Inlägg från: Bestemor |Visa alla inlägg
  • Bestemor

Är "mackor" verkligen så dåligt?

Jag tror också att barn behöver äta lagad mat på vardagar efter dagis.

I varje fall på de förskolor som inte har egen kokerska.

I de fall förskolan får mat från något storkök är maten ofta definitivt inte bra.

Ett exempel från lunch igår på mitt barnbarns dagis är att det var Potatisbullar med lingon.

Hur kan det räknas som fullgod näringsrik lunch för ett växande barn.

Det är ofta den typen av mat som serveras.

• Bestemor
    LillaLoppi skrev 2016-04-09 20:06:24 följande:

Förskolor med egen kokerska kan också servera hel- och halvfabrikat.

Samtidigt som potatisbullarna kan ha varit hemgjorda (jag gör egna; potatis, morot, spenat och broccoli).

De var inte hemmagjorda utan helfabrikat.

På de flesta dagis i Göteborg finns det ingen kokerska. Det finns ett ekonomibiträde som gör i ordning den levererade maten.

Fast nu har de högre cheferna börjat fatta att det inte fungerar och det börjar testas med "matlagning på plats"
  • Bestemor
    metervara skrev 2016-04-10 17:21:46 följande:

Jag menar till middag. Macka/fil/yoghurt på kvällen heter kvällsfika hemma hos oss :)

Det är nog ganska många som tror barnen får bra mat på dagis och i skolan. Så är det oftast inte. Var med 1 vecka vid lunch och ät maten så ändrar ni säkert åsikt.

För det kan väl inte vara bara i Göteborg som den är dålig?
  • Bestemor
    Natulcien skrev 2016-04-10 21:28:35 följande:

Det varierar nog väldigt mycket. Vår förskola har egen kock som lagar jättegod mat och använder mycket ekologiskt. Jag har ätit av maten själv när jag skolade in sonen. Och det finns alltid salladsbuffé och ett vegetariskt alternativ.

De förskolor som har egen kokerska är lyckligt lottade. Klart maten blir bättre och godare när kokerskan ser om maten blivit uppäten eller det kommet tillbaka mycket och pedagogerna säger att barnen inte tyckfe om maten.

Som det är nu så slängs maten bara och det är mycket mat som kastas.
Svar på tråden Är "mackor" verkligen så dåligt?