• Anonym (Knivig situation)

    Adoption + graviditet vad händer?

    Hej!

    Jo det är som så att jag har en son född vintern 2014, som jag själv aldrig kunde knyta an till pga förlossningsdepression. Sökte hjälp för det men tydligen kan inte läkarvård och psykiatri hantera såna problem. Så min mamma tog sonen när han var 3 månader. Pappan gick in i väggen och jag kunde inte ha sonen själv. Jag ville inte veta av honom. Så nu är sonen 1 1/2 och jag har fortfarande inte kunnat knyta band med honom. Jag känner ingenting för honom när jag ser honom. Han skulle lika gärna kunna vara ett syskon eller kusin till mig. Så vi inom familjen diskuterar alternativet adoption. Troligtvis av ena brorsan och hans fru som har en nästan jämngammal knodd. Så just nu bor han hos min mamma utan en placering via socialen. Dem anser henne inte lämplig. Därav adoptions funderingarna.

    Men till frågan i sig. Jag gjorde slut med sonens pappa för länge sen. Och har nu en ny kille. Vi är förlovade och ska gifta oss den 29 April. Och vi har pratat mycket om att försöka skaffa barn. Han vet om hela situationen. Men vill ändå försöka. Och jag är lite osäker dels för om vi ens skulle få behålla barnet när det är fött och dels hur de blir om jag åker på förlossningsdepression igen. Så nu tänkte jag kolla med er om ni kan något om hur soc funkar, hur adoption funkar och hur de påverkar mig inför framtiden samt berätta lite hur de var för er eller någon ni känner som haft förlossningsdepression om dem fått fler barn och hur de gick.

  • Svar på tråden Adoption + graviditet vad händer?
  • Anonym (-)

    Varför inte försöka få till ett möte med soc och höra efter hur de ser på detta?
    Det skiljer sig säkert tyvärr en hel del beroende på vilket socialkontor man tillhör.

  • Anonym (Knivig situation)

    Jo men grejen är att jag inte bor kvar i de länet där soc håller i det hela. Men vi får inte ärendet flyttat till våran kommun heller.

  • Anonym (D)

    Vilken fruktansvärt sorglig situation.

    Du säger att du gjorde slut med pappan för länge sen..och ska redan gifta om dig. Trots detta är din son bara 1,5 år!!

    Tycker absolut INTE att du ska planera för någon ny graviditet. Du bör lägga all din energi och tid på att söka proffesionell hjälp. Du kommer aldrig kunna hantera dina känslor inför ett nytt barn så länge du inte bearbetat känslorna för det barn du redan har. Känns som att allt verkligen har blivit galet här från början.

    Hur skulle du kunnat knyta an när din mamma tog sonen redan vid tre månaders ålder? Nej du måste stå på dig och verkligen får hjälp med detta! Är inte sonen värd mer engagemang tycker du? Han är ju bara 1,5 år!

    Skaffa inte fler barn. Se till att få en fungerande känslomässig relation till det barn du redan har!

  • Anonym (Nej)

    Skaffa INTE fler barn i den situation du befinner dig i nu. Du måste lösa den situation du har med ditt redan existerande barn.

    Hur gick det egentligen till när din mamma övertog din son vid bara 3 månaders ålder? Du säger att sjukvården inte kunde hantera problemet, men gav ni ens sjukvården och psykiatrin en chans? 3 månader känns inte så lång tid, om du gav upp redan då undrar jag om soc var inblandade ens eller om ni gjorde upp om det själva?

    Jag tycker inte att du ska adoptera bort din son. Jag tycker snarare att du ska få be att få komma till något slags familjehem med honom, där du och han bor tillsammans med stöd och hjälp för att komma igång med anknythingen. Jag tror inte att det är försent.

    Låt killen och giftemål och nya barn vänta, din son behöver dig mer. Han kommer en dag att växa upp och ha frågor, hur ska du då förklara att han "inte dög" men att hans syskon gör det? Även om det är mer komplext än så, är risken stor att han ser det som att du inte ville ha honom och bytte ut honom.

  • Anonym (Soc)

    Vet inte riktigt var jag ska börja... Jag jobbar med denna typen av frågor. Har lite tankar jag hoppas du kan ta till dig.

