Inlägg från: Anonym (Beslutsångest!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beslutsångest!)

    hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning vid stort barn?

    Födde ett STORT barn sist. Tog lång tid och både jag och bebis var helt slut efteråt. Jag sprack inget och har inga problem efter.

    Gravid igen med stort barn. Skillnaden är att jag nu VET att barnet är stort och är därför väldigt rädd för att föda. Ska om några dagar på läkarsamtal för att diskutera förlossning.

    Om valmöjligheten finns, hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning? Jag har aldrig varit med om nått av det och har både fördelar och nackdelar med båda.

    Vägrar iallafall att föda ett för stort barn till så då kräver jag igångsättning minst 2 veckor innan BF.

  • Svar på tråden hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning vid stort barn?
  • Anonym (Beslutsångest!)
    hallonhopp skrev 2016-03-16 20:19:40 följande:

    Jag skulle välja utifrån hur öppen jag var. Om jag var hyfsat öppen så hade jag kört på igångsättning, då har den ofta god chans att funka men hade jag inte haft en speciellt öppen tapp hade jag nog valt kejsarsnitt. 


    Vet du när de kollar det? För öppen lär jag inte alls vara när jag kommer till läkaren. Har flera veckor till BF.
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (4barn) skrev 2016-03-16 20:42:02 följande:

    Jag blev igångsatt när mitt vatten hade gått, var då i vecka 41+5 men jag öppnades inte trots detta. Värkarna var så jobbiga så jag var helt borta. Till slut beslutades det om snitt istället. Efter att bara ha öppnats 3 cm från 20-05 typ. Och det var jag nog to.m öppen när jag kom in.
    Jag har bara snittats, 3 ggr. Har inget att jämföra med men igångsättningen var jobbig. Det är min erfarenhet, inte alls säkert andra upplevt det så.


    Jag är väldigt rädd att bli nekad snitt och sen bli igångsatt och gå igenom en jobbig och utdragen förlossning som slutar i akutsnitt. Då vill jag hellre ha planerat snitt.
    Just eftersom jag vet att barnet är stort så kommer jag vara så rädd. Mitt första barn fastnade.
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (.) skrev 2016-03-16 21:05:59 följande:

    Jag skulle aldrig vilja ha igångsättning. Har valt att föda vaginalt, men då har mina barn varit normal storlek. Är rädd för kejsarsnitt med, men igångsättning verkar många gånger värre och farligare än ett planerat snitt.


    Läkaren jag träffade sist sa att iom att jag var omföderska så bör igångsättning gå hyfsat lätt. Men jag vet ju inte.
    Jag är väldigt rädd för snitt också. Just nu vill jag bara vakna upp en morgon och redan ha bebisen här. Ut ska den ju men jag hoppas att det blir på det minst ångestladdade sättet. Smärta förstår jag ju att en förlossning innebär på ett eller annat sätt.
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (Bm) skrev 2016-03-16 21:42:57 följande:

    [quote=76447151][quote-nick]Anonym (Beslutsångest!) skrev 2016-03-16 20:51:43 följande:[/quote-nick]Jag är väldigt rädd att bli nekad snitt och sen bli igångsatt och gå igenom en jobbig och utdragen förlossning som slutar i akutsnitt. Då vill jag hellre ha planerat snitt.

    Just eftersom jag vet att barnet är stort så kommer jag vara så rädd. Mitt första barn fastnade.[/

    Skulderdyctoci? I så fall skulle jag nog valt snitt. I annat fall igångsättning.


    Fick inget ord på det. Har bara fått veta i efterhand att förlossningen inte gick helt rätt till men detta nämns inte i min journal så de läkare jag träffar nu tror att det gick enligt plan. Var fullt öppen i 10 tim och det blev till slut panik och de hängde på min mage och jag fick krysta ut barnet utan värk. Sen bara sprang de iväg med barnet.
  • Anonym (Beslutsångest!)

    Hallonhopp: jag vägrar också cytotec. Nerver ever!! Ska man säga det redan på läkarsamtalet?

  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (Bm) skrev 2016-03-16 21:42:57 följande:

    [quote=76447151][quote-nick]Anonym (Beslutsångest!) skrev 2016-03-16 20:51:43 följande:[/quote-nick]Jag är väldigt rädd att bli nekad snitt och sen bli igångsatt och gå igenom en jobbig och utdragen förlossning som slutar i akutsnitt. Då vill jag hellre ha planerat snitt.

    Just eftersom jag vet att barnet är stort så kommer jag vara så rädd. Mitt första barn fastnade.[/

    Skulderdyctoci? I så fall skulle jag nog valt snitt. I annat fall igångsättning.


    Det är ju igångsättning el snitt detta handlar om. Iaf min vanliga läkare har sagt att jag inte får gå en dag över tiden för att bebisen inte ska bli för stor.
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (snitt - utan tvekan) skrev 2016-03-16 22:31:46 följande:

    Jag hade alla gånger valt snitt. Jag blev igångsatt med min son och det var ingen rolig upplevelse. Då hade jag ändå tur eftersom det inte slutade med akutsnitt. -

    Hade jag som du redan haft ett stort barn som fastnat, hade jag insisterat på planerat snitt och inte gett med mig. Är barnet stort är det absolut det säkraste sättet att få ut det. 


    Ja jag lutar mer åt snitt själv. Men jag vet ju att läkaren kommer ha igångsättning som alternativ också. "Det gick ju förra gången!" har jag ju fått höra.
    Så jag försöker vara öppen för förslag för att inte bli helt sänkt om de nekar snitt.
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (Vf) skrev 2016-03-16 22:59:26 följande:

    Jag blev igångsatt med andra barnet. Två veckor för tidit o nästan 4 kilos bebis. Jag var så pass mogen när jag kom in på morgonen att de tog hål på hinnorna o värkstimulerande dropp sattes in. Efter fyra timmar va bebin ute o jag sprack ingenting! Det var supersmidit!


    Ja väger bebisen runt 4 kg skrämmer det inte mig lika mycket. Kul att läsa att det gick bra för dig :)
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (Flerbarnsmamman) skrev 2016-03-16 23:47:44 följande:
    Är nyfiken, hur stort var förra barnet och hur stort beräknas detta barnet vara?

    Det är pest eller kolera du får välja mellan... :O jag hade valt igångsättning! ;) så läskigt med att nån skulle skära upp buken på en...
    Förra vägde 5300 g. Detta beräknades i v 32 väga 4500 men om denna bebisen växer på sig i slutet precis som första barnet så kommer slutvikten öka.
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (Haha) skrev 2016-03-17 07:17:07 följande:

    Men att vara trött efter en förlossning är du knappast ensam om eller? Ska alla som vill och kände sig lite trött efter förlossningen få kejsarsnitt då? Förlossningen gick bra du sprack inte du och barnet mådde bra. Nej inte skäl nog för kejsarsnitt eller igångsättning. Btw kan man inte vägra föda barn.


    Med "helt slut efteråt" menar jag inte "lite trötta". Bebisen sprang iväg till återupplivningsbord utan andning, utan muskeltonus och ingen hudton.

    Jag var helt öppen i 10 timmar och fick ohyggligt mycket (över gränsen) värkstimulerande dropp. Avslutningen av förlossningen blev panikartad.

    Jag vill inte ha kejsarsnitt av bekvämlighetsskäl. Utan av hälsoskäl för bebisen. Och för att risken för akut snitt är väldigt hög vid igångsättningar av stora barn. Hade du själv velat föda ett barn på 5300 g? Två ggr dessutom?

    Btw, håll trevlig ton så blir det en diskussion och inte påhopp.
  • Anonym (Beslutsångest!)

    För ordmärkaren ska det ovan stå "bebisen SPRANGS iväg med"

  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (Blä) skrev 2016-03-17 18:13:52 följande:
    "nästan 4 kg", det är väl inte nåt anmärkningsvärt stort? 3600 är ju normalt/snitt för killar tex.
    Dock var det två veckor innan bf. Så det skulle ju mest troligt räknats som stort barn (över 4500 g) på bf :)
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (fern) skrev 2016-03-17 17:51:40 följande:

    Jag kan bara svara om igångsättning med stort barn. Det värkstimulerande fungerade över förväntan. På sjukhuset var de själva förvånade att det gick så snabbt: "ja oftast blir det snitt ändå med igångsättning" var en kommentar jag fick höra från bm innan igångsättningen. Värkarna sa bm blir ofta starkare än vid en vanlig vaginal förlossning enligt bm, och ja, det var intensiva värkar kan jag ju säga... I övrigt gick förlossningen bra.

