Inlägg från: gruvan |Visa alla inlägg
  • gruvan

    Föräldraledig som lärare

    Du måste ha jobbat 240 dagar sammanhängande (anställningen alltså) för att få en SGI som är beräknad på din lön. Hinner du inte jobba så länge innan du går på föräldraledighet får du lägsta beloppet som SGI vilket är 250/dag.

    Du behöver inte ha jobbat i ett år för att söka legitimation, den regeln har ändrats. Om du får en ferietjänst, alltså där du jobbar in lov under terminerna, måste du jobba ett helt läsår för att få full lön under sommarlovet. Skulle du t ex gå på föräldraledighet efter jul (bara jobbat ht) får du full lön halva sommarlovet. Själv går jag på föräldraledighet 1 juni så jag kommer jobba i princip hela läsåret. Då får jag lön hela sommaren och behöver inte börja ta ut föräldrapenning förrän i september. Jag ska vara hemma i ett år (till augusti 2017) så sommaren 2017 kommer jag behöva ta ut föräldrapenning eftersom jag inte kommer ha jobbat nåt under det läsåret och alltså inte får någon lön den sommaren. Det är väl det som är lite speciellt för lärare.

    Värt att tänka på är dock att man inte behöver ta ut någon föräldrapenning alls förrän barnet fyller 1 år utan att nolla sin SGI om man vill spara dagar och vara hemma längre (och har råd med det såklart!). När barnet blir 1 år måste man ta ut 5 dagar/vecka för att skydda sin SGI vilket kan vara bra om man t ex blir sjuk när man börjar jobba igen eller vid vab (vilket man definitivt kommer få göra!)

Svar på tråden Föräldraledig som lärare