Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Tjänar man nåt på att ha barn?

Anonym (Barn eller ej?) skrev 2016-03-18 20:27:30 följande:

Tack för bra svar!

Jag är övertygad nu att det här med ungar, det är inget för mig. Förstår inte varför folk skaffar massa ungar när det uppenbarligen inte finns några fördelar alls.

Är du på riktigt? Inte några fördelar alls? Tror du att alla hatar sina barn?

Det här kanske kommer som en chock men pengar är faktiskt inte allt i livet. Vore det så så skulle mänskligheten varit utrotad för länge sedan.
  • Iowhannah
    Anonym (Barn eller ej?) skrev 2016-03-18 20:42:52 följande:

Nja, jag har faktiskt svårt att se några fördelar. Jag tror att folk skaffar ungar för att det finns större möjligheter att casha in barnbidrag, "vabba" (dvs låtsas att ungen är sjuk för att kunna vara ledig när man vill - ja jag har sett det ofta själv), och vara föräldraledig och softa hemma. 

Varför skulle man annars vilja skaffa något som kostar pengar, förstör all din fritid, förstör din kropp, sliter på din relation, skapar ansvar, skapar oro för framtiden samt är jobbigt?

Förr i tiden skaffade folk massa ungar för att få gratis arbetskraft och överleva själv när man blir gammal. Dessa skyddsnät har vi dock år 2016 utan att man måste göda en massa ungar.

Handen på hjärtat nu alla mammor och pappor: har ni verkligen skaffat barn utan att ha fördelarna jag räknade upp ovan i åtanke?

Jag skaffade inte barn för att få vara ledig, jag skaffade barn för att jag länge hade längtat efter att ha barn. Man tjänar definitivt mer på att jobba.

Jag kan bara tala för mig själv, men mitt barn har inte förstört min fritid eller min kropp (det gjorde jag bra själv genom att äta på tok för mycket sötsaker under graviditeten). Sliter på relationen till min partner? Skulle jag inte påstå, vi står varandra närmre nu och att vi fick barn fördjupade vår kärlek till varandra. Jobbig är inte ungen heller. Visst har han dagar då han sover dåligt och är gnällig, men det ska krävas mer än så för att han ska vara jobbig. Ansvar och oro för framtiden, möjligen. Men samtidigt ingår båda dessa i att vara vuxen. Jag var mer orolig för framtiden innan barnet kom.

Kärleken man känner för sitt barn, och får tillbaka, är mer värd än alla pengar! Glädjen i hans ögon när jag kommer fram till spjälsängen på morgonen gör det så lätt att gå upp halv sju trots att jag är "ledig". De mysiga stunderna när han är trött och ledsen och mammas famn är det enda som duger skulle jag aldrig byta mot några pengar i världen!

Jag hoppas att du har insett att du inte ska ha barn (än iaf).
  • Iowhannah
    Anonym (Barn eller ej?) skrev 2016-03-18 21:17:24 följande:

OK verkar som du har haft en stor portion tur. När jag träffar väninnor med barn, vilket inte är ofta alls längre pga deras snoriga ungar, ser dom helt förstörda ut trots att de hävdar motsatsen.

Det kan ju vara så att DU tycker att de ser helt förstörda ut, medan de själva faktiskt mår bra. Eller så är just deras barn riktigt krävande.
  • Iowhannah
    Anonym (Roo) skrev 2016-03-19 06:21:28 följande:

Halv sju? Det ÄR ju sovmorgon ;) Här kliver vi oftast upp just efter 5.

Haha oj då, jag har kanske haft lite tur då. Ska kanske inte nämna att sonen fortfarande sover och jag vaknade först för en gångs skull :P
Svar på tråden Tjänar man nåt på att ha barn?