• Äldre 8 Apr 10:02
    13207 visningar
    24 svar
    24
    13207

    När brukar barn kunna färger? (Färgblindhet?)

    Hej!

    Jag och bonussonens mamma pratade idag vid "veckobytet" om pojken och hans svårigheter med färger. Vi har aldrig diskuterat det förr, vi kom in på ämnet när jag berättade att vi hade köpt en klistermärkespysselbok med "jag lär mig färger" till pojken, och då berättade hon att hon så sent som i förra veckan börjat googla lite på färgblindhet hos barn. Vi har alltså båda på varsitt håll reagerat över att han har svårt med färger.

    Vi ser ingen "röd tråd" i hur han uppfattar färger, utan det känns som att han alltid gissar och hoppas på det bästa. Han är strax över 3,5 år och ingen av oss har någon direkt uppfattning om när barn brukar kunna färger. Jag läste nåt om att det testas vid 4- eller 5-årskoll, stämmer det?

    Hur kan man veta om han faktiskt HAR problem med färgseendet eller om han bara inte lärt sig än?

  • Svar på tråden När brukar barn kunna färger? (Färgblindhet?)
  • Äldre 8 Apr 11:22
    #11

    Vi spelar detta väldigt mycket hemma, 2-4åringar älskar det!
    Samtidigt som man spelar, pratar man ju om färgerna hela tiden:
    Nu fattas jag en gul, hoppas jag slår en gul! Nej, jag fick en vit. Osv.

  • Äldre 8 Apr 11:27
    #12

    Roligare sätt att "träna" tänker jag... Man säger färgerna om och om igen, utan att det blir tjat eller ens känns som träning.

    Det är ju lättare att veta om det är färgblindhet, ifall man övat mycket.

    Och att skilja vit från brun, kan även en helt färgblind. För även om man är helt färgblind, så ser man ju olika nyanser (ungefär som att se svart/vita bilder).
    Det som är vanligast är att man har svårt att skilja på grön och rött (orange).

    Det kan man testa genom ett sådant här test (och kan inte barnet siffrorna , så kan man be det att följa den gröna linjen på en IPad eller liknande):

    http://färgblind.se/test-for-fargblindhet/

  • Äldre 8 Apr 11:57
    #13

    han är inte allt för gammal än och när man är färgblind så handlar det inte om att man inte kan färgerna utan att man inte kan se vissa färger, så man de de flesta färger även när man är färgblind.

    Jag har jobbat i nästan hela mitt liv med barn och att en 3.5 åring inte kan färgerna än är inget ovanligt, jag lovar.

  • Äldre 8 Apr 12:22
    #14
    nnnnnnnn skrev 2016-04-08 11:22:58 följande:

    Vi spelar detta väldigt mycket hemma, 2-4åringar älskar det!

    Samtidigt som man spelar, pratar man ju om färgerna hela tiden:

    Nu fattas jag en gul, hoppas jag slår en gul! Nej, jag fick en vit. Osv.


    Jag älskade det spelet när jag var i den åldern :). Jag känner fortfarande igen bilderna på kartongen la upp fast det var minst 25 år sen jag spelade det!
  • Äldre 8 Apr 14:58
    #15

    Sonen kunde många färger när han var 2,5 år o det tyckte de var tidigt på förskolan. Det började med att vi köpte två traktorer till hans sandlåda, och istället för att säga "den stora" och "den lilla" sa jag den oranga o den blåa (misstänkte att traktorsamligen skulle öka). Därefter blev sonen väldigt intresserad av vilka färger som var vad.

  • LillaL­oppi
    Äldre 8 Apr 15:06
    #16

    Min kusins dotter fick lära om färgerna pga att hon hängt ihop med en äldre flicka på förskolan som hade "lärt" kusinens dotter färgerna. Problemet var bara att den äldre flickan "ljög" och sa t ex "det här är röd" och pekade på gul. Detsamma med siffror.

