• Anonym (Annel­i)
    Äldre 17 Apr 17:12
    46012 visningar
    42 svar
    42
    46012

    Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?

    Jag ska lära mig jogga nu på 5 veckor. Om 5 veckor ska jag springa 5 kilometer, en vadslagning. Jag är helt otränad, väger för mycket och orkar i nuläget ca 2 kilometer på 15 minuter. Hur "snabbt" kan jag träna upp mig till att sproinga halvmilen på om 5 veckor. Vill ha solskenshistorier och pepp så jag kan klara vadet. (Under 35 minuter)

  • Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 17:48
    #3

    Kul, tack för att ni delar med er :) Hur lång tid tog det att få ner det till 35 min från 38? haha, alltså, jag orkar inte mer än 2 km just nu, så mitt mål är ju egentligen bara att ta mig runt.

  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 19:06
    #6
    Anonym (nej) skrev 2016-04-17 17:51:18 följande:

    En timme eller så. Det är i alla fall ungefär så snabbt jag går 5 km, jag skulle aldrig komma på tanken att springa/jogga, då jag väger alldeles för mycket för det. På crosstrainern gör jag 5 km på 40 minuter. 


    Ja, men jag kände typ likadant förut. Jag känner mig peppad nu att klara det. Gissar att jag har ungefär samma tider som du. Jag orkar knappt 2 km som det är nu.
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 19:08
    #7
    Flisan79 skrev 2016-04-17 18:30:57 följande:

    För ett par år sedan så testade jag att löpträna för första gången i mitt liv. Jag har alltid tänkt att jag kommer va den enda personen i världen som aldrig kommer klara av att springa mer än någon minut utan att få typ ett anfall och flåsa mig röd.
    Jag började med appen c25k (couch to 5 km, alltså från soffpotatis till att springa 5 km). Första gångerna var ung som jag misstänkte men jag märkte att jag faktiskt blev bättre för varje gång, vilket sporrade att fortsätta. Varje ökad minut som jag klarade springa gjorde mig så nöjd.
    Efter 5-6 v sprang jag 5 km på ca 30 min och ytterligare ett par veckor senare sprang jag på 26-27 min. Jag avslutade med att springa topploppet som är 5 km. Tyvärr så hade jag då just varit sjuk två v och det var otroligt trångt så kunde inte slå mitt rekord men jag var nöjd ändå. Jag kunde ju springa

    Nu vet jag att det är en ganska bra tid öht och jag har nog kroppsliga förutsättningar för det. Dvs rel smal och långa ben . Däremot så var jag helt otränad, har ALDRIG löptränat, fött tre barn där vid detta tillfälle yngsta var ca 1-2 år.
    Kan jag så kan du!!

    Rekommenderar starkt appen c25k och runkeeper. Båda går att köra samtidigt. C25k talar om exakt hur du ska springa och runkeeper håller reda på tid/längd/hastighet osv.


    Åh, så peppande! Tack! :) Blir impad! Tackar för app-tips, ska installera dem nu direkt. Jag är inte så lång och inte så smal däremot ;) Men jag ska f-n klara det. Brukade vara sportig när jag var yngre, så nånstans inom mig ska jag hitta det ;)
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 13:01
    #11
    Anonym (Det fixar du!) skrev 2016-04-17 19:29:41 följande:

    Jag startade på MINUS. Vansinnigt otränad 33-åring, helt ointresserad och ett år efter två täta graviditeter. Jag sprang varannan dag i två veckor och tog fem kilometer på ungefär 6,5 min/km. De första gångerna var vidriga förstås, men det går oerhört snabbt att gå från noll till hyfsad. Men jag kan inte rekommendera en sån start som jag gjorde, jag fick jätteont i knäna. Men jag var så förbannad på hur otränad jag var och blev peppad när det gick så snabbt framåt. Det här är två år sedan och nu springer jag en halvmil några gånger per vecka, på ca 25 minuter.


    Tack så mycket för härligt svar. (Inte härligt med knäont såklart, aj, men jag gillar ditt jävlaranamma!)
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 13:02
    #12
    aerial skrev 2016-04-17 21:33:25 följande:

    Jag kommer inte ihåg vilka tider jag sprang på men när jag började springa så gick jag från 3 km till 1mil på två veckor. Sprang varannan dag, lite längre för varje gång. Var väl inte helt otränad men hade inte sprungit så mkt förut.


    Det låter lovande för min del och peppande:) Tack för svaret!
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 18:19
    #23

    Tack för alla era trevliga svar och peppning! Vi är ett tjejgäng som ska springa i lag i Vårruset. Har äntligen fattat att det inte blir nån gemensam lagtid, så det gör inget om jag "sinkar laget". Däremot har våra gubbar slagit vad om att vi inte kommer att komma under den där sabla tiden. Jag ska försöka tänka på era ord om att tiden är onödigt att fokusera på i nuläget. Det kommer vara en bedrift för mig att ta mig runt bara. De andra är mer fit, men ska försöka strunta i det.
    Tack alla!

Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?