• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Hen
    ondfulman skrev 2016-05-17 00:23:41 följande:

    Ja, jag kan i alla fall inte förstå eller tro att någon man skulle vilja ligga med en kvinna som inte vill. Hur kul är det? Hur kul är det när man själv får inviter man inte vill fullfölja?

    Alla ni som tycker sex utan samtycke är en höjdare, räck upp en hand, så att vi får chansen att sortera in er bland de 0.6 promille som faktiskt gillar sånt. Därefter får vi fundera på VILKEN medicinsk eller social  behandling vi skall ge er.

    Sedan tycker inte jag att statens lagar skall bestämma vad man i SAMTYCKE gör.  Vissa konstiga människor ger ju varandra fria händer (??) och uppskattar och gläds av vad andra definierar som våldtäkt och utnyttjande. Man, vi får väl försöka enas om vilka villkor, kontrakt, tider och utföranden som är acceptabla för majoriteten, och sedan skall ALLA rätta sig efter det. Annars blir det ju ingen ordning.

    Restriktionerna på samlivet och skräcken över att göra fel, får en onekligen att fundera lite över om det är värt besväret, och hur mycket spontanitet man skall våga visa. Många kvinnor ( fler än män ) är ju undergivna, och uppskattar faktiskt lite mer "initiativrikt" sex. Hur skall vi kunna stoppa det beteendet? Vem är det som blir lycklig om man måste kunna ett helt kapitel i lagboken i stälet för att helt enkelt prata *llte* med varandra?

    Hur skall vi få stopp på alla icke-hetero män, som tycker vaniljsex är blahablaha.
    Hur skall vi få stopp på alla gangbangs ( som ju faktiskt förekommer även om DU tycker det är vidrigt)? Och analsex måste ju vara *dubbel* våldtäkt!!


    Om du inte är säker på att kvinnan vill ha sex, så skiter du i det. Så jävla svårt är det inte. 
  • johoda

    Jag vet att detta är en gammal tråd men kan inte låta bli att kommentera den.
    Att uppfostra eller informera gärningsmännen i fråga och tro att det skulle få dem att sluta med detta sjuka beteende är som att tro att man kan informera bort alkoholist eller rökning. Detta vet vi  inte fungerar. I det här fallet är det bl.a. ett kulturellt problem som sitter så djupt rotat i vissa människogrupper att det ej kommer att fungera. Alla vet det, men ingen vågar säga det. Det kan också ligga psykologiska avvikelser bakom som gör att vissa individer helt enkelt inte inser att det är fel att våldta eller på annat sätt våldföra sej på andra människor i synnerhet kvinnor. Se bara på hur t.e.x. Martin Timell beter sej. Ju högre upp i en hierarki de befinner sej ju större friheter kan de ta sej. Detta beror på att den drabbade inte motsätter sej hanteringen. Och detta i sin tur beror på att den som utför övergreppet kan se till att den drabbade får negativa konsekvenser av att han/hon gör detta. Inget konstigt i detta, det har varit så här i alla tider, se hur det gick för Jesus.

    Tack för möjligheten att uttrycka min åsikt.


    Våldtäkter i Sverige.
  • Palestrina
    johoda skrev 2017-12-21 11:07:47 följande:

    Jag vet att detta är en gammal tråd men kan inte låta bli att kommentera den.
    Att uppfostra eller informera gärningsmännen i fråga och tro att det skulle få dem att sluta med detta sjuka beteende är som att tro att man kan informera bort alkoholist eller rökning. Detta vet vi  inte fungerar. I det här fallet är det bl.a. ett kulturellt problem som sitter så djupt rotat i vissa människogrupper att det ej kommer att fungera. Alla vet det, men ingen vågar säga det. Det kan också ligga psykologiska avvikelser bakom som gör att vissa individer helt enkelt inte inser att det är fel att våldta eller på annat sätt våldföra sej på andra människor i synnerhet kvinnor. Se bara på hur t.e.x. Martin Timell beter sej. Ju högre upp i en hierarki de befinner sej ju större friheter kan de ta sej. Detta beror på att den drabbade inte motsätter sej hanteringen. Och detta i sin tur beror på att den som utför övergreppet kan se till att den drabbade får negativa konsekvenser av att han/hon gör detta. Inget konstigt i detta, det har varit så här i alla tider, se hur det gick för Jesus.

    Tack för möjligheten att uttrycka min åsikt.