    Vi människor håller inte alltid med om de regler och lagar samhället har satt upp. Många har starka åsikter om Socialtjänstlagen tex. Men snälla, tänk på att även om du inte håller med, är lagen formad utifrån den kunskap och forskning som finns kring barn! Att barnet är olagligt placerat hos sin mormor år sorgligt. Ett barn får enligt lag inte vara placerad från sina vårdnadshavare mer än 3 mån utan myndigheternas godkännande. Detta för BARNETS bästa. Oavsett om föräldrarna känner sig kränkta/anser att beslutet ligger hos dem/annat. Ditt barn har olagligt bott hos sin mormor i ca 14 månader. Hur tänker ni i fortsättningen? Vad gör socialtjänsten i barnets vistelsekommun åt detta? Barnet behöver en stabil, laglig och lämplig uppväxtmiljö! Och som det låter har myndigheterna gjort bedömningen att din mamma inte kan utgöra detta. Det kan handla om att hon bedöms vara för gammal/ha egen problematik/ej kan försörja barnet ekonomiskt eller något helt annat. En bedömning av utbildade professionella handläggare har gjorts med lagstöd i ryggen. Du uttrycker att du inte känner något för pojken, men jag hoppas och förutsätter att barnets mormor gör det? Då vill man också barnets bästa. Varför ska ett barn behöva bo där NI önskar han ska bo? Varför inte där han har bäst möjligheter att utvecklas och vara ett lyckligt barn? Snälla, samarbeta med myndigheterna kring barnet. Om bara så för din egen framtid - ser de att du är samarbetsvillig stärks dina egna möjligheter med framtida barn osv (märk väl att jag skriver "framtida", just nu är det oerhört oansvarigt att skaffa fler barn...). Jag har i mitt arbete mött barn som haft det som sin son. De har blivit instruerade att ljuga från låg ålder till förskola, skola, lärare, myndigheter osv. Livrädda för att råka försäga sig eftersom de inte vet vad som väntar dem. De har utvecklats till oerhört rotlösa, sorgpräglade, övergivna och destruktiva barn som inte klarat hantera vare sig sig själva och skolgång. Missbruk i tidig ålder är mycket vanligt. Detta trots att släktingen de bott hos varit kärleksfull. De har varit trasiga helt enkelt av sina märkliga omständigheter.

    Adoption är ingen enkel process. Det är inte bara något man gör. Barnet måste vara övergiver av båda sina vårdnadshavare för att detta ens ska bli aktuellt. Sorgligt nog ser det ju så ut för denna pojken...

    Och att din bror vill adoptera är inte samma sak som att så kommer att bli. Han och hans fru ska först utredas om de är lämpliga som adoptivföräldrar (att ha egna små barn kan ses som en negativ aspekt iom att det adopterade barnet ofta behöver mycket tid, tid som inte alltid finns om familjen innehåller fler små barn). Sedan ska en matchningsutredning göras för att bedöma om de är lämpliga och har förmågan att ta hand om just DETTA barn. Vad är din plan om detta inte kommer bli så ts? För trots allt, oavsett moderskänslor eller ej, är barnet ditt ansvar.

  • nevermind

    Du ska väl ändå kunna ta hand om det barn du redan har innan du skaffat fler?? Be om hjälp så att du och sonen kan hitta tillbaka till varandra!

  • Anonym (Knivig situation)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-24 11:28:32 följande:

    Vet inte riktigt var jag ska börja... Jag jobbar med denna typen av frågor. Har lite tankar jag hoppas du kan ta till dig.

    Vi människor håller inte alltid med om de regler och lagar samhället har satt upp. Många har starka åsikter om Socialtjänstlagen tex. Men snälla, tänk på att även om du inte håller med, är lagen formad utifrån den kunskap och forskning som finns kring barn! Att barnet är olagligt placerat hos sin mormor år sorgligt. Ett barn får enligt lag inte vara placerad från sina vårdnadshavare mer än 3 mån utan myndigheternas godkännande. Detta för BARNETS bästa. Oavsett om föräldrarna känner sig kränkta/anser att beslutet ligger hos dem/annat. Ditt barn har olagligt bott hos sin mormor i ca 14 månader. Hur tänker ni i fortsättningen? Vad gör socialtjänsten i barnets vistelsekommun åt detta? Barnet behöver en stabil, laglig och lämplig uppväxtmiljö! Och som det låter har myndigheterna gjort bedömningen att din mamma inte kan utgöra detta. Det kan handla om att hon bedöms vara för gammal/ha egen problematik/ej kan försörja barnet ekonomiskt eller något helt annat. En bedömning av utbildade professionella handläggare har gjorts med lagstöd i ryggen. Du uttrycker att du inte känner något för pojken, men jag hoppas och förutsätter att barnets mormor gör det? Då vill man också barnets bästa. Varför ska ett barn behöva bo där NI önskar han ska bo? Varför inte där han har bäst möjligheter att utvecklas och vara ett lyckligt barn? Snälla, samarbeta med myndigheterna kring barnet. Om bara så för din egen framtid - ser de att du är samarbetsvillig stärks dina egna möjligheter med framtida barn osv (märk väl att jag skriver "framtida", just nu är det oerhört oansvarigt att skaffa fler barn...). Jag har i mitt arbete mött barn som haft det som sin son. De har blivit instruerade att ljuga från låg ålder till förskola, skola, lärare, myndigheter osv. Livrädda för att råka försäga sig eftersom de inte vet vad som väntar dem. De har utvecklats till oerhört rotlösa, sorgpräglade, övergivna och destruktiva barn som inte klarat hantera vare sig sig själva och skolgång. Missbruk i tidig ålder är mycket vanligt. Detta trots att släktingen de bott hos varit kärleksfull. De har varit trasiga helt enkelt av sina märkliga omständigheter.

