Inlägg från: Anonym (NykteristJavisst!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NykteristJavisst!)

Fyllecell IGEN

Du behöver kanske hjälp för att ta dig ur ditt destruktiva beteende? Någon att gå å prata med... Kommunen har stöd att få. För missbruk, vilket det låter som i ditt fall. Man kan få anonym hjälp där.
    Du måste förändra något i ditt liv, framförallt ditt tänk. Hur ser dina familjeförhållanden ut?

Anonym (hemskt) skrev 2016-04-03 23:40:20 följande:
    Ja jag känner väl egentligen inte att jag bryr mig tillräckligt. Jag kan gråta hela dagen efter men sen glömmer jag bort det. Jag tänker inte så mycket på problemet med körkortet heller utan tänker mer "den dagen de sorgen". Tror jag tappat hoppet om mig själv så allt jag kan göra är att skratta åt det och festa vidare.

Ja mina familjeförhållanden är inte jättebra för tillfället. Har ofta fått höra vilken bra familj jag haft och vad mycket roligt i gör. Idag har jag ingen kontakt med min pappa, jag bråkar ständigt med min mamma (vi tål inte varandra) och en syrra jag sällan träffar och vi kan också ha svårt att komma överens. Sen har jag en kille i Australien dit jag snart ska åka men han har också tröttnat på mitt festande och oansvarighet. Har nog egentligen inte jättebra relationer Mina vänner är mer "äh det är polisernas fel, det där förtjänade du inte bla bla bla" och nästa gång peppar vi varandra att dricka lika mycket. Har dock väldigt bra vänner och står dom närmre än min familj.
    Det låter onekligen som du har problem. Oftast har ett sådant beteende en annan grund. Det låter inte som du tar hand om dig själv och värderar dig själv så högt., kanske du behöver prata ut om din familj, dig själv. Livet.

Jag tycker faktiskt att du ska söka hjälp. Du är så ung och du kan ändå se att du har ett problem... Förstör inte ditt liv. Du behöver kanske en ny vänkrets och nya tankar om dig själv. Först och främst det sistnämnda.
    Det finns ju stor risk att det blir värre.

Ge ett annat liv en chans? Det finns hjälp att få. NU..

Jag har aldrig haft alkoholproblem men har haft alldeles för många i min närhet som haft det. Detta har fått mig att ta helt avstånd till alkohol. Dricker aldrig. Man ska kunna ha kul utan att berusa kroppen. Man ska kunna umgås, dansa och ha kul genom att bara vara den man är.

Hoppas du tar hjälp!

Hjälpen kommer inte till dig, du måste tyvärr vilja själv och söka hjälpen. Det är absolut inget att skämmas för. Kan du inte gå till Vc och be om att få någon att prata med till att börja med. Det är ju inget du behöver berätta för alla. Även om jag inte ser nåt fel i att berätta.

Anonym (hemskt) skrev 2016-04-04 18:09:59 följande:

Ja jag ska sluta dricka snart och blir mer och mer motiverad till att göra det, men på egen hand klarar jag det och har ingen lust att blanda in sjukvården. Jag är ingen alkoholist. Jag dricker medvetet för mycket ibland när jag mår dåligt och vet att det kommer gå åt helvete - men är tyvärr okej med det så länge jag får fly in i en bubbla. Som sedan spricker och allt blir värre. Men jag kommer sluta dricka, eller åtminstone lova mig själv att inte dricka starka saker. Det är inget jag brytt mig om hittills eller ens viljat men nu börjar jag vakna upp och inse att det inte kan fortsätta såhär och det är ett stort framsteg! Får nästan lite ångest av att bara av att tänka på alkohol nu.

Det är ju det som är alkoholism och missbruk... Man dricker för att man mår dåligt. Du förnekar det till viss del och skriver oxå att du vill kunna dricka ibland. Det innebär att du inte inser ditt problem och så länge du inte gör det så kan ingen hjälpa dig.

Om du inte inser nu att du behöver hjälp med ditt missbruk så kan du börja med att söka hjälp för hur du mår i övrigt o livet. Du skrev nån gång att du hade pratat med någon och du verkar inte så positiv till det. Där måste man ju oxå vilja och vara villig att öppna sig.
    Och även ge det några gånger.

Jag hoppas du snart förstår att dina problem är större än du tror. Du är så ung, låt inte åren gå i den här skiten. Låt inte alkoholen ha så stor del i ditt liv.

Anonym (hemskt) skrev 2016-04-04 22:26:54 följande:

Men ja jag ska verkligen försöka tag i allt när jag kommer hem till Sverige sen igen! Har ju kontakt på neuropsykiatrin så kanske ska börja säga något där om jag samlar mod och slutar tycka det är så pinsamt och blir orolig för konsekvenserna. Ska göra en hel del förändringar iallafall!

Du har inget att skämmas över. Däremot kan vinsten bli att du tar hand om dig själv och mår bra. Det kommer kanske kännas annorlunda att prata med någon när du är redo för att ta itu med dina problem.

Jag förstår att det kan kännas värre här nu när vi skriver om dina problem och att du har missbruk. Men det är ett steg för att förändra, att inse. Ännu en gång, inget att skämmas över. Du är inte ensam.

Förresten ett tips, kolla på TV4 play. I söndags var en journalist där och pratade om sitt alkoholmissbruk. Det var ett bra inslag. Kolla på det.
    LindaZ1986 skrev 2016-04-05 09:04:30 följande:
    Det är inte VC som man går till. Det är socialförvaltningen. Man kan oftast ringa dit och be om ett möte, men efter X antal LOBar kommer de att kontakta dig istället. Så det är bättre att vara proaktiv och själv initiera möte.
    Ja är det bara själva alkoholproblemet hon vill ha hjälp med så har kommunen oxå hjälp man kan få. De har kostnadsfri hjälp som man kan få. Man är anonym.
    Tänkte mer om hon behövde prata med någon för att stärka sig själv eftersom hon inte anser sig behöva hjälp med alkoholen.

Det är ju så himla typiskt familjelivtrådar, att det alltid spårar ut och går till personangrepp och kränkningar. Hur TS skulle se ut är helt ointressant i denna tråd. Jag har inte ens funderat lite på det.
    Det enda jag ser är en ung tjej som behöver stöd och insikt. Jag hoppas att allt blir bra för dig TS, jag tycker du ska börja med som någon skrev, en vit månad.
    Låter som du tycker livet är kul när du är onykter, annars inte. Det är sorgligt.

Svar på tråden Fyllecell IGEN