Inlägg från: foodforclouds |Visa alla inlägg
  • foodforclouds

Förbjudna åsikter...

Jag hade först diskuterat med personen varför den tycker som den gör, försökt få den på mer toleranta tankar. Det tycker jag en vänskap definitivt är värd, att inte bara skära av direkt.
    Men ifall personen står fast vid sin åsikt hade jag inte att jag hade velat ha kvar någon relation med personen. Det är viktigt att dela en så grundläggande värdering om alla människors lika värde.

Åsikter och ord som man VET är kränkande, sårande osv tycker jag gott att man kan hålla för sig själv. Det går inte att förbjuda någon att ha dem, men jag tycker att man ska markera tydligt mot dem. Så även gällande "humor" som är rasistisk, sexistisk osv.

• foodforclouds
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-26 15:52:12 följande:
    Så om jag inte backar och låter dig bestämma mina åsikter så vill du inte var min vän?
    Okej.
    Din läsförståelse är inte den bästa, alternativt läser du det du vill läsa.

Vad jag skrev är att inte skulle dumpa en relation direkt utan att försöka förstå varför personen tycker som den gör. Jag skulle sedan försökt vidga personens vyer genom kunskap och diskussion. Om personen fortfarande står fast vid sina åsikter skulle jag se det som omöjligt att ha en närmare relation.

Det handlar inte alls om att bestämma någon annans åsikter, utan om att jag säger tack och hej om personens värderingar är så pass olika mina. Sedan får hen tycka precis vad hen vill.
Svar på tråden Förbjudna åsikter...