• Marte

    Områden i Västerås - bra/dåliga

    Ska flytta till Västerås. Vet inget om staden egentligen. Är lite osäker på områden. Kommer bo med barn och vill ha bra skola i närheten samt nära till stan och vill att det ska vara ett lugnt och barnvänligt område. Ha ha, inga dåliga krav av? ;) Vi har kikat lite på områden som Jakobsberg och Blåsbo. Är dessa områden ok? Inte stökiga? Andra förslag nära city?

  • Svar på tråden Områden i Västerås - bra/dåliga
  • A10 Thunderbolt

    Ok. Jag har bott på många platser i Västerås och efter vi fick barn insåg vi att vi fick mest boende för pengarna en bit utanför stan. Men jag tycker ni låter som övre medelklass inkomst familj med gemensamma inkomster över 75 000 brutto ( typ lägsta för vad jag skulle rekommendera att investera i en villa i medelstad som vås. Villorna kostar runt 4-6 i snitt i perimetrarna runt citykärnan och små lägenheter ca 2 miljoner. Ungefär någt billigare än södermalm.

    Alltså. Har ni mkt pengar så visst satsa fullt ut annars pendla in 5-10 min för halva investeringskostnaden.

    I centrum skulle jag säga allt nära högskolan är lugna fina kvarter.

    Även djäkneberget, ormberget jakobsberg, blåsb,o aroslund är rätt schysst. Gryta är ett område med lite kasst ryckte pga av nedbrända skolor och så men som faktiskt har oförtjänt dåligt ryckte. Det bor ca 20 000 människor där och området är ungefär stort som Enköpings Stad. Där finns en del trevlig och prisvärda villor bra miljö vågar jag påstå och föera andr skolor som är utmärkta och lite drabbade av problem

  • Marte

    Tack snälla A10 Thunderbolt för bra tips. Vi kommer flytta från huvudstaden till V-ås och en av anledningarna är att vi vill bo i en lagom stor stad med närhet till city. Västerås verkar vara det vi söker. Vi är i 40 årsåldern och har 2 barn som är i grundskoleålder. Visst inkomsten är bra hos oss och att sälja i huvudstaden ger ju en del cash in då man bott i några år i nuvarande bostad. 


    Bor det mest medelålders familjer med utflugna barn kring stadskärnan (Blåsbo, Djäkne och Jakobsberg) gissar du eller även barnfamiljer?


     

  • Marte

    Ytterligare frågor ifall någon snäll vill svara :) 


    Om man har ett större hus i närheten till Högskolan, är det då lätt att hyra ut rum tror ni? Är det brist på bostäder för studenter eller finns det gott om dem?

  • Kastrullresan

    Vi har bott på Blåsbo i nästan 20 år men precis sålt vårt hus. Det finns ganska gott om barn ¨åtminstone runt där vi bor. Skolan tror jag fortfarande är bra även om det var länge sedan våra barn gick där.

    Området är blandat med barnfamiljer och medelålders par med utflugna barn. Bäst på alla sätt.
    Ett alternativ är Stallhagen/Stohagen. Lugna fina områden med bra skola och fina hus. Kanske ännu bättre om ni tänker fortsätta pendla med tåg till Stockholm. Är det pendling med bil är nästan Blåsbo bättre, går fort att komma ut på E18.

Svar på tråden Områden i Västerås - bra/dåliga