• Anonym (Förstår ej)

    Att pussa sina barn på munnen

    Det verkar vara väldigt vanligt att föräldrar ger sina barn en puss på munnen, någonting som jag finner väldigt märkligt. Jag kan inte se hur det skulle vara en naturlig handling, då känns kramar eller en puss på kinden mycket mer rimligt. En puss på munnen är för mig en kärlekshandling av det romantiska slaget, inte passande för förälder/barn-relation.

    Ni som pussar era barn på munnen, hur kommer det sig att ni gör det? Är ni själva uppvuxna med det? Vid vilken ålder slutade/tänker ni sluta med det? 

    Ni som inte gör det, hur reagerar ni när ni ser andra föräldrar som pussar på sina barn? 

    (Observera att jag inte vill trampa någon på tårna eller så, jag försöker bara få lite förståelse.)

  • Svar på tråden Att pussa sina barn på munnen
  • JTo

    3 barn, 4, 7 och 9år och jag pussar alla på munnen, 7åringen är den som är mest för att pussas, både på mig och övriga i familjen (sin pappa, bonusmamma, mormor osv)
    9åringen tycker nog att han börjar vara för stor för mun-pussar snart men 7åringen vill gärna ha pussar jämnt och ständigt!

    Jag pussade min mamma på munnen tills jag var mellan 9-11 kanske.

  • Anonym (lol)
    Anonym (Pusspuss) skrev 2016-03-24 14:48:28 följande:

    Här pussar vi varandra på munnen. Och på kinderna. Och massor av kramar.

    Mina föräldrar har nog aldrig pussat på mig. Kanske någon kram nångång.

    (Det märkligaste jag träffat på när det gäller pussar var på en anställningsintervju då en man "välkomnade" mig med pussar på båda kinderna samt en lätt rakt på munnen. Jag tackade nej till det jobbet....)


    Haha *lol* :D

    Var det i sverige? Får man fråga vilken bransch?
  • Anonym (Pusspuss)
    Anonym (lol) skrev 2016-03-24 19:15:34 följande:

    Haha *lol* :D

    Var det i sverige? Får man fråga vilken bransch?


    Ja! I Sverige, i en mellanstor stad. Helkonstigt. Jag sökte jobb i kundtjänst på ett stort industriföretag.
  • Anonym (pusssssss)

    En snabbpuss kan man ge nästan alla ju! (främst familj då)

    Det är ju långpussar och tunga som är sexuellt. 

    Tycker jag iallfall. Jag är 20+ och min mamma vill fortfarande pussa mig på munnen, vilket jag inte gärna gör idag men som barn var det inga konstigheter. Slutade kanske runt 14

  • Anonym (Puss puss)

    Min snart 18 årige son pussar mig på munnen. Men det är pussar (stängd mun) Han har flickvän sedan över ett år och då är det fråga om kyssar.

    Jag har inga problem med det och uppenbarligen inte han heller eftersom det är på hans iniativ.

    Kommer från en pussig familj, Däremot så,är dottern mer restriktiv, men det händer.

  • Alexi
    Brumma skrev 2016-03-24 16:56:11 följande:
    Och jag tänker att jag visar mina barn att jag älskar dem med pussar och kramar (vi är väldigt fysiska i vår familj) oavsett om vi är ensamma eller bland folk :)
    Faktiskt skiter jag ju i om folk tror att jag "visar upp" ngt eftersom det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

    Helt ärligt verkar den onaturliga "känslan" ligga mer hos dig än att man faktiskt pussar sina barn.
    Men jag kramar och pussar på mina barn jätteofta, ensamma och bland folk. Men inte på munnen. Jag kan faktiskt inte beskriva riktigt känslan jag får när jag ser folk göra det, det ser bara konstigt och fel ut.
  • Alexi
    Brumma skrev 2016-03-24 16:56:11 följande:
    Och jag tänker att jag visar mina barn att jag älskar dem med pussar och kramar (vi är väldigt fysiska i vår familj) oavsett om vi är ensamma eller bland folk :)
    Faktiskt skiter jag ju i om folk tror att jag "visar upp" ngt eftersom det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

    Helt ärligt verkar den onaturliga "känslan" ligga mer hos dig än att man faktiskt pussar sina barn.
    Dessutom, många här beskriver ju att barnen slutat med det självmant vid viss ålder, alltifrån 2-åringar till tonåringar. Alltså är det inte något självklart att fortsätta med hela livet för många.
  • Anonym (Haha!)
    Anonym (T) skrev 2016-03-24 15:25:41 följande:

    Oki, det är alltså hos dig det konstiga ligger


    Haha, ja, man brukar inse det i alla trådar efter ett tag.
  • Anonym (Haha!)
    Alexi skrev 2016-03-24 22:44:20 följande:

    Dessutom, många här beskriver ju att barnen slutat med det självmant vid viss ålder, alltifrån 2-åringar till tonåringar. Alltså är det inte något självklart att fortsätta med hela livet för många.


    Vem har sagt att man ska fortsätta med det hela livet? Man behöver inte ens börja.

    Det du måste förstå är att det inte är allmänt konstigt, bara något du inte är van vid.

    Enligt den här tråden så är ju du, och den lilla klick med dig, svarta fåren i frågan. Majoriteten pussas med sina barn.
  • Anonym (Madre)

    Våra barn blir pussade lite överallt på sina fina huvuden <3 Ibland, om vi ska vara ifrån varann länge så blir det på munnen. Det känns mer ömsesidigt "jättekärleksfullt" än en kindpuss eller "torr och vänskaplig" kram...

    Både jag och maken har också blivit "munpussade" av våra päron och har båda två alltid kännt oss mycket älskade och värdefulla då man fått munpussar ..Annars också såklart, men hade vi "bara" fått kramar som även t ex kusiner eller kära vänner kunde få, så hade det på nåt sätt inte känts lika exklusivt <3

Svar på tråden Att pussa sina barn på munnen