    Jag förlorar hoppet om mänskligheten steg för steg, lite åt gången, varje dag, bland annat genom att läsa såna här inlägg. Jag antar att du med "vissa människogrupper" menar män då, eller? 
  • JakobK
    johoda skrev 2017-12-21 11:07:47 följande:

    Jag vet att detta är en gammal tråd men kan inte låta bli att kommentera den.
    Att uppfostra eller informera gärningsmännen i fråga och tro att det skulle få dem att sluta med detta sjuka beteende är som att tro att man kan informera bort alkoholist eller rökning. Detta vet vi  inte fungerar. I det här fallet är det bl.a. ett kulturellt problem som sitter så djupt rotat i vissa människogrupper att det ej kommer att fungera. Alla vet det, men ingen vågar säga det. Det kan också ligga psykologiska avvikelser bakom som gör att vissa individer helt enkelt inte inser att det är fel att våldta eller på annat sätt våldföra sej på andra människor i synnerhet kvinnor. Se bara på hur t.e.x. Martin Timell beter sej. Ju högre upp i en hierarki de befinner sej ju större friheter kan de ta sej. Detta beror på att den drabbade inte motsätter sej hanteringen. Och detta i sin tur beror på att den som utför övergreppet kan se till att den drabbade får negativa konsekvenser av att han/hon gör detta. Inget konstigt i detta, det har varit så här i alla tider, se hur det gick för Jesus.

    Tack för möjligheten att uttrycka min åsikt.


    Du kan visst informera bort rökare och även alkoholister.

    Sen undrar jag om du menar att en förövare aldrig bryr sig om de negativa konsekvenserna? Jag tror ju att ju fler negativa konsekvenser en handling får desto mindre benägen är någon att utföra det (såvida det inte handlar om en spritt språngande galen psykopat, men då sitter han nog inne redan). 
  • Tecum
    JakobK skrev 2018-01-05 23:55:39 följande:
    Du kan visst informera bort rökare och även alkoholister.

    Sen undrar jag om du menar att en förövare aldrig bryr sig om de negativa konsekvenserna? Jag tror ju att ju fler negativa konsekvenser en handling får desto mindre benägen är någon att utföra det (såvida det inte handlar om en spritt språngande galen psykopat, men då sitter han nog inne redan). 
    Nej du kan inte informera bort rökning eller alkoholism, isf skulle ingen röka eller ha problem med alkohol! Alla vet att det är farligt men bortser från riskerna eller är så fast ett beroende att de inte kan sluta. Information har liten betydelse, det som krävs är en stark motivation att sluta. Samma med övergrepp, kommer du undan så fortsätter du.

    Däremot har negativa konsekvenser betydelse, ju större risk för sanktioner, desto mindre försök till övergrepp. Det är därför som män högt inom hierarkin kan fortsätta med sina övergrepp, kvinnor accepterar det på ett helt annat sätt än om förövaren är en okänd och lågrankad man. Denna insikt är avgörande för att komma tillrätta med övergrepp, man måste fokusera på de grupper där förövarna är mest frekventa.
  • JakobK
    Tecum skrev 2018-01-06 11:27:21 följande:
    Nej du kan inte informera bort rökning eller alkoholism, isf skulle ingen röka eller ha problem med alkohol! Alla vet att det är farligt men bortser från riskerna eller är så fast ett beroende att de inte kan sluta. Information har liten betydelse, det som krävs är en stark motivation att sluta. Samma med övergrepp, kommer du undan så fortsätter du.

    Däremot har negativa konsekvenser betydelse, ju större risk för sanktioner, desto mindre försök till övergrepp. Det är därför som män högt inom hierarkin kan fortsätta med sina övergrepp, kvinnor accepterar det på ett helt annat sätt än om förövaren är en okänd och lågrankad man. Denna insikt är avgörande för att komma tillrätta med övergrepp, man måste fokusera på de grupper där förövarna är mest frekventa.
    Förstår inte alls hur du resonerar. Det är nog ett stort antal människor som slutat röka och supa när information kommit fram att det är farligt. De som fortsätter är kanske såna som skiter i risker och lever livet här och nu, eller saknar motivation. Motivation att sluta kan komma just från att det är farligt.Vad har du för annan motivation?? Varför sluta om det inte är farligt?
  • Tecum
    JakobK skrev 2018-01-06 12:03:25 följande:
    Förstår inte alls hur du resonerar. Det är nog ett stort antal människor som slutat röka och supa när information kommit fram att det är farligt. De som fortsätter är kanske såna som skiter i risker och lever livet här och nu, eller saknar motivation. Motivation att sluta kan komma just från att det är farligt.Vad har du för annan motivation?? Varför sluta om det inte är farligt?
    Men de har ju redan informationen, alla vet att rökning är farligt från barnsben. Varför då börja om info är så bra?
  • oanonym
    Tecum skrev 2018-01-06 12:21:50 följande:

    Men de har ju redan informationen, alla vet att rökning är farligt från barnsben. Varför då börja om info är så bra?


