Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Förbjudna åsikter...

Vem som avgör vem som tycker rätt eller fel - det är väl alla eller var och en. Du skriver ju själv att "en åsikt är en åsikt". Så precis som du har åsikter kommer andra människor ha åsikter om dina åsikter. Och därmed kommer de avgöra om du har rätt eller fel (enligt deras åsikt då vill säga).

Pratar vi moral och sociala relationer så är det väl just det det handlar om - gränsen går där de du umgås med sätter gränsen - sin gräns för vad de anser är acceptala åsikter och vad som är acceptabelt att uttrycka.

Många anser inte att det du skriver i trådstarten är acceptabla åsikter eller acceptabala saker att uttrycka. Därför kommer de bemöta dig utifrån det.

Så svaret på hur långt man får gå med sin åsikt (eller sitt språkval) är så länge man håller sig inom lagena ramar - så långt som ens omgivning accepterar. Går man över den gränsen kommer omgivningen helt enkelt inte trivas i ens sällskap längre och ta avstånd. Då har man gått över gränsen.

Inte så komplicerat egentligen.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-26 15:57:18 följande:

Det där med smutsiga händer var också ett exempel.

Ni verkar ha svårt att hålla isär vad jag tycker och vad som är exempel.

Man får säga neger så mycket man vill, däremot får man inte kalla någon för n***r-j***l. (Hoppas du förstår vilket ord jag menar, vill inte ens skriva det)

Jag säger negerbollar, det heter ju det. Varför skulle jag säga något annat?

Du får säga det ordet och du får kalla bakverket för det du gör. Det är inte förbjudet.

Däremot får man ju leva med att andra människor definierar en efter ens handlingar: vad man gör och vad man säger. Det är väl det som visar vem man är för andra människor.

Och om andra människor inte tycker om det du gör och det du säger lär de inte trivas i ditt sällskap. Och man har förstås ingen plikt att umgås med folk man inte trivs med.

Så du kan kalla det "förbjudna åsikter" om du vill. Mer sanningsenligt är ju att det är åsikter (och kanske fram för allt det faktum att su uttrycker dem) som gör andra människor obekväma. Det är alltså inte förbjudet att ha de åsikterna men socialt hindrande i många sammanhang.

Menar du att man har en plikt att vaa vän med folk man inte gillar/som man tycker beter sig illa?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 09:59:56 följande:

"Tillkommer inteMe mig"?

Vad är det för goja?

Jag vill inte umgås med ett bögpar, tjat´s it.

Men om du inte vill umgås med ett samkönat par pga dina åsikter - hur kan du då inte förstå att det finns folk som inte vill umgås med folk som har de åsikterna du har?

Hur kan du välja bort ett visst umgänge men inte förstå andras behov av att välja sitt umgänge? Är det bar du som har rätt att välja?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 09:59:56 följande:

"Tillkommer inteMe mig"?

Vad är det för goja?

Jag vill inte umgås med ett bögpar, tjat´s it.

Men om du inte vill umgås med ett samkönat par pga dina åsikter - hur kan du då inte förstå att det finns folk som inte vill umgås med folk som har de åsikterna du har?

Hur kan du välja bort ett visst umgänge men inte förstå andras behov av att välja sitt umgänge? Är det bar du som har rätt att välja?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:06:43 följande:

Nej, det menar jag inte.

J.

Men då förstår jag inte din ts.

Du tycker att det är helt ok att man väljer umgänge efter om man gillar en person (och dennes handlingar och åsikter) eller inte?

Då förstår du alltså att vissa personer till exempel inte vill umgås led dig om du i din tur inte vill umgås med killkompisens pojkvän?

Vad är det du frågar efter i din ts om du förstår allt detta?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:17:40 följande:

Irrelevant frågeställning, var beklagade jag mig om det du skriver?

Mina vänner känner till vad jag anser i de flesta frågor, jag vet vad de tycker. Vi är inte alltid överens men kan leva med varandras åsikter ändå.

Känner för övrigt inte någon som är homo. Inte vad jag vet iallafall men det känns inte troligt.

Jag tycker de facto att homosex är bland det osmakligaste jag vet.

Jag trodde att det var det hela din ts handlade om.

Du undrade hur långt man får gå med en åsikt men verkar samtidigt ha något emot att gränsen sätts av mottagaren av åsikten?

Men jag kanske missuppfattade? Du kanske bara undrade var vår personliga gräns går - vilka åsikter och handlingar vi gillar och ogillar?

Generellt är det ju så att gränsen sätts av omgivningen - i vissa grupper är vissa typer av åsikter och handlingar och handlingar ok i andra inte. De flesta är tex emot oprovocerat våld men i vissa specifika grupperingar är det ok.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:17:40 följande:

Irrelevant frågeställning, var beklagade jag mig om det du skriver?

Mina vänner känner till vad jag anser i de flesta frågor, jag vet vad de tycker. Vi är inte alltid överens men kan leva med varandras åsikter ändå.

Känner för övrigt inte någon som är homo. Inte vad jag vet iallafall men det känns inte troligt.

Jag tycker de facto att homosex är bland det osmakligaste jag vet.

Jag trodde att det var det hela din ts handlade om.

Du undrade hur långt man får gå med en åsikt men verkar samtidigt ha något emot att gränsen sätts av mottagaren av åsikten?

Men jag kanske missuppfattade? Du kanske bara undrade var vår personliga gräns går - vilka åsikter och handlingar vi gillar och ogillar?

Generellt är det ju så att gränsen sätts av omgivningen - i vissa grupper är vissa typer av åsikter och handlingar och handlingar ok i andra inte. De flesta är tex emot oprovocerat våld men i vissa specifika grupperingar är det ok.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Kim) skrev 2016-03-27 10:31:40 följande:

Jag vill skapa diskussion, det är tanken bakom min ts.

Vad mina vänner tycker om precis allt vet jag inte, det är inget som påverkar mig. Jag är kompis med en kortväxt som kallar sig själv för dvärg, något jag inte skulle säga men till honom är det helt i sin ordning. Är jag någon slags fob för det också? Kanske t o m dvärgen mobbar sig själv... oh, hemska tanke!

Jag har inte upplevt situationen du beskriver men om det hade hänt... tja, passar det inte så får de slippa. 

Ja och jag antr tt den där hypotetiska killkompisen som har en pojkvän säger det samma. "Du får tycka vad du vill men passar inte den jag är får det vara".

När det gäller åsikter gissar jag att du menar åsikter man ger uttryck för - något annat är ju svårt att ta ställning till.

Men vad exakt vill du diskutera? Vart vår gräns går?

Jag kan ha vänner och bekanta som tycker väldigt olika mig i många frågor vilket är helt ok. Men sen finns det såväl åsikter som handlingar (att säga neger är en handling snrare än en åsikt) som jag inte accepterar. Blir det för mycket av det jag inte accepterar (i synnehet vad gäller handlingar) blir det obehagligt och otrevligt att umgås med personen. Så där sätter jag väl min gräns - när det känns obehagligt. Gränsen sätts väl också olika beroende på vad man har för relation till personen. Ytlig bekanta är en sak en partner en annan. Tror inte att jag skulle kunna bli attraherad av en person som uttryckte vissa åsikter och genomförde vissa handlingar tex.
Svar på tråden Förbjudna åsikter...