    Men om jag hade din historia i bagaget hade jag valt snitt, alla gånger... Särskilt som de flesta igångsättningar ändå slutar med kejsarsnitt ändå enligt den info som jag fick på sjukhuset...


    Ja jag har ju ingen lust att gå igenom både igångsättning OCH snitt då jag känner mig rädd för båda. Då vill jag hellre ha ett planerat snitt som jag kan förbereda mig för.

    Ska på läkarsamtal nästa vecka. Känner mer och mer att jag vill ha snitt så nu är jag rädd för att bli nekad :(
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (snitt) skrev 2016-03-18 14:04:17 följande:

    Jag hade helt klart förespråkat ett planerat snitt. Jag kommer att göra ett planerat i juni, fick datum nu i veckan.

    Har gjort ett akutsnitt förut och mådde väldigt bra efter det.

    Däremot vill läkarna att man ska ha gått 39 fulla veckor innan planerat snitt utförs, så det är nog svårt att kräva det 2 veckor innan bf.


    Då är du ute i god tid. Jag är rädd att de nekar mig snitt då jag bara har några veckor kvar till bf :(
  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (snitt) skrev 2016-03-18 15:21:10 följande:
    Jo men du borde ju få en tid hos förlossningsläkaren och prata igenom detta väldigt snart då? Att du är nära bf borde inte göra att de automatiskt nekar dig snitt.

    Oavsett så önskar jag dig lycka till med allt
    Vi har en tid nästa vecka!

    Tack!!!
  • Anonym (Beslutsångest!)

    Mår så dåligt över detta nu. Vill ha kejsarsnitt. Känns som barnet bara blir större och större varje dag och det börjar bli deja vu till min förra graviditet.
    Men läser överallt att det är så svårt att få beviljat i Göteborg :(
    Och efter samtalet i veckan, hur långt tid till jag vet svar??

  • Anonym (Beslutsångest!)
    Anonym (snitt) skrev 2016-03-20 17:57:45 följande:
    Inte här iaf, två läkare från förlossningen som jag har träffat plus barnmorskan säger helt klart "från 39 fullgångna veckor om mamma och barn mår bra", jag ville nämligen få det veckan innan dvs efter 38 fullgångna veckor men det gör dom inte om det inte finns medicinska skäl.

    En kompis fick sitt 3 dagar innan bf av samma anledning.
    Vet inte hur det är här faktiskt.
    Man får ju bara hoppas att förlossningen inte startar då bara för om bebisen är jättestor är den ju tyvärr det på BF-3 också.
  • Anonym (Beslutsångest!)

    Mötet gick bra och läkaren kunde eg inte säga emot mina argument för snitt. Bebisen hade växt ännu mer och är snart över gränsen för vad som är okej för vaginal förlossning. Fick snitt beviljat alltså och det i v 38+ (vill inte säga exakt ifall någon listat ut vem jag är haha ;)

  • Anonym (Beslutsångest!)
    annsica skrev 2016-03-25 09:56:20 följande:

    Mitt andra barn var stort (5620 g och 57 cm ) och det blev en del komplikationer i samband med förlossningen. Plexusskada bl.a. Hon föddes på BF+17. När mitt tredje barn skulle födas beräknades han vara lika stor som sin syster och jag blev därför igångsatt redan på BF+4. Det behövdes bara en enkel retning av livmodern för att förlossningen skulle sätta igång. Den förlossningen blev också väldigt enkel jämfört med den innan. Han kom ut (lagom) fort och fint och vägde "bara" 5 kg.
    Min fjärde är född med planerat snitt (av annan anledning än storlek) och det var "by far" det absolut värsta jag varit med om! Från det att de skulle sätta bedövningen fram till den värsta smärtan i snittet var borta efter c:a två veckor. Jag skulle aldrig välja snitt igen om jag ställdes inför det valet.


    Låter inte kul såklart och jag hoppas jag får en annan erfarenhet.
    Läkaren sa att han i journalen kunde se att jag hade värksvaghet (bebisen kom inte ner och trots jättemycket värkstimulerande dropp tog det lång tid. Så risken för att det skulle bli så nästa gång fanns ju också och då fanns risk för akut snitt. Och jag tror att planerat snitt är bra mycket bättre än akut snitt.
Svar på tråden hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning vid stort barn?