• Anonym (Resa)
    Äldre 3 May 18:59
    7555 visningar
    34 svar
    -1
    34
    7555

    Bokade jobbresa utan att checka av hemma

    Jag blev erbjuden att hänga på fem dagar på jobbresa. Det är bland annat till österrike och lite där runt omkring. Däremot tackade jag ja utan att checka av med maken hemma först. Vi har två barn varav det yngsta är 7 månader.

    Jag kom hem från jobbet och sa som det var, att jag flyger v39. Han blev helt ställd. Han och jag jobbar varannan vecka (varannan vecka föräldraledig) och han blev då sur för att 1; jag bokade utan att kolla med honom, 2; han tycker jag är självisk och bara gör saker som gynnar mej, 3; när han för nån månad sen frågade om vi kunde resa till lettland och hälsa på hans bror sa jag nej med anledning av att vi inte har pass.

    Vi är gifta, varit tillsammans i snart 10 år men aldrig flygit utomlands (detta blir då första gången)

    Är jag självisk som bokar för min skull och lägger alllt ansvar o tar för givet att han håller ställningarna eller är han självisk som vill ha mej hemma medans barnen är (såpass) små? :/

  • Svar på tråden Bokade jobbresa utan att checka av hemma
  • Anonym (q)
    Äldre 3 May 19:11
    #1

    klart du skulle kollat först. Då hade han säkert varit mer positivt inställd. 

    varför kunde ni inte fixa pass så ni kunde åka till Lettland? Du lär ju behöva ett pass nu.

  • Äldre 3 May 19:14
    #2

    Sånt diskuterar man med sin partner. Så, ja, du är självisk. Hur skulle du själv reagerat om det varit omvänt?

  • Anonym (ja)
    Äldre 3 May 19:22
    #3

    Ja du är självisk.

  • Anonym (själv­iskt)
    Äldre 3 May 19:22
    #4

    Det var själviskt av dig att inte kolla med honom först.
    Det var själviskt av dig att tacka ja till detta (som gynnar dig) när du nyss sagt att ni inte kan resa någonstans eftersom ni inte har pass.
    Det var också själviskt av dig att komma hem och "meddela fakta". Istället kunde du varit smidig och nämnt det, men sagt att du givetvis kan ställa in om han inte tycker det är någon bra idé.

    Frågan är... vad tycker du själv?
    Varför tackade du ja utan att kolla hemma först?
    Varför skaffade ni inte pass och bokade resa till Lettland?

  • Anonym (Tja)
    Äldre 3 May 19:24
    #5

    Klantigt att inte fråga först, men sånt händer. Han borde kunna ta det och inte börja tjura eller trilskas av ren princip. Det hade lika väl kunnat hända honom. Han får väl åka någon annan gång i stället. 

  • Caramb­olan
    Äldre 3 May 21:31
    #6

    Jag hade blivit skitsur om min man planerat in en resa på fem dagar utan att kolka med mig först. Hos oss behöver man absolut inte fråga om tillstånd och jag skulle inte missunna honom resan, men det måste ju passa med den andres schema och med barnens aktiviteter etc.

  • Äldre 4 May 07:09
    #7

    Du gör inget fel, det är han som är missunnsam.

  • Underh­ill
    Äldre 4 May 07:22
    #8

    Lät som ni hade lite mer att rensa ut där med tanke på att din partner sa att du "alltid gör saker som bara gynnar dig"!?...visst vore det att föredra att ta upp det med din partner först för att göra honom delaktig när ni inte är själva utan har familj och barn. 

    Pass är ju enkelt att ordna...eller!?...fanns det några andra skäl till att inte åka till Lettland???

    Att du åker om du åker är inte själviskt då du åker med jobbet, men att du sa ja utan att stämma av det med din partner tycker jag är själviskt. 

    Annars tycker jag att man skall uppmuntra varandra till att utvecklas, vilket en resa med jobbet absolut kan bidra till.


    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 4 May 08:47
    #9
    Anonym (Resa) skrev 2016-05-03 18:59:18 följande:

    Jag blev erbjuden att hänga på fem dagar på jobbresa. Det är bland annat till österrike och lite där runt omkring. Däremot tackade jag ja utan att checka av med maken hemma först. Vi har två barn varav det yngsta är 7 månader.

    Jag kom hem från jobbet och sa som det var, att jag flyger v39. Han blev helt ställd. Han och jag jobbar varannan vecka (varannan vecka föräldraledig) och han blev då sur för att 1; jag bokade utan att kolla med honom, 2; han tycker jag är självisk och bara gör saker som gynnar mej, 3; när han för nån månad sen frågade om vi kunde resa till lettland och hälsa på hans bror sa jag nej med anledning av att vi inte har pass.

    Vi är gifta, varit tillsammans i snart 10 år men aldrig flygit utomlands (detta blir då första gången)

    Är jag självisk som bokar för min skull och lägger alllt ansvar o tar för givet att han håller ställningarna eller är han självisk som vill ha mej hemma medans barnen är (såpass) