Inlägg från: skogstjejen19 |Visa alla inlägg
  • skogstjejen19

Mina barn gick 2 dagar i veckan hela vårterminen på simskola i förskoleklass, blev 32 tillfällen har jag för mig.

Nu kunde dom simma sedan innan och det var 4 barn som kunde det och då fick dessa öva på att simma ryggsim och andra simsätt, så det inte skulle bli tråkigt.

Så tack vare det kan dom nu simma på flera olika sätt.

Vi övade bara på bröstsim när vi lärde dom vid 4 år, ja eller bröstsim och att flyta, att kunna flyta är nästan viktigare än att simma tycker jag. För kan du flyta har du större chans att hinna få hjälp.

När vi åker och badar på badhus så simmar vi alltid 2 längder i motionspoolen innan vi leker, bara för att barnen ska få repetera simningen innan man kastar sig i.

Sen lämnar jag aldrig barnen obevakade oavsett om dom kan simma en olycka händer så himla lätt!

• skogstjejen19

Förskoleklass hade mina i, men sen har dom en kortare i klass 3 och sen i klass 5 kontrolleras så alla barn kan simma annars blir dom inte godkända.

Så i våran kommun är det mycket simning och kontroller.

Men jag blir förvånad att det är så pass mycket simning i förskoleklass då denna fortfarande är frivillig.

Tom Araya skrev 2016-03-24 11:27:23 följande:

Hur är det nuförtiden, har man bad och simlektioner med skolan?

När jag var barn var det krav på skolan att alla skulle ha lärt sig simma innan utgången av årskurs 3, hur är det idag?

Svar på tråden Kan din 9-åring simma?