• Anonym (Olika syn på ekonomi)

    pappan är snål och klär bebis i för små/stora kläder!

    Behöver lite råd hur vi ska lösa våra meningsskiljaktigheter..

    Vi är gifta och har ett barn på sju veckor. Vi är oense (och har varit enda sen innan barnet kom) om kläder till barnet. Innan (och även nu) anser pappan att vi ska köpa alla kläder begagnat till absolut billigaste pris. Att kläderna är killkläder (vi har en flicka) och helt urtvättade gör honom inget. Jag tycker att det är bra att köpa begagnat (och har köpt i princip alla henne kläder begagnat) men jag tycker också det är viktigt med fina kläder. Jag tycker alltså att det är helt rimligt att tex betala 10 kr/plagget för lite finare kläder än 5 kr/plagget för det absolut billigaste. Detta håller inte pappan med om vilket resulterade i att han bara gått med på att betala 1/3 av barnet kostandes för kläder (vi har inte gemensam ekonomi). Han anser att jag slösar och köper för mycket och för dyra kläder (köper för ca 500 kr/storlek).

    Nu har hon växt och behöver nya pyjamaser. Vi har idag fyra st i strl 50-56 (de är mer som 50 än 56). Hon är idag 56 lång. Pyjamaserna är för korta och dragkedjan går knappt att dra igen över benen för att de är för tight. Mannen tycker inte att de är för små, vilket jag anser. Han undrade om vi hade någon i strl 62 hemma vilket jag först trodde att vi hade. Då ansåg han att hon kan ha dem istället. Först och främst så klarar vi oss inte på en pyjamas då vi inte har tvättmaskin och sen kommer hon drunkna i strl 62 då det fortfarande finns en hel del kläder i strl 56 som är för stora. Sen visade sig att vi inte ens hade en pyjamas i strl 62, men då anser han fortfarande att hon kam ha dem vi redan har i strl 50-56 och att jag bara vill handla i onödan.

    Jag blir helt jävla tokig! Det går inte att resonera med honom! Visst kan jag använda egna pengar för att köpa pyjamaserna men jag anser inte att jag ska behöva göra det.

    Någon annan som varit i liknande sits? Hur har ni löst det?

    Kan lägga till att ingen av oss tjänar jättemycket pengar men att vi båda har så vi klara oss. Vi är alltså inte fattiga på något sätt. Han har eget företag och tjänar inte jättebra pengar och vill ha kvar så mycket pengar som möjligt i företaget för att kunna bygga upp det och använder det som anledning att vara snål. Jag är verkligen ingen slösa utan handlar som sagt gärna begagnat och sparar en stor del av min lön (innan föräldraledigheten). Sen är jag inte snål heller utan unnar mig saker i vardagen. Tänkte att det kan va bra med lite bakgrundsinformation för att lättare kunna förstå situationen..

  • Svar på tråden pappan är snål och klär bebis i för små/stora kläder!
  • nevermind

    Lämna. Det kommer bara bli värre. Synd om barnet som ska växa upp med en sån pappa. Bara få bjuda fem kompisar på kalas, gå med tejpade glasögon, för korta byxor etc. Min sambo växte upp så...

  • Alvina

    Är det viktigt att hon har pyjamas på sig? Hon kan väl ha en vanlig body och byxor på sig?

  • Anonym (Olika syn på ekonomi)
    nevermind skrev 2016-04-29 09:36:13 följande:

    Lämna. Det kommer bara bli värre. Synd om barnet som ska växa upp med en sån pappa. Bara få bjuda fem kompisar på kalas, gå med tejpade glasögon, för korta byxor etc. Min sambo växte upp så...


    Vi har varit tillsammans i 8 år och har det bra i övrigt, förutom hans snålhet som går mig på nerverna. Så lämna är inte ett alternativ, men vi måste nå en lösning för annars kommer barnet att behöva ha det som din sambo och det är inget alternativ enligt mig.
  • Anonym (Olika syn på ekonomi)
    Alvina skrev 2016-04-29 09:38:38 följande:

    Är det viktigt att hon har pyjamas på sig? Hon kan väl ha en vanlig body och byxor på sig?


    Vi har inte supermycket kläder så isf får vi köpa fler bodys och byxor att använda som pyjamas. Vi har ingen tvättmaskin så måste ha tillräckligt med ombyten. Sen tycker jag att det känns obekvämt att sova med byxor som sitter tight över magen.
  • Frontline

    Ni har varit tillsammans i 8 år och är gifta samt har ett barn men har inte gemensam ekonomi..
    Är det inte läge för det snart?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Luel

    Men ungen växer ju snart i 62 ändå så varför inte köpa allt nu? Ser inte ens problemet.

  • Anonym (Olika syn på ekonomi)
    Frontline skrev 2016-04-29 09:51:27 följande:

    Ni har varit tillsammans i 8 år och är gifta samt har ett barn men har inte gemensam ekonomi..
    Är det inte läge för det snart?


    Nä, vi är förutom detta överens om att det är skönt att ha egna pengar eftersom att vi har så olika syn på ekonomi. Hade vi haft gemensam så hade vi bråkat konstant då vi skulle behöva diskutera varenda inköp jag ville göra, då han antagligen skulle anse att det var onödigt. Jag vill kunna köpa en ny bh eller en klänning utan att behöva argumentera för hur mycket jag behöver plagget och om jag "förlorar" diskussionen eftersom att jag egentligen inte behöver plagget utan bara vill ha det, så skulle jag inte kunna köpa det. 

    Hade vi bara varit överens om att vi köper nya kläder när hon växer ur de gamla samt att vi var överens om att inte köpa det absolut billigaste, utan att för den sakens skull slösa, så hade vi ju inte haft något problem. 
  • Anonym (..)

    Givetvis ska han betala hälften. Allt annat vore idioti. Kani bestämma en summa som ni lägger undan varje månad för inköp av kläder och så får du se till att budgeten håller? Det betyder i princip att man inte kan använda allt varje månad eftersom barnet behöver ytterkläder och sådant sen. Men även det går ju att enkelt få tag på billigt om man bara är ute i tid när man letar.

    På det här sättet kan ni hålla en budget som båda tycker är rimlig och du kan köpa sådant som du tycker ser fräscht ut och är i rätt storlek.

  • Anonym (Olika syn på ekonomi)
    Luel skrev 2016-04-29 10:04:37 följande:

    Men ungen växer ju snart i 62 ändå så varför inte köpa allt nu? Ser inte ens problemet.


    I dagsläget kommer 62 vara en halv decimeter för stor och det kommer nog ta ett par månader innan hon växt i 62. Hade du velat ha kläder som är en storlek för stora?
  • Anonym (Wildrat)

    Säg till honom att han ska stå för 1500-vad det nu är per månad för barnet. Antingen för han över det till ditt konto nu eller sen när ni separerar för så här kan ni inte ha det. Barn kostar, kläder och annat kostar och antingen hostar han upp pengarna nu eller så kommer inte ert förhållande funka. För det kommer inte bli bättre. Just nu är det kläder och blöjor men senare är det dyra leksaker och annat. När de blir större är det också svårare att köpa begagnat (när de har kläderna längre och sliter mer på dem) och skor har jag insett behöver man ofta köpa nya för begagnade håller inte. Skor är jättedyrt i förhållande till annat.
    Vill du ha siffror att luta dig mot så kolla Konsumentverket, de har bra uträkningar på det minsta man behöver punga ut med.

Svar på tråden pappan är snål och klär bebis i för små/stora kläder!