• Anonym (Moder)

    någon mer där moderkakan inte lossat vid två förlossningar?

    Väntar nu nr tre. Båda mina förlossningar innan har gått bra. Krystvärkar som gått mycket fort. Så att föda själva barnet har aldrig varit något problem.

    Vid första förlossningen lossade största delen av moderkakan. De trodde den var ute men efter mycket om och men. Tyckte det gjorde snäppet ondare än själva värkarna. Dock kom en stört blödning och fick akut skrapas i narkos. Tiden efter var hemsk. Förlorade 2 l blod. Amningen kom ej igång och fick tjata till mig blod efter en v med ett hb på 78.

    Att inte orka med sig själv och barnet första tiden var jätte jobbigt. Med alla hormoner därtill. Var mkt rädd att samma sak skulle ske med nr två. Bm tröstade mig och sa att jag behöver ej oroa mig. Haft min "gång". De har inte en i v med detta fast vi är ett stort universitetssjukhus.

    Och likt förbaskat blev det så även efter andra förlossningen. Denna gång lossade den inte alls. Opererades och förlorade 1,5 liter denna gång. Hb på 90. Då det var andra barnet fick maken ej stanna. Delade rum med en kvinna som inte hälsade och stormade ut på natten när min lille grät. Personalen blev sur när man behövde ha hjälp med brickan in i rummet då jag ej orkade sitta i matsalen. Skrev ut mig själv efter 2 dagar. Fick själv ringa och bestämma min uppföljning ang blodet då de ej tänkte på det. Höll på att svimma när jag gick ute. Orkade ej med stora då jag hade konstant kraftig huvudvärk. Fick tjata till mig blod då läkaren inte trodde jag grät och hade huvudvärk pga blodbristen utan hormoner. Men väl efter blodet var jag mig själv. Mjölken rann inte till förrän 2 v efter förlossningen.

    Alltså dessa första veckan efter förlossningen var de jobbigaste jag varit med om. Är nu jätte rädd att få uppleva samma igen och behöva kämpa för blod och samtidigt ta hand om en liten. Bm tror inte jag behöver oroa mig men ändå nervös då det är extremt ovanligt med två ggr att den ej lossar. Men därför kanske min kropp inte funkar som den ska tänker jag och blir lika en tredje gång.

    Vill höra någon mer som den ej lossat på vid två ggr? Hur ser ni på en tredje förlossning? Hur var er första tid efter förlossning? Vet många som har lämnat in klagomål på special bb där man hamnar vid komplikationer :(

  • Svar på tråden någon mer där moderkakan inte lossat vid två förlossningar?
  • No Logo

    Vid båda mina förlossningar var de tvungna att lossa moderkakan manuellt under sövning och jag förlorade också mycket blod båda gångerna. Där slutar likheterna - jag hade inte problem med amningen, inte heller kände jag mig dålig pga blodbristen utan mådde som vanligt (rekommenderades att ta järntabletter). Jag tror det bästa är att ta upp det med din BM igen och berätta att du verkligen oroar dig och därför vill att ni gemensamt för upp en plan för hur du göra om moderkakan inte lossnar igen.

  • Anonym (Moder)

    Vad "skönt" att höra någon som mådde bra efteråt. Jag hade mellan mina graviditeter järnbrist anemi. Gick i ett år med konstant sveda på tungan, bröstsmärta periodvis, konstant trött och förkyld jämt. Av en slump kom de på att jag hade järnbrist med ett hb på 75 då. Men då det hade kommit smygande mådde jag inte så dåligt som vid de plötsliga blodförlusten. Sa det till avd läkaren vid andra barnet men han gjorde ingen notis av det. Vet att mina järndepåer var i nederkant under graviditet nr två även om hb var ok. Så jag kanske har extra benägenhet med blodbrist, bara en tanke som slog mig nu när du mådde ok efter dina:)

  • Anonym (-)

    För mig lossnade den inte vid första förlossningen. Jag förlorade ca 2,5 liter blod och med Hb 76 fick jag 3 påsar blod på två dygn. Det tog ca 4 dygn innan mjölken rann till, och jag fick ge lite ersättning så länge.
    Vid nästa graviditet var jag orolig att samma sak skulle hända, men då var de beredda på detta och extra uppmärksamma. Jag fick ett läkemedel i spruta för att den skulle lossna lättare (tror det var oxytocin). Det gick bra andra gången och moderkakan kom ut. Det låter som om du råkat ut för en hemsk förlossningsavdelning. Hoppas du blir bättre bemött i framtiden.
    www.dagensmedicin.se/artiklar/2007/08/31/tablett-under-tungan-far-moderkakan-att-slappa-taget/

  • mamaleona

    Har den suttit fast en gång är risken större att det händer igen, tyvärr. Det betyder att även blödningsrisken ökar. Sätter alltid kanyl om någon föderska har detta i bakgrunden för säkerhetsskull. Hälsn en bm

  • Anonym (Moder)

    Men varför säger tre olika bm att jag ej ska oroa mig för det? Det är dessvärre eftervården som jag vill undvika denna gång då vårt sjukhus inte har någon bra spec bb. De som är där för att de tagit ut barn med sugklocka eller för att bebis behöver sola är nöjda. Men där mammorna är sjuka innan eller efter förlossningen har jag bara hört mycket klagomål och missnöjd mot personal som är mycket irriterade och inte utför arbetet som de ska. Är själv ssk och såg båda ggr hur vanliga rutiner sprack. Sista gången gav de tex citodon för min huvudvärk och jag fick själv köpa järntabl när jag låg inne. När jag sa att huvudvärken släpper ej trots tabl kom till sist en bm in och sa "nu kan vi inte ge dig mer citodon". Som om jag var ute efter det? Hade de gett mig blod tidigare så hade de första dagarna varit annorlunda då jag inte klarade vara utanför sovrummet med neddragna gardiner och ha tyst fast hade ont i huvudet iaf. Men hemma fick jag iaf hjälp med bebis av min make, vilket ej gick på sjukan när jag var själv.

  • Anonym (Anonym signatur)

    Om du fortfarande är gravid, be om en sen avnavling/klampning. Låt ingen röra eller klampa navelsträngen förrän moderkakan är ute, så lossnar den lättare.
    Fakta som fler barnmorskor borde känna till.

    Även om du inte skulle tro på mig, så kan det inte skada att försöka, eller hur?


     


    Lycka till!

Svar på tråden någon mer där moderkakan inte lossat vid två förlossningar?