    Kusinen var ensamstående och hade sitt barn på förskola mellan klockan 06:00-18:30 och hade således knappt någon tid med sitt barn så hon upptäckte inte detta förrän långt senare. Då hade ju barnet redan lärt sig nammer på färgerna, fast fel namn på fel färg, så att säga. Det visade sig vara väldigt svårt för hennes dotter att lära om allt. Idag är hon nio år och kan fortfarande säga fel på färgerna, men kommer på sig själv med ens och rättar sig, men ändå.

    Ett resultat av stora barngrupper med låg personaltäthet? Barnen fick fostra varann, mer eller mindre.

  • Äldre 8 Apr 18:45
    #17

    Det kändes som vår dotter kunde färgerna vid 2 år men nu ett halvår senare kan hon det inte alls utan gissar vilt. Så även om man lär sig måste man ju hålla det vid liv. Sedan vill det ju till att se en mening med det. Vill man inte lära sig är det ju svårt.

    Men kolla om han kan lägga lika med t ex grundfärgerna, det är ju ett första steg. Sedan får ni väl helt enkelt prata om vad han har på sig, vad leksakerna har för färg o s v.

    Sedan kollar man inte färgblindhet idag, sa vår skolsköterska.

  • Äldre 9 Apr 12:56
    #18

    När vi tränade med min väninnas dotter, som iof har en utvecklingsstörning, men ändå, så lekte vi bla med en massa ballonger, " A, kan du kasta mig den röda ballongen, oj, den blå flög iväg!" Osv

  • Äldre 9 Apr 14:12
    #19

    Just bland pojkar av nordiskt ursprung är det rätt vanligt - över 5% i alla fall. Bland pojkar i resten av världen är det väl snarare 1%. Jag tillhör de där fem procenten.

    Det är ju väldigt lätt att kolla förekomsten av färgblindhet och också vilken typ av färgblindhet det rör sig om. Det finns standardbilder. Den vanliga typen av färgblindhet är ju så kallas rödgrön, men det finns ju också andra. 

    Mina barn har blivit rutinkollade för detta hos läkaren, och jag bor ju iett u-land, så jag kan tycka att er läkare/BVC i Sverige (jag vet inte alls hur det funkar i Sverige) borde fixa det år er också.

    Men jag tror också på dem ovan som säger att det helt enkelt kan vara att han inte har lärt sig än. Men det borde fortfarande gå att testa med ett ordentligt test, om ni vill veta.

  • Äldre 9 Apr 22:08
    #20

    Min dotter kunde färgerna när hon var 2 men jag har ingen aning om vad som är "vanligt". De kollade det inte vid 2-årskontrollen i alla fall.

  • Äldre 9 Apr 23:39
    #21

    Min yngsta var inte riktigt säker på färgerna förrän hon var 6-7 år. Jag tror hon helt enkelt saknade intresse för saken och därför inte lade färgernas namn på minnet. Fast svart kunde hon tidigt och visste att hon avskydde.

  • Äldre 9 Apr 23:53
    #22

    Äldsta sonen kan rätt många färger nu när han snart fyller två men han har varit intresserad länge, vi har pratat mycket om färger och jag har ofta nämnt just färgen när vi lekt med bilar och sånt. Jämngamla kusinen kan några men är inte speciellt intresserad, däremot kan han räkna långt och känner igen siffror, något vår son absolut inte kan. Det är ju så, så himla olika.

    En bekants son hade imponerat på sin BVC-sköterska när han kunde flera färger på 2,5-årskontrollen så 3-3,5 är nog inte så märkligt faktiskt. Mest troligt är han vass på något annat istället :)


    W och liten i magen :)
  • Äldre 10 Apr 00:11
    #23

    Även en gravs färgblind person kan se färgerna, och namnge dem.

    En färgblind har däremot svårt för att se skillnad på en orange prick på en röd bakgrund exempelvis. Likaså att se skillnad på nyanser av samma färg. 
    En färgblind ser alltså inte svartvitt.

    Några barn är sena. 3,5 år är inte helt ovanligt när det gäller färger.

  • Äldre 10 Apr 01:38
    #24

    Mellan 2 och 2½ har mina kunnat färgerna. Alla 3 har haft lite problem med grön och vissa nyanser av blått i början. Men vid 2½-3 så har dom kunnat alla färger.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden När brukar barn kunna färger? (Färgblindhet?)