• lemarie

Vikarie rätt till semester?

Jag har vikariat på ett jobb nov fram tills nu. Är fortfarande kvar. Jag har inte jobbat 100% men kanske ca 70% om jag ska tippa. Blivit mer beroende på omständigheter. Jag undrar bara om jag har rätt till någon semester eller om jag jobbat för lite? Har verkligen ingen aning om sånt här så hoppas någon kan förtydliga hur allt fungerar. 

• Svar på tråden Vikarie rätt till semester?
  • Carambolan

Kolla ditt avtal. Ofta ger man semesterersättningen inbakad i varje månadslön på vikariat som beräknas upphöra innan semestern.

• Linnis92

Om du varit anställd mer än tre månader har du rätt till att få semester.

Vi har precis haft denna fråga uppe på mitt jobb och pratat med facket om det och det är svaret som vi fått.

• Carambolan
    Linnis92 skrev 2016-04-10 09:33:24 följande:

Om du varit anställd mer än tre månader har du rätt till att få semester.

Vi har precis haft denna fråga uppe på mitt jobb och pratat med facket om det och det är svaret som vi fått.

Korrekt, men det är då obetald semester om man redan får semesterersättning i lönen.
  • Mantrasina

Rätt till obetald semester tror jag helt säkert att du har, men du har antagligen fått semesterersättning med varje intjänad timme och fått det utbetalt med lönen, så betald semester kan du inte få. Du måste fråga din arbetsgivare/kolla ditt avtal!

• lemarie

Tack för alla svar! Jag har kollat på mina lönespec och ser att jag inte fått någon semesterersättning under detta vikariat. Har även sommarjobbat här och då ser jag att jag fått semesterersättning. Chefen har redan planerat in semestrarna för sommaren och nämnde ingenting så jag antog att jag inte hade någon men det känns ju konstigt om jag inte får semesterersättning i lönen. 

• Linnis92
    lemarie skrev 2016-04-10 09:44:06 följande:

Tack för alla svar! Jag har kollat på mina lönespec och ser att jag inte fått någon semesterersättning under detta vikariat. Har även sommarjobbat här och då ser jag att jag fått semesterersättning. Chefen har redan planerat in semestrarna för sommaren och nämnde ingenting så jag antog att jag inte hade någon men det känns ju konstigt om jag inte får semesterersättning i lönen. 

Men det kan bero lite på hur ditt kontrakt ser ut också.

Du kanske hade en timanställning när du sommarjobbade och har du vikariat nu så kan det vara annorlunda. Kolla vad som står i ditt avtal och hittar du inget så ring facket och fråga vad kollektivavtalet säger.

Eller så frågar du din chef.
  • Gladskit

Timavlönade har normalt sett semesterersättning beräknad utifrån timlönen. Den kan utbetalas varje månad eller den kan utbetalas i klump i till exempel juni, det beror främst på kollektivavtalet.

Är man månadsavlönad så tjänar man in semester beräknad på anställningstid. Semesterrätt enligt lag är 25 dagar per år, dvs arbetar du ett helt år tjänar du in 25 betalda dagar. Kollektivavtal kan ge att du får fler dagar efter en viss ålder.

Sen är frågan huruvida du har rätt att ta ut dagarna. Lagen säger att om anställningen är tänkt att vara max tre månader så kan man avtala om att man inte får ta ut några dagar under den anställningen. Vilket är rätt logiskt, är man vikarie för någon så ska man ju jobba, inte vara semesterledig.
    Däremot tjänar man ju in semester så om man vik'ar i 2,5 månader över sommaren och inte tar ut semesterdagar så får man sina intjänade dagar i en slutlön sedan.

• nnnnnnnn

DU måste själv berätta för chefen när du vill ha semester.
    Alla har rätt till 5 veckors semester per år, men det är inte säkert att du har tjänat ihop pengar till full ersättning, då kan du ta obetald semester.
    Man måste inte ta ut semester, om man själv inte vill.

Sen finns det lite regler på hur många veckor man har rätt till i rad, men det har säkert facket koll på om du inte får svar här...

Svar på tråden Vikarie rätt till semester?