    Adoption är ingen enkel process. Det är inte bara något man gör. Barnet måste vara övergiver av båda sina vårdnadshavare för att detta ens ska bli aktuellt. Sorgligt nog ser det ju så ut för denna pojken...

    Och att din bror vill adoptera är inte samma sak som att så kommer att bli. Han och hans fru ska först utredas om de är lämpliga som adoptivföräldrar (att ha egna små barn kan ses som en negativ aspekt iom att det adopterade barnet ofta behöver mycket tid, tid som inte alltid finns om familjen innehåller fler små barn). Sedan ska en matchningsutredning göras för att bedöma om de är lämpliga och har förmågan att ta hand om just DETTA barn. Vad är din plan om detta inte kommer bli så ts? För trots allt, oavsett moderskänslor eller ej, är barnet ditt ansvar.


    Pappan gick in i väggen, jag kunde inte sitta ensam med ett barn jag inte ville ta i mer eller mindre, så jag ringde mamma i vild panik när pappan blev inlagd på psyket och frågade vad f*n jag skulle göra. Hon sa åt mig att jag skulle prata med pappan och fråga honom om de var okej att mamma tog sonen tills han kom ut så kunde vi komma ner till dem och vara där tillsammans med sonen samt stöd från mamma. Så hon tog sonen, vi ringde socialtjänsten och talade om läget och frågade hur vi skulle göra. Förklarade hela situationen hur allt gått till och att jag försökt jaga efter hjälp som tydligen inte gick att få. Så vi åkte ner till mamma när pappan väl kom ut, vi försökte då via stockholms landsting och ringde runt till varenda sjukhus vi kom på och försökte fråga hur vi ska gå till väga, vem vi ska vända oss till. Men ingen kunde svara på de, dem tyckte att eftersom jag inte är hemmahörande i detta län så skulle jag vända mig till mitt län, där dem inte kunde erbjuda någon hjälp. Vi ringde både jag och mamma och tjatade och försökte. Men utan resultat. Så socialtjänsten började utreda mamma och de drog ut på tiden, över 1 år tog de innan första svaret kom, dem kom på nya saker och skulle utreda igen, när de blev avslag igen så gjorde vi en överklagan till förvaltningsrätten(?) och dem gjorde avslag igen. 

    Så handläggaren jag och pappan har kontakt med i Gävle (förra kommunen) sitter och diskuterar hur vi ska lösa situationen, just nu låter de som att dem inte kan överlämna ärendet till våran nuvarande hemkommun, så dem måste hålla kvar i det. Så nu är de eventuellt på gång att brorsan och hans fru ska bli utredda för att se om dem kan bli beviljade att vara familjehem tills vidare. För att de ska bli en snabb process, men min handläggare vet om precis hur jag känner inför sonen, precis vad jag har gjort, hur mycket jag försökt jaga efter hjälp utan framgång, osv.. Hon vet att jag skulle göra vad som helst för att få ha kvar sonen inom familjen, hon vet att hela familjen gör vad som helst för att han ska få stanna. Så hon tycker att mina tankebanor är kloka. Och är adoption ända sättet så får de bli så. Jag har valt att backa undan pga att jag inte känner honom, han känner inte ens igen mig, mamma puschade mig till en början att träffa honom ofta och försöka få kontakt med honom, men nu får jag inte ens hälsa på när jag själv vill så sonen blir bara upprörd av att vara hos mig. Så jag har gett upp att någonsin ens kunna få hjälp att ta mig ann honom, så jag känner att de liv han har nu så mår han bättre att inte veta vem jag är. Han går på dagis, han har bra rutiner, han mår bra, är glad och nöjd jämt, han utvecklas som han ska, han har sin kusins dagliga sällskap osv. De finns inga brister i hans mående de säger till och med socialtjänsten när dem varit på hembesök. Så situationen är inte akut enligt dem. För övrigt så bor mamma hemma hos brorsan med sonen och syrran som är 12 år gammal. Så dem hjälps åt med allt. 
    Jag försöker än idag få hjälp med hur jag ska kunna hantera situationen, hur jag ska kunna se sonen som något positivt istället för att negativt som är de enda som finns idag. Hade en jävligt jobbig graviditet, mådde skit hela tiden, fick ingen hjälp, skulle få vara kvar på BB extra länge på grund av den höga risken för förlossningsdepression, blev kvar i 4 dygn och blev hemskickad med ett barn jag inte ville veta av. Försökte få hjälp via bvc, hon visste inte heller hur hon skulle göra. Så jag har gjort allt jag kan. Jag har inte gett upp än när de gäller att få hjälp. Men vet inte längre vart jag ska vända mig för att få den hjälp jag behöver. 
  • Anonym (Knivig situation)
    nevermind skrev 2016-04-24 11:32:18 följande:

