nästa gång du är gravid.

    Min väninna hade en mardrömsförlossning och var livrädd att föda igen. Ville få igenom ett kejsarsnitt med barn nr två. Men tack vare aurorastöd så vågade hon föda vaginalt igen. Den härngången hade hon och hennes man en aurora med sig vid förlossningen som stöttade, coachade och var väl insatt i hennes önskemål och kunde föra hennes talan under förlossningen. Det gick jättebra och min vän känner att hon fick en revansch med sina andra förlossning och den fina upplevelsen som hon önskade :)

  • Äldre 12 Mar 07:58
    #2

    Vilka jättebra tips du fick ovan! Och vilken ofantligt klumpig barnmorska!

    Jag hoppas att du vågar skaffa ett till barn och att du får en professionell barnmorska under nästa förlossning :)

  • Anonym (G)
    Äldre 12 Mar 08:20
    #3

    Du kan ta kontakt med en Doula

    En erfaren person som hjälper dig få fram dina önskemål, stöttar och hjälper

    Jag önskar vi hade haft någon mer med oss, för då hade jag aldrig blivit lämnad ensam när sambon var tvungen att gå och köpa mat och grejer och efter förlossningen när alla försvann för att barnet behövde hjälp att andas (jag blödde invärtes men som tur de reste jag mig inte då! Utan sen när sambon och sköterska var tillbaka)

    Hade också hjälpt mig med någon som hade framfört att jag ville ha smärtlindring och hjälpt mig få ut bästa lindring av det

    Förr och ännu i många andra länder, så är mamma, mormor, svärmor, farmor, systrar, mostrar och vänner med vid förlossningen och jag tror faktiskt att det hjälper!

    Det kan få mamman trygg och stöttad

    Och framförallt lugnare, det minskar riskerna och bäddar för en bättre upplevelse

    Jag är tacksam för att vi har proffs, barnmorskor och läkare och att det medicinskt är tryggt! Men det handlar om något naturligt och känns ibland att människan/kvinnan/och sen mamman, glöms bort i allting, förlossning är mer än bara få ut barnet, det är en process och idag finns då mycket för att få det så jäkla bra men myter, fördomar och stelhet gör det jobbigt, alla är inte likadana och det är tröttsamt när man blir behandlad som en i mängden eller som att man stör..

    Jag är också rädd för nästa gång, men jag tänker ha en Doula med och kräva att dom läser mitt förlossningsbrev (förra gången läste dom det inte! Var liksom 3 meningar, viktigt, och jag var inne över 2 dygn innan han kom..)

    Hoppas du hittar något som funkar för dig!

  • Äldre 12 Mar 17:26
    #4
    Anonym (G) skrev 2016-03-12 08:20:24 följande:

    Du kan ta kontakt med en Doula

    En erfaren person som hjälper dig få fram dina önskemål, stöttar och hjälper

    Jag önskar vi hade haft någon mer med oss, för då hade jag aldrig blivit lämnad ensam när sambon var tvungen att gå och köpa mat och grejer och efter förlossningen när alla försvann för att barnet behövde hjälp att andas (jag blödde invärtes men som tur de reste jag mig inte då! Utan sen när sambon och sköterska var tillbaka)

    Hade också hjälpt mig med någon som hade framfört att jag ville ha smärtlindring och hjälpt mig få ut bästa lindring av det

    Förr och ännu i många andra länder, så är mamma, mormor, svärmor, farmor, systrar, mostrar och vänner med vid förlossningen och jag tror faktiskt att det hjälper!

    Det kan få mamman trygg och stöttad

    Och framförallt lugnare, det minskar riskerna och bäddar för en bättre upplevelse

    Jag är tacksam för att vi har proffs, barnmorskor och läkare och att det medicinskt är tryggt! Men det handlar om något naturligt och känns ibland att människan/kvinnan/och sen mamman, glöms bort i allting, förlossning är mer än bara få ut barnet, det är en process och idag finns då mycket för att få det så jäkla bra men myter, fördomar och stelhet gör det jobbigt, alla är inte likadana och det är tröttsamt när man blir behandlad som en i mängden eller som att man stör..

    Jag är också rädd för nästa gång, men jag tänker ha en Doula med och kräva att dom läser mitt förlossningsbrev (förra gången läste dom det inte! Var liksom 3 meningar, viktigt, och jag var inne över 2 dygn innan han kom..)

    Hoppas du hittar något som funkar för dig!


    Usch, det är så hemskt att man faktiskt blir lämnad ensam när det uppstår komplikationer! Min bebis behövde också hjälp med att andas och när barnmorskorna hade sytt mig så var det bara jag kvar i rummet. Värdelöst!
  • Anonym (G)
    Äldre 12 Mar 19:12
    #5
    Iowhannah skrev 2016-03-12 17:26:31 följande:

    Usch, det är så hemskt att man faktiskt blir lämnad ensam när det uppstår komplikationer! Min bebis behövde också hjälp med att andas och när barnmorskorna hade sytt mig så var det bara jag kvar i rummet. Värdelöst!


    Dom viklade till och med bort larmpanelen under förlossningen och drog inte tillbaka den till sängen så om något hade hänt skulle jag kanske inte kunnat kalla på hjälp ens.. nu hade jag tur att jag inte klev upp ur sängen förren sambon och en sköterska kom tillbaka, och då blev de akut för mig då jag fick en kraftig blödning

    Och sen, jag fattar fortfarande inte varför!?

    Men barnmorskan frågade om hon fick röra mitt bröst och jag sa ja, då klämde hon ut mjölk på en sked och gav mitt barn!? Och sen gav dom honom till pappan, så de dröjde runt 1 timme innan jag fick prova att amma (vilket jag också tror bidrog till min blödning, då amning stimulerar livmodern att dra ihop sig)

    Nästa gång vill jag amma så fort som möjligt!
Svar på tråden Förlossningsrädd som fasen pga tidigare erfarenhet