• Nearose

    Crockpot 5,7 liters

    Hej!


    Köpte en Crockpot till min sambo i present för några veckor sen. Vi har alltid velat ha en och såg fram emot att få använda den. Tyvärr vart det ingen trevlig upplevelse :(

    Crockpoten luktar för jävligt när den används. Det stinker verkligen riktigt otrevligt, något kemiskt blandat med gamla disktrasor. Vi har listat ut vart det kemiska kommer i från och det är i från under själva "knappsatsen" men sen kommer disktraselukten och den sitter i keramikgrytan och framförallt i gummilisten som sitter runt locket. Vi diskade den det första vi gjorde efter uppackning och har kört den flera gången med olika maträtter men med samma resultat. Inte ens doften från maten tar sig förbi den här stanken.

    Någon som upplevt samma sak?
    Är det bara att lämna tillbaka den och be om en ny?

  • Svar på tråden Crockpot 5,7 liters
  • Eleonor01

    Så luktar den första två tre gångerna. Inget som påverkar maten. Den bränns liksom in i stålet. Underbar sak!!! Har samma hemma å använder den tre ggr i veckan cirka

  • Nearose

    Okej, vi har använt den fler en 2-3 gånger och den visar inget täcken på att sluta lukta :/ vi tycker ju inte maten blir speciellt god heller allt vi lagar smakar surt och bittert och jag börjar faktiskt misstänka att det är den här lukten som förstör. Samt att allt protein vi lagar blir överkokt och torrt och strävt :( gör vi bara totalt fel? Vi följer recepten till punkt och pricka. Kan inte förstå hur folk tycker dom är goda..

  • Eleonor01
    Nearose skrev 2016-04-04 10:17:41 följande:

    Okej, vi har använt den fler en 2-3 gånger och den visar inget täcken på att sluta lukta :/ vi tycker ju inte maten blir speciellt god heller allt vi lagar smakar surt och bittert och jag börjar faktiskt misstänka att det är den här lukten som förstör. Samt att allt protein vi lagar blir överkokt och torrt och strävt :( gör vi bara totalt fel? Vi följer recepten till punkt och pricka. Kan inte förstå hur folk tycker dom är goda..


    Smaken är som baken men något konstigt måste ni göra... Vilka recept gör ni? De som följde m? Gå m i nån Facebook grupp så får ni mycket bättre tips å råd. Den är helt underbar!

    Testa detta iaf. ;)

    1kg valfritt kött i helbit helst gris
    1 påse tacokrydda
    1 liten burk valfri salsa som ni gillar
    1 del vatten
    8h cirka eller tills köttet lätt kan dras i sär m två gafflar. Låt köttet ligga kvar i vätska å servera som vanlig tacos istället för köttfärs

    Min hitte på Porter gryta

    2 pkt Bacon
    1 kg Kött i bitar om 3*3 cm cirka helst fläsk
    Paprika två valfria
    Morötter 5 st i slantar
    Lök 2 st
    Soya 4 msk
    Champinjoner en burk eller helst färska
    Öl en burk 33 cl
    Svartvinbärsgele 3 msk
    Fond
    Vitlök 3 pressade klyftor

    5 h låg

    Sås gör ni när köttet är klart på vätskan m grädde. Krydda upp m salt å peppar
    Servera m ris

    Det bästa köttet i CP är fläsk alltså kött m fett. Det andra kan bli torrt.

    Vilka maträtter har ni gjort?
  • Anonym (Angenäma Anna)
    Vad konstigt! Den kan lukta konstigt i början, men om lukten inte avtar efter 1-3 användningar borde du höra av dig till butiken där du köpt den eller direkt till distributören.
    Maila support@acreto.se så hjälper de dig!
  • Nearose

    Ja vi har hittills följt dom recepten som finns på crockpots hemsida. och vi har även gjort våra "vanliga recept" i den men kanske anpassar dom lite efter crocken. 


    Vi har använt
    Köttfärs, grytbitar nöt, kycklingfilé, fläskkotlett, grönsaker, potatis.
    Typ köttfärsås, kalops, kyckling grytor m.m Mycket grytor.
    Kalopsen vart fruktansvärd.... hur misslyckas man med kalops! Kalops måste ju vara som gjort för en crock-pot?

    Jag har börjat ge mig ut och söka recept på annat håll då jag inte litar på crockpots längre efter en fruktansvärd kyckling gryta vi gjorde från deras hemsida haha. Jag tycker ju om att laga mat och jag vet ju hur saker och ting ska smaka men jag vet inte hur pass annorlunda man faktiskt måste tänka när man lagar i crocken?
    När man läser om recept från andra låter det ju så enkelt :/ Jag ska kolla FB, tack för tipset!

    ang själv Maskinen så slutade den verkligen inte lukta, vi gick tillbaka med den och dom tog tillbaka den direkt. Vi uppgraderade oss till den lite dyrare Crock-pot 6,0L timer, sauté och vi får hem den i vecka förhoppningsvis. Vi får ge det ett nytt försök! Jag tänker banne mig inte ge mig med tanke på hur gott alla prata om den :)


    Tack så mycket för hjälpen och recepten :)
Svar på tråden Crockpot 5,7 liters