    Du ska väl ändå kunna ta hand om det barn du redan har innan du skaffat fler?? Be om hjälp så att du och sonen kan hitta tillbaka till varandra!


    "Hitta tillbaka till varandra" det finns inget att hitta tillbaka till, för de har aldrig funnits något oss emellan. Jag har försökt, jag har kämpat men får ingen hjälp för ingen vet vad dem ska kunna göra. Jag har gett tid och verkligen kämpat, men får helt seriöst ingen hjälp. Jag kan inte göra så mycket mer. Vet inte själv vart jag ska vända mig längre.
  • Anonym (Knivig situation)
    Anonym (D) skrev 2016-04-24 10:56:13 följande:

    Vilken fruktansvärt sorglig situation.

    Du säger att du gjorde slut med pappan för länge sen..och ska redan gifta om dig. Trots detta är din son bara 1,5 år!!

    Tycker absolut INTE att du ska planera för någon ny graviditet. Du bör lägga all din energi och tid på att söka proffesionell hjälp. Du kommer aldrig kunna hantera dina känslor inför ett nytt barn så länge du inte bearbetat känslorna för det barn du redan har. Känns som att allt verkligen har blivit galet här från början.

    Hur skulle du kunnat knyta an när din mamma tog sonen redan vid tre månaders ålder? Nej du måste stå på dig och verkligen får hjälp med detta! Är inte sonen värd mer engagemang tycker du? Han är ju bara 1,5 år!

    Skaffa inte fler barn. Se till att få en fungerande känslomässig relation till det barn du redan har!


    Ja det är en förbannat sorglig situation, men vad mer kan jag göra som jag inte redan gjort? Svara på det istället. Jag har försökt med allt jag kommit på. Därav vänder jag mig hit i hopp om att någon kanske vet vart eller hur jag ska göra nu.


    Och gifta om mig, jag och pappan till sonen var inte gifta. Så nej jag "gifter inte om mig"... Och ja sonen är 1 1/2 år. Men hans pappa bryr sig inte ett jäkla skvatt om honom heller. Så de är inte mig man ska döma i första hand. 

    Och nej jag "planerar" inte någon ny graviditet, de var ett samtalsämne som kom på tal. Därav började tankarna rulla kring ämnet. Läs mina andra svar så ser du. Jag gav inte upp att söka hjälp efter 3 månader. Mamma tog sonen då. Medan pappan låg på psyk sen åkte vi ner till mamma och var där allihopa tillsammans för att ha stöd och hjälp. De finns ingen relation mellan mig och sonen, och de har aldrig gjort. För vi fick ingen hjälp från början. 

  • Anonym (Du har redan barn)

    Men barnet är ju bara 1,5 år. Det är ju knappast något fel på barnet som gör att du inte kan knyta an, så jag förstår inte att du ens tänker tanken att skaffa ett nytt barn nu. Om inte problemen är lösta är det ju stor risk att det händer igen?

    Om du verkligen vill ha barn borde du väl träffa din lilla son istället och jobba för att lära känna varandra och bygga upp en relation. Du skriver att han inte känner igen dig och inte vill vara hos dig. Är det så konstigt om ni aldrig umgås? Om du leker med honom, hjälper till att sköta etc flera gånger i veckan kommer han ju känna igen dig och känna sig trygg. Vill du inte det kan du ju inte bara skaffa ett nytt barn. :(

Svar på tråden Adoption + graviditet vad händer?