    Troligtvis har miljontals slutat, eller låtit bli, alkohol och rökning tack vare info. Att ta bort det, för att inte alla tar åt sig, vore idiotiskt.

    Alla tror inte jorden är rund, evolution är sant, klimatförändringar existerar, o.s.v.

    Ska vi då alltså sluta lära ut detta?
  • JakobK
    Tecum skrev 2018-01-06 12:21:50 följande:
    Men de har ju redan informationen, alla vet att rökning är farligt från barnsben. Varför då börja om info är så bra?
    Alla bryr sig inte om informationen, men när information om något kommer fram som farligt så kommer självklart en del av de som håller på med det att sluta med det. 

    Det är ju bara att kolla på vilka effekter diverse temporära matlarm som det står om då och då på löpsedlarna har. Försäljningen går ju ner av just den maten när larmet kommer, men sen när larmet inte upprepas eller bekräftas återigen på ett tag så återgår många till att äta det igen.

    Likaså är det ju med all annan information som t ex barn får. Om föräldrar lär pojkar att respektera flickor och inte tafsa på dem så kommer många pojkar att ha det med sig när de växer upp. Men några pojkar kommer ändå skita i det. Det kanske krävs ännu strängare straff och konsekvenser för dessa.

    Så jag menar att säga att information om att något är farligt och inte bra inte har någon effekt alls är fel.
  • JakobK
    oanonym skrev 2018-01-06 12:27:11 följande:
    Troligtvis har miljontals slutat, eller låtit bli, alkohol och rökning tack vare info. Att ta bort det, för att inte alla tar åt sig, vore idiotiskt.

    Alla tror inte jorden är rund, evolution är sant, klimatförändringar existerar, o.s.v.

    Ska vi då alltså sluta lära ut detta?
    Ja precis så.
  • Tecum
    oanonym skrev 2018-01-06 12:27:11 följande:
    Troligtvis har miljontals slutat, eller låtit bli, alkohol och rökning tack vare info. Att ta bort det, för att inte alla tar åt sig, vore idiotiskt.
    Alla tror inte jorden är rund, evolution är sant, klimatförändringar existerar, o.s.v.
    Ska vi då alltså sluta lära ut detta?
    Vem har sagt att vi ska ta bort något? Vad jag menar är att det finns en stor grupp som inte tar åt sig av information, även om de flesta gör det. i den gruppen finns problemen. Och när det gäller brottslighet krävs det sanktioner, bara info räcker inte.
  • oanonym
    Tecum skrev 2018-01-06 12:53:31 följande:

    Vem har sagt att vi ska ta bort något? Vad jag menar är att det finns en stor grupp som inte tar åt sig av information, även om de flesta gör det. i den gruppen finns problemen. Och när det gäller brottslighet krävs det sanktioner, bara info räcker inte.


    Då missuppfattade jag dig. Du verkade koncentrerar dig mycket på frågan om info, fastän du nu säger att det inte är där problemet ligger.
  • JakobK
    Tecum skrev 2018-01-06 12:53:31 följande:
    Vem har sagt att vi ska ta bort något? Vad jag menar är att det finns en stor grupp som inte tar åt sig av information, även om de flesta gör det. i den gruppen finns problemen. Och när det gäller brottslighet krävs det sanktioner, bara info räcker inte.
    Så här skrev du ju:

    "Nej du kan inte informera bort rökning eller alkoholism, isf skulle ingen röka eller ha problem med alkohol! Alla vet att det är farligt men bortser från riskerna eller är så fast ett beroende att de inte kan sluta. Information har liten betydelse, det som krävs är en stark motivation att sluta. Samma med övergrepp, kommer du undan så fortsätter du."

    Så det verkade då som du inte tyckte information var nåt att satsa på.
  • Anonym (Couq)

    Får man salmonellasmittat kött från Danmark nio av tio gånger slutade man att massimportera deras kött. Logiskt va?

    Dra en slutsats själva!

  • oanonym
    Anonym (Couq) skrev 2018-01-19 17:59:32 följande:

    Får man salmonellasmittat kött från Danmark nio av tio gånger slutade man att massimportera deras kött. Logiskt va?

    Dra en slutsats själva!


    Vad gör man om det inhemska köttet är salmonellasmittat också ?

    Slutsatsen blir alltså att man ska sluta äta kött, tills alla köttproducenter kan garantera felfritt kött.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?