• Äldre 13 Mar 22:56
    3758 visningar
    10 svar
    10
    3758

    Tips på symaskin!

    Ska du bara sy kläder (speciellt barnkläder som kanske kräver hållbarare sömmar), satsa på en begagnad overlock..

    Har du planer att ha en symaskin där du syr barnkläder, gardiner/inredning mm väl en "vanlig" symaskin och se till att de sömmar som finns i symaskinen passar dina behov. (Ex en förstärkt elastisk söm fungerar bra till trikåtyg, men inte lika hållbar som en overlock-söm).

    Singers Heavy duty-maskiner brukar vara prisvärda overlockare.

    Mekaniska maskiner är billigare än datoriserade och duger absolut lika bra. Servade begagnade maskiner är ett bättre köp än en ny om man inte har ett brinnande intresse för sömnad.

    Det finns en uppsjö av märken och modeller. Egentligen har det ingen betydelse vilket märke det är. Jag själv började med Pfaff då jag arbetade som sömmerska, och har sen fortsätt med Pfaffs maskiner på hemmaplan.Hade väl lika gärna gjort samma sak med Husqvarna eller Singer.

  • Äldre 14 Mar 23:11
    #10
    FrökenCarlsson skrev 2016-03-14 22:24:08 följande:

    TACK!

    Jag vill absolut kunna använda maskiner till det dagliga också, dvs gardiner osv.. Så då måste man väl ha en vanlig maskin också om jag har förstått det rätt?

    Blir nog som du säger en vanlig maskin med bra sömmar!


    Skillnaden mellan en vanlig och en overlock är först och främst antalet trådar i sömmen. Den vanliga har en tråd och överblicken har i regel 4 eller 5. Ju fler trådar desstå starkare och mer avancerad söm. Med en overlock har du exempelvis möjlighet att sy i väldigt tunna tyger och få ett bättre resultat.

    Overlock-maskinerna ses som ett komplement till den vanliga maskinen, inte som en ersättare med fler funktioner.

    Jag tycker att du gör rätt i att skaffa en vanlig maskin. Den har du större glädje av och fler möjligheter.
Svar på tråden Tips på symaskin!