• emmrebecka

    Hjälp med översättning av användbara ord och fraser inom sjukhusmiljön!

    Hej!
     
    Jag jobbar som undersköterska på ett sjukhus i Skåne. Jag sitter med i en arbetsgrupp som ser till så att patienterna får all den information som de behöver för att ha de så bra som möjligt hos oss.
    Det händer att vi har patienter som inte kan svenska och detta gör kommunikationen omöjlig mellan patient och vårdpersonal.

    Jag skulle vilja ha hjälp med att översätta några användbara ord och fraser till olika språk.
    Är det någon här som har lust att hjälpa till så skulle jag vara mycket tacksam.
    Spelar ingen roll vilket språk, målet är att ha översättningar på så många språk det bara går Glad

    Tack på förhand!

    Hälsningar
    Rebecka
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-03 08:55
    Detta har egentligen inget med gruppen att göra, utan är ett eget initiativ.
    Vi använder oss av tolktjänst så det är inte meningen att vi ska kunna ha utförliga diskussioner med patienterna utan bara enstaka ord.
    Dessa orden tänkte jag mig:
    Ont, mår du illa, törstig, hungrig, äta, dricka, yr, komma upp, lägga dig, kissa, avföring, gaser, sova, fryser, varm och promenera.
  • Svar på tråden Hjälp med översättning av användbara ord och fraser inom sjukhusmiljön!
  • Seven Costanza

    Är det ett skämt? Vilket landsting är detta som tillsätter en arbetsgrupp som förväntas ragga gratisöversättare på Familjeliv?

  • stepanova

    Vill du ha diagnos namn eller vadå? Lite svårt då du säger vad som helst:) kan hjälpa dig med finska ord!

  • emmrebecka

    Jag frågar bara efter några väldigt enkla ord så som tillexempel äta, dricka, ont mm..
    Vi använder oss självklart av tolktjänster!
    Det är jag personligen som tror att det hade varit uppskattat om personalen kunde fråga "hur mår du?" eller "har du ont?". Bara små ord/fraser som visar att man bryr sig.
    Förstår inte vart negativiteten kommer ifrån.

  • Seven Costanza