Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Kan din 9-åring simma?

Birgitta02 skrev 2016-03-22 13:08:36 följande:
    Skojar du? Trodde barn lärde sig simma vid 5-6-7 års ålder. Mina barn gjorde det. Alla deras kompisar gjorde det. Eller beror det på att ni inte har tillgång till simhall, sjö eller annat?
    Nejd, det är inte alla som är som fiskar i vattnet, det kan skilja sig mellan syskon också, det har jag sett i vänkretsen.
    Min grabb gick på plask-och lek så fort han fick (de hade fyra-årsgräns) och tillgång till bad på sommaren, han var 8 när han knäckte simkoden.
    Jag själv var 9 eller 10 när jag lärde mig simma, trots en mamma som var simlärare, trots att vi badade jättemycket (då på sommaren i havet).
    När min grabb gick i fyran så var det två stycken som inte kunde simma i klassen, trots idog träning (och den ena hade ett syskon som tävlingssimmade). Den ena kunde simma med flythjälp, men sjönk som en sten utan. Den andra var livrädd, då menar jag livrädd att vara i vatten som var högre än knähöjd.

Jag har en bekant som lärde sig simma som vuxen (den enda i familjen som inte lärde sig simma som barn)
  • sextiotalist
    Miss anonym skrev 2016-03-22 13:33:54 följande:

Nu är det inte mitt biologiska barn. Men vart chockad när det visade sig att sjuåringen inte kunde simma. Drog med mig stackaren till badhuset varje dag i en vecka och sen simmades det som aldrig förr. Förstår inte hur man inte kan/vill lära sitt barn så fort som möjligt att simma. Jag anser att en 4-5 åring ska kunna simma. Billigaste livförsäkringen någonsin.

Vet inte om det är nya regler nu, men vi fick inte ens ha vår grabb på simundervisning före fyra år och mig veterligen har jag inte träffat på någon som haft en fyraåring som kan simma, det gälle även det båtfolket som jag känner. Även de som själva har simmat mycket
  • sextiotalist
    suziz skrev 2016-03-22 15:15:51 följande:
    Här ska de ha fyllt 6 år (eller fylla under terminens gång) för att få börja simskola, oavsett förkunskaper. Plask och lek finns från 4 år men då tränar de inte att simma. 
    Jag tänkte på plask och lek. Men det var ju svar till den som ansåg att fyraåringar bör kunna simma och ändå så verkar det inte som att man lär så små barn att lära sig simma, så jag misstänker att den personen är ganska ensam om den åsikten
  • sextiotalist
    Anonym (Iå) skrev 2016-03-22 15:32:59 följande:
    Och?
    Det finns små barn som är genier på olika sätt, en del spelar fiol underbart, andra kan multiplikationstabellen, en del kan läsa flytande, inte alls konstigt. Men det innebär inte att dessa barn ska sätta ribban för vad en tre-åring inom normalspannet bör klara av
    (mitt barn gick innan han var 10 månader, pratade flytande strax efter han fyllt två, men inte ansåg jag att alla barn skulle gå vid 10 månader eller ha fullt utvecklat talspråk som två-åring)
  • sextiotalist
    Miss anonym skrev 2016-03-22 16:22:04 följande:

Fast man kan ju faktiskt lära sina barn själv att simma! Jag kunde simma vid fyra års ålder, tidigt 80 tal. Och utan att överdriva så kunde 95% av alla barn i min närhet simma vi 4 års ålder. Trodde det låg i varje förälders intresse att lära sina barn att simma.

Jag var nöjd om han doppade sig. Han gillade inte att bada. Min sambos barn, födda på 80-talet blev simkunniga vid den åldern..

Jag vet ingen som kunde simma som.fyra-åring. Inte ens de fick vara med på babysim.
  • sextiotalist

Det är egentligen ointressant om barnen kan simma vid tre eller sju, så länge de lär sig simma så de inte behöver sitta på stranden när kompisarna badar.

Ett barn under sju ska ändå inte lämnas obevakad vid vattnet hur simkunnigt barnet är.

Alla är inte badmänniskor, alla är inte strandmänniskor. Dvs att simma tidigt är inte alltid det man prioriterar.

Alla bor inte heller naturligt nära naturbad och simhallar kan ha dyrt inträde och ligga en bra bit ifrån. Dvs det är ingen badhuset som är det man väljer som första alternativ.

Det är toppen att man återtog simundervisning i skolan. Jag vet inte om det var krav på det när jag gick i skolan men två klasskamrater fick simundervisning i mellanstadiet. Fullt normalt fungerande tjejer, med fullt normalt fungerande föräldrar. Men på den tiden var den simundervisning som erbjöds, utomhus, i sjön och självklart sommartid

Svar på tråden Kan din 9-åring simma?