• Anonym (amning)

Hur länge ammade ni?

Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det? 
    När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Hur länge ammade ni?
  • Melisande
    Nr 1 ammade jag ca 22 månader (delammade från ca 16 månader). Alldeles för länge för min smak! Förklaringen var dock att hon p.g.a diverse födoämnesallergier krånglade otroligt mycket med vanlig mat och vi uppmanades av vår dietist att fortsätta amma om det gick för att hon åtminstone skulle få något i sig (Ja, det var ett extremfall med henne, hon var alltså på nivån "kan-äta-max-en-sked-kokta-makaroner-om-dagen-bebis" och nöjde sig med det, men hon gick ju självklart inte upp i vikt som hon skulle. NU är hon ett långsmalt matvrak på 7 år så det fixade ju till sig det också efter några år.)
    Nr 2 ammade jag till 10 månader (delammade från 6 månader), sedan satte jag helt stopp över en natt. Gick över förväntan enkelt att sluta och tror att hon också var redo att övergå helt i gröt och vanlig mat i stället.
    Väntar nr 3 efter sommaren, och hen kommer jag försöka amma ungefär som nr 2, d.v.s. tills den vanliga maten har satt sig men innan amningen blir "en ovana" för både hen och mig.

PS - Vad ANDRA tycker har jag alltid struntat i och det påverkade inte mitt beslut när jag upphörde med amning. Kan gott tänka mig att en del även här på FL reagerar "äcklat" på att jag ammade ett så stort barn som en nästan 2-åring (hemma enbart sista halvåret visserligen), men det bekommer mig faktiskt inte. Jag har gjort det som funkat för oss och för mina båda barn. Hoppas att andra resonerar likadant.
  • isolande

Ammade första barnet till 6 månader, andra till 5 månader, sen blev det ersättning. Båda verkade hata ammandet lika mycket som jag själv. Det var bara bök och strul hela tiden, inte alls sådär mysigt som andra beskriver det. Dessutom såg jag ut som ett skelett efter den här tiden och orkade bokstavligt talat inte mer.

Har väl ingen direkt åsikt om när man ska sluta amma. Förstår bara inte hur folk orkar ha barn vid bröstet i flera år Glad. Det var en sån befrielse för mig att sluta, att slippa vara hormonpåverkad hela tiden, att få ha min kropp för mig själv, att slippa pumpa och ha sig så fort man skulle någonstans eftersom brösten annars blev hårda och spända.

Hade säkert tänkt annorlunda om jag känt att amningen varit viktig för barnen. Men de har liksom aldrig kunnat tröstas eller sövas med amning. Det har snarare varit som ett nödvändigt ont för att få i sig mat Drömmer

• MammAmma

Barn 1: helammades 6 mån, delammades 1 år 10 mån.

Barn 2: helammades 8 mån, delammades 1 år 6 mån.

Barn 3: helammades 6 mån, delammades 1 år 4 mån.

Barn 4: helammades 8 mån, delammades 2 år 3 mån.

Jag har varken någon given eller godtycklig ålder för amningsavslut. Skulle dock lyft på ögonbrynen åt ett barn som fortfarande ammades i skolåldern.

• Anonym (Mami)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-15 12:32:53 följande:

Jag ammade mitt barn i lite mer än 2,5 år.

Jag har ingen åsikt i frågan när man "bör" sluta amma. Jag funderar på frågan fram och tillbaka, men förblir neutral. Jag har verkligen ingen åsikt.

Jo, just det! Nu minns jag varför jag slutade amma; jag ville inte amma över treårsgränsen pga att barnet skulle minnas amningen då. Jag tänker själv att jag ogärna hade velat minnas hur det var att suga på mammas bröst.
  • elyse

Jag ammar dottern som fyller två i april. Blir 3-4 kortare stunder på vardagar och lite mer på helgen. Får se hur länge vi fortsätter. Just nu vill vi båda två så vi kör på tills förutsättningarna ändras.

• hallonhopp

Helammade i drygt 5 månader och gav därefter mat till mitt barn. Hon är 3,5 år nu och ammar ännu en snutt varje kväll. Fram till ca 2 år så ammade vi även offentligt och jag har fått få negativa kommentarer eller andra otrevligheter, mestadels har folk reagerat positivt. Jag är gravid nu och hoppas kunna amma nästa barn helt i 4-6 månader och sedan får vi se. För mig känns amningen extra viktig fram till ett år, därefter tycker jag det spelar mindre roll om barnet vill sluta men före ett år så försöker jag tex reda ut eventuella amningsstrejker mer aktivt och kan bromsa matintag om jag tror att det kan hota amningen men efter ett år så får det bli som det blir. 

Jag lägger mig inte i hur länge man ammar. Jag tycker det är dumt att helt utesluta amning utan att ens provat det eftersom åtminstone jag tycker det var svårt att föreställa sig både det positiva och negativa innan jag ammat själv. Om man däremot känner att det inte passar en med ett barn tycker jag det är OK att inte prova med fler barn om man inte vill. Själv tyckte jag inte att spädbarnsamning var så kul men att mig passar det bra att amma ett äldre barn som även äter mat på annat sätt så för mig är helamningsperioden något att kämpa sig igenom tills man får den roliga amningen, så är det inte för alla men det kan vara värt att veta om man inte gillar att amma i början att om man kan tänka sig att stå ut tills barnet kan äta mat kan det hända att det blir trevligare men man ska inte känna att man måste göra så bara att det är ett möjligt scenario. För mig personligen så tror jag att min absolut sista gräns går när barnet börjar skolan, det skulle inte kännas rätt för mig att amma ett skolbarn men jag har inga problem med att andra gör det. Jag älskar detta kort tex: www.tedgreiner.info/ som visar amning av ett äldre barn och som dessutom har en helt avslappnad attityd till den. Beskrivningen av kortet är "Mosoto woman weaving a basket", amningen är så avdramatiserad att den inte ens nämns. 

• milli79

1a ammades i 12mån (kunde inte fortsätta pga att jag var gravid och mjölken försvann).

2a ammades dagtid i 8mån (hon älskade mat och la av frivilligt dagtid) och sen bara på natten fram till 15mån.

3an ammades till han var 2år och 4mån. Mot slutet bara på kvällen och natten. Han var allergisk mot mycket och gillade inte välling så ammade väldigt mycket speciellt till han var 1,5år.

Alla tre fick gröt o smak portioner runr 4mån då de tydligt visade väldigt intresse för mat och var hungriga på kvällen.

• Anonym (Någon månad)

Första barnet helanmades i 4 månader. Sen inget mer.

Andra i två månader.

Tredje i en månad.

Amma ska man göra så länge man känner för det och barnet vill tänker jag. Dock kan jag personligen tycka att de är lite väl stora när de är över två. (om jag är tvungen att se på när det sker. Hemma får man väl amma så länge man och barnet vill :))

• minerva123

Helammade bägge barnen i 6 mån. Äldsta delammades till nästan 10 månader och yngsta till 8.5 mån. Båda slutade självmant i samband med magsjuka, bröstet dög plötsligt inte bara. Personligen skulle jag inte vilja amma ett barn över året. Att amma ett barn på 4-5 år känns lite märkligt, ungefär som att en 4-5-åring med napp känns lite för "stor". I den åldern finns det ju så många andra sätt till tröst, mys och kontakt. Men i slutändan är det ju såklart en privatsak mellan mamma och barn.

• Anonym (Cilla)

3 månader. Hade velat i 6 månader men var tvungen att börja med medicin så jag hade inte så mycket val. Över 6 mån hade känts konstigt för mig, och maxgränsen är ett år.

Svar på tråden Hur länge ammade ni?