• säkerhetförst

    Bok om döden?

    Även om jag håller mig frisk har säkert 3/4 av livet kvar att leva har jag mer och mer gått och fått paniktankar om hur det kommer vara att bli gammal och senare dö.

    Jag ser mig själv i spegeln och tänker jahap, en vacker dag slocknar allt det här. Vad händer då osv?

    Jag undrar bara om det finns någon GRYM bok som skriver om döden och som kan upplysa en och ge en mer hopp om den.

  • Svar på tråden Bok om döden?
  • Forumdeltagaren

    Hej!

    Du är inte ensam om att fundera över döden. Ingen av oss kommer ju att leva i evighet och oavsett vad vi tror händer sedan så får vi bara veta det om det är så att vi i andligt tillstånd lever vidare. Om allt bara tar slut en dag så är det väl varken positivt eller negativt?
    Jag tror att vi alla lever vidare och det här livet vi lever just nu inte är det första. Jag tror att vi alla får en bra tillvaro "när livet tagit slut".
    Jag är mest rädd för hur jag ska dö. Jag vill inte ha ont och lida utan dör gärna hastigt och smärtfritt.

    Det finns många böcker att läsa i ämnet som kan vara intressanta och mycket finns på nätet också. Jag vet inte vilken sorts information du är ute efter förstås. Om du vill vara rent vetenskaplig och bara tro på ett definitivt slut eller om du vill ta till dig någonting om det andliga livet som fortsätter är ju upp till dig. Kolla den här länken om du vill:

    www.epochtimes.se/karin-ser-det-som-sin-livsuppgift-att-beratta-om-andevarlden/

  • säkerhetförst

    Vill helst undvika andar osv. Tänker mig mer någon filosofisk diskussion om döden. D.v.s. som hanterar frågorna utifrån logiska slutsatser m.m.

  • Aikido
    säkerhetförst skrev 2016-03-20 18:56:39 följande:
    Vill helst undvika andar osv. Tänker mig mer någon filosofisk diskussion om döden. D.v.s. som hanterar frågorna utifrån logiska slutsatser m.m.
    Hoppet kan du glömma. När pumpen slutar slå är det slut. På vägen dit kan du lura dig själv med handlingar och tankar som gör resan värd besväret.
  • säkerhetförst
    Aikido skrev 2016-03-20 19:05:07 följande:
    Hoppet kan du glömma. När pumpen slutar slå är det slut. På vägen dit kan du lura dig själv med handlingar och tankar som gör resan värd besväret.
    Det är ju en diskussion om detta jag söker. Alltså en diskussion om att det är över.
  • Pentra
    säkerhetförst skrev 2016-03-20 19:34:18 följande:
    Det är ju en diskussion om detta jag söker. Alltså en diskussion om att det är över.

    Bara för att ytterligare en rond är avklarad så betyder det långt ifrån att hela matchen är över... ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • säkerhetförst
    Pentra skrev 2016-03-20 21:45:34 följande:

    Bara för att ytterligare en rond är avklarad så betyder det långt ifrån att hela matchen är över... ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Vad menar du, att matchen fortsätter i nangijala eller? Som sagt, söker svar från lite mer seriösa författare.
  • Forumdeltagaren

    En sak är säker: Om jag har rätt att livet fortsätter när kroppen dör så får vi veta det och om jag har fel så får vi aldrig veta det........

Svar på tråden Bok om döden?