• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag)
    Anonym (herregud!) skrev 2016-04-16 13:31:40 följande:

    Från början tyckte jag bara att du var en galen svärmorsmardröm (sorry), men nu börjar jag mer och mer luta åt att alltihopa bara är fruktansvärt tragiskt. Jag har full förståelse för att din son och hans familj tar avstånd från dig, du äter ju upp dom med hull och hår! Om du tar ett steg tillbaka ska du se att ert förhållande blir bättre. Och du MÅSTE skaffa dig något annat att göra än att hänga upp hela din tillvaro på dina vuxna barn. Och som någon sagt tidigare, varför ens diskutera amning med barnets föräldrar?!?!

    Vad säger din egen man om det hela?


    Min man är mer intresserad av andra saker.
  • Regnmadamen
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 14:17:52 följande:

    Alla mammor i vår släkt har börjat så tidigt som möjligt att låta äldre eller lediga släktingar ta hand om bebisarna då och då så det underlättar såklart om man ger flaska då. Då får man vila eller roa sig eller göra hushållsarbete samtidigt som släkten får känna sig involverad. Dessutom har svärdottern varit yrkesverksam i många många år och är kanske lite karriärlysten så jag var väldigt orolig för hur hon skulle klara att sitta hemma så mycket med en bebis.. Så om hon hade velat hade det funnits minst 5 duktiga vuxna som kunnat hjälpa till att vara barnvakt men det tackade hon envetet nej till utan vidare förklaring. Så av samma anledning plus ekonomi erbjöd jag ett rum i vårt hus men ja samma sak hände där så jag har missat hela barnets uppväxt nästan.


    Men du måste väl skämta?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (fd svärdotter) skrev 2016-04-16 14:04:01 följande:

    Hon var även av uppfattningen att jag inte ville ha råd, vilket är fel.

    Jag tar jättegärna råd från de som har varit med längre och har ideer, däremot tar jag inte order från någon om hur jag ska leva mitt liv, möblera mitt hem eller uppfostra mina barn.


    Må så vara att din exsvärmor var knepig men du kan knappast beskylla henne för skilsmässan! Den beror på dig och din exman - enbart!
  • K med lilla E
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 14:31:08 följande:
    Det var verkligen inte bråte jag ville ge bort!

    Jag brukar säga vad jag tycker och väldigt länge sa svärdottern ingenting när jag pratade, sen började hon säga att det spelar ingen roll vad jag tycker.
    Men DE tyckte väl det!

    Förstår du inte efter både denna och den andra tråden du startat att du inte kan klistra dig fast vid din son och hans familj! Så klart hon teg och bet i hop länge, så gör man, men till sist rann väl bägaren över för stackarn och hon var tvungen att i klarspråk säga att det du tycker inte är värt ett skit för henne och hennes lilla familj. VARFÖR VARFÖR respekterar du dem inte????
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 14:17:52 följande:
    Alla mammor i vår släkt har börjat så tidigt som möjligt att låta äldre eller lediga släktingar ta hand om bebisarna då och då så det underlättar såklart om man ger flaska då. Då får man vila eller roa sig eller göra hushållsarbete samtidigt som släkten får känna sig involverad. Dessutom har svärdottern varit yrkesverksam i många många år och är kanske lite karriärlysten så jag var väldigt orolig för hur hon skulle klara att sitta hemma så mycket med en bebis.. Så om hon hade velat hade det funnits minst 5 duktiga vuxna som kunnat hjälpa till att vara barnvakt men det tackade hon envetet nej till utan vidare förklaring. Så av samma anledning plus ekonomi erbjöd jag ett rum i vårt hus men ja samma sak hände där så jag har missat hela barnets uppväxt nästan.
    Det borde ju inte vara så otroligt svårt att förstå att familjer är olika och det finns även individer med i familjen. Bara för att "din familj" har gjort på ett visst sätt under "många generationer" betyder inte att du måste utgå din son och din svärdotter att leva på det sättet.

    Ja din svärdotter har varit yrkesverksam under flera år innan hon blev moder.
    Så varför skulle hon vara "KANSKE vara karriärlysten" och ha "större behov" av att gå ut och "roa sig" för den saken skull?

    Det är ju du som sitter och dömer ut din svärdotter på dessa grunder över att hon "kanske är karriärlysten" och "hon har kanske behov av att roa sig".
    Alltså ett sådant tankesätt är ju skrämmande att ha egentligen om en person som jobbar.
    Bara för att man är yrkesverksam så måste det inte gå hand i hand med att man är "karriärlysten" och ha "större behov av att "roa sig".

    Vad nu "roa sig innebär". Det kan ju innehålla så mycket i det uttrycket.  "Att roa sig" måste inte bara vara "egentid med vänner på krogen/bio" eller "ensam med sambon/make/maka".
    För många med barn så kan "roa sig" innebära att man tar med barnen på Djurparker, Nöjesparker etc. Eller för många så kan "roa sig" innebära att man samlas i hop en gäng familjer och har grillkväll med barnen.

    Har du frågat din svärdotter om hon är det "karriärlysten" och "har behov av att roa sig mer" bara för att hon är en yrkeskvinna och var det under många år innan hon valde att bli moder?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (fd svärdotter) skrev 2016-04-16 14:02:28 följande:
    Åh jag hoppas att du är på riktigt TS, för du låter precis som min fd svårmor (som för övrigt är den största anledningen till att min son är skilsmässobarn) och det skulle vara skönt att få ngn sorts insikt ivaför människan jobbade så hårt för att förstöra vårt liv. Jag tror på allvar inte att hon menade att göra det.

    1. När jag och sambon åkte till min farmors dödsbädd var hon barnvakt (jättesnällt att hon ställde upp). Hon passade på att möblera om i alla köksskåp den natten och blev väldigt förorättad då jag ändrade tillbaks så som passade mig (sambon vägrade ha en åsikt, han använde själv av princip inte köket)
    2. När hon var hemma hos oss fick jag inte göra eller säga emot henne, då blev hon galen och skrek att jag var sinnessjuk och hon skulle ta mig till en psykolog och berätta vad som var fel på mig (exakt ordalydelse - glömmer aldrig)

    Hon blev också upprörd över att jag inte rådfrågade henne om amningen (som inte fungerade så bra) och krävde att hon skulle få titta på.
    Gillar  att du skrev "svårmor".
    Var det medvetet skrivet "svårmor"? Eller är det en typo eller rent av en Freudiansk slipp?"

    Oavsett det är ju så många svärmödrar kan bli i praktiken "svårmor".

    P.S
    Du skrev nästan min egna mor. Hon var också en "svårmor" både för mig och min exmake.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kim Possible
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 14:17:52 följande:
    Alla mammor i vår släkt har börjat så tidigt som möjligt att låta äldre eller lediga släktingar ta hand om bebisarna då och då så det underlättar såklart om man ger flaska då. Då får man vila eller roa sig eller göra hushållsarbete samtidigt som släkten får känna sig involverad. Dessutom har svärdottern varit yrkesverksam i många många år och är kanske lite karriärlysten så jag var väldigt orolig för hur hon skulle klara att sitta hemma så mycket med en bebis.. Så om hon hade velat hade det funnits minst 5 duktiga vuxna som kunnat hjälpa till att vara barnvakt men det tackade hon envetet nej till utan vidare förklaring. Så av samma anledning plus ekonomi erbjöd jag ett rum i vårt hus men ja samma sak hände där så jag har missat hela barnets uppväxt nästan.
    Jag tycker visserligen att amning är rätt överskattat och ofta upphaussad, och ser inget fel i flaskmatning, men det är liksom föräldrarnas ensak hur de gör med det. Inget någon annan kan eller ska lägga sig i.

    Är det fel att kvinnor arbetar? Antar att du själv är/har varit hemmafru hela livet med tanke på hur du resonerar. 

    Trodde du verkligen att de skulle vilja bo i ett rum hemma hos dig istället för att skapa sig ett eget hem?! Get a grip. Jag tycker faktiskt synd om dig, du verkar oerhört världsfrånvänd. 
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 14:31:08 följande:
    Det var verkligen inte bråte jag ville ge bort!

    Jag brukar säga vad jag tycker och väldigt länge sa svärdottern ingenting när jag pratade, sen började hon säga att det spelar ingen roll vad jag tycker.
    Om det inte var bråte du ville ge bort så varför köpte du nya nattduksbord från början själv?
    Då kunde du ju behålla dem själv om de är så fina enligt ditt egna tycke och smak.

    Du hade sluppit att ta ut din besvikelse, på din svärdotter och son, i stället bara för att de inte delar din smak och du har lite svårt att acceptera det.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Egon den stora
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 14:17:52 följande:

    Alla mammor i vår släkt har börjat så tidigt som möjligt att låta äldre eller lediga släktingar ta hand om bebisarna då och då så det underlättar såklart om man ger flaska då. Då får man vila eller roa sig eller göra hushållsarbete samtidigt som släkten får känna sig involverad. Dessutom har svärdottern varit yrkesverksam i många många år och är kanske lite karriärlysten så jag var väldigt orolig för hur hon skulle klara att sitta hemma så mycket med en bebis.. Så om hon hade velat hade det funnits minst 5 duktiga vuxna som kunnat hjälpa till att vara barnvakt men det tackade hon envetet nej till utan vidare förklaring. Så av samma anledning plus ekonomi erbjöd jag ett rum i vårt hus men ja samma sak hände där så jag har missat hela barnets uppväxt nästan.


    Varför skulle hon förklara varför hon tackar nej? Du själv är anledningen till att du missat barnets uppväxt tyvärr. Synd att du inte inser det.
  • Anonym (jag)
    EnAnonumius skrev 2016-04-16 14:57:29 följande:

    Om det inte var bråte du ville ge bort så varför köpte du nya nattduksbord från början själv?

    Då kunde du ju behålla dem själv om de är så fina enligt ditt egna tycke och smak.

    Du hade sluppit att ta ut din besvikelse, på din svärdotter och son, i stället bara för att de inte delar din smak och du har lite svårt att acceptera det.


    Vi behövde en ny säng och valde matchande bord.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?