Inlägg från: Anonym (Ugh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ugh)

Vägra ta i hand.

Physalis skrev 2016-04-20 11:55:39 följande:

Angående nyheten om en man i miljöpartiet som inte ville ta i hand med kvinnor finns det för mig lite tankar.

Jag tycker i grund och botten att man ska få göra precis som man vill, ha vilken religiös uppfattning man vill osv, men jag tycker inte att det finns några giltiga anledningar till att vara respektlös eller bete sig illa mot folk.

Jag tycker också att alla offentliga personer, speciellt politiker borde ha som minimikrav att följa vårt lands grundprinciper, alltså jämställdhet och människors lika värde i detta fallet.

Han hade med lätthet kunnat undvika situationen utan att tumma på sina religiösa uppfattningar och ändå utåt sätt betett sig respektfullt mot alla människor oavsett kön, som det förväntas i den moderna världen.

Han hade exempelvis kunnat påstå att han har ett dåligt immunförsvar och låtit bli att ta någon i handen, man som kvinna. Alltså låtit bli att peka ut att det är just kvinnor han inte vill ta i handen och varför.

Så vad tycker ni andra, ska man ha överseende med såna här beteenden om det är pga religösa (eller andra) skäl, eller ska man kräva att den religiösa individen får lösa liknande dilemman utan att vara respektlös mot sin omgivning?

Nej jag tycker inte att man ska ha överseende med att en folkvald offentlig person behandlar män och kvinnor olika. Han har tre val:

1) svälja sin stolthet och ta kvinnor i hand
    2) varken ta män eller kvinnor i hand
    3) välja ett yrke där hans tro inte krockar med allmänt hyfs/vår jämställdhet (om man inte vill ta kvinnor i hand vill man knappast att män och kvinnor ska bada tillsammans mm heller)
  • Anonym (Ugh)
    hipsterpappan skrev 2016-05-01 21:58:48 följande:

Som väntat så anser Alice Bah Kuhnke att det är en rättighet att vägra skaka hand med kvinnor. Och hon säger sig företräda ett feministiskt parti och anser samtidigt att  ett kvinnoförnedrande beteenden är helt OK. Vilket pajasparti MP har blivit när man gör allt för att inte trampa på några ömma tår men hela tiden ändå trampar i klaveret.

Jag anser att jämställdhet alltid ska trumfa över religionen. Alltid!!!

Så länge inte islam påbjuder sina följare att välja yrken där man ofta hälsar på folk är det inte religionsförtryck att inte anställa religiösa som vägrar hälsa på kvinnor. Man kan exempelvis arbeta vid ett löpande band eller i ett labb med mycket ensamjobb. Att välja att ägna sig åt politik, där man hela tiden träffar såväl kvinnor som män, är det högst olämpligt!
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Loke) skrev 2016-05-02 02:21:53 följande:
    Som om inte det vore nog så försvarar Alice Bah Kuhnke även rätten att göra hitlerhälsningar.

I Agenda säger hon nämligen att ?vi lever i ett fritt land och man har rätten att hälsa precis hur man vill?.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/bah-kuhnke-mp-har-ratt-att-halsa-hur-man-vill

MigrationsPartiet är i sanning ett extremistparti och även om Romson och Fridolin avgår så kommer det i realiteten knappast ske några större förändringar, så länge som de av Fridolin utsedda ministrarna sitter kvar.
    Det är ju logiskt. Om man kan vägra ta en kvinna i hand och hänvisa till att man får hälsa hur man vill är ju också hitlerhälsning OK. Eller om jag vill hälsa genom att ge den jag möter en örfil.
  • Anonym (Ugh)
    Rataxes skrev 2016-05-02 06:20:42 följande:

Tänk om dessa som inte törs hälsa pga vidskepelse hade praktiserat "darura " som de faktiskt har möjlighet att göra. Då hade deras inbillade gudomlighet blivit nöjd samtidigt som de gjort vad som förväntades i ett västerländskt samhälle.

Ja visst är det märkligt! Fast om man själv är övertygad om att kvinnor är mindre värda kanske man hellre vägrar hälsa än åberopar darura.
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Mumie'n) skrev 2016-05-02 12:59:55 följande:
    3. Om man företräder ett parti som har som en målsättning att inte göra skillnad mellan könen, kan man inte företräda det partiet om man gör skillnad mellan könen (oavsett om man åberopar en medeltida föreställningsvärd).
    Word!
  • Anonym (Ugh)
    Rataxes skrev 2016-05-02 14:19:38 följande:
    Tills motsatsen är bevisad väljer jag den tolkningen.
    Jag också!
  • Anonym (Ugh)

Yasri säger i intervjun att han inte är feminist. Han är muslim. Tyckte han inte att det var ett problem att företräda ett uttalat feministiskt parti då? Han vill "kunna vara jag", men det vill vi kvinnor också!!!

• Anonym (Ugh)
    Anonym (Totta B) skrev 2016-05-02 19:09:53 följande:

I Sverige tar man varandra i hand helt enkelt, vill man leva och bo här så får man anpassa sig, så oerhört självklart. Radikal islamism hör överhuvudtaget inte hemma i ett modernt, jämställt och sekulariserat land som Sverige. Punkt slut, end of discussion.....

Möjligtvis skulle jag kunna sträcka mig till att tycka att det är OK om man bugar istället för att ta i hand - MEN då ska man göra så mot både män och kvinnor! Om man gillar könsapartheid kan man flytta till Saudiarabien. Där smälter man in bra.
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Eguin) skrev 2016-05-03 09:42:18 följande:
    Har genom hela livet stött på uppfattningen hos muslimer att de ser sig själva som en isolerad grupp. Finns undantag, men de är tyvärr få och jag har träffat och träffar många muslimer i vardagen. 

Tittar man på statistik så kan givetvis påståendet "... men de bidrar" ifrågasättas starkt om det syftar till just arbetsmarknaden. Hur de bidrar till brottsstatistiken eller kulturellt låter jag bli att kommentera här. 
    Det finns betydligt fler muslimer än svenskar i världen så få är de knappast.
  • Anonym (Ugh)

En människa som Yasri, som vägrar ta kvinnor i hand, lär vara för könsseparation på diverse områden. I extrema fall, som i Saudiarabien, leder detta till skilda ingångar på bussen för män och kvinnor, skilda vårdenheter (gissa vilka som får de bästa?) mm. I Sverige finns det könsseparatistiska krafter som vill ha separata badtider för män och kvinnor. Allt detta får man tycka, till och med som politiker, men inte för ett parti som är ett uttalat feministiskt parti.

Jag har tidigare röstat på MP (inte i senaste valet dock), men jag har noll förtroende för ett kulturrelativistiskt parti som låter mörkermän som Yasri Kahn och Memet Kaplan få ledande poster!!!

• Anonym (Ugh)
    Kawthar skrev 2016-04-22 06:45:18 följande:

Kroppskontakt mellan motsatta könet är förbjuden i islam , så män bör inte röra kvinnor och kvinnor bör inte rör män. Men gissar att kvinnor är mer lättkränkta o skriker kvinnoförakt , för deras förutfattade meningar om hur islam är en kvinnoförnedrande religion.

Att beröra min kropp är ingen rättighet , och jag har rätt att bestämma vem eller vad som får beröra mig , oavsett anledning.

Islam är en kvinnoförnedrande religion, det är alla religioner mer eller mindre.
Svar på tråden Vägra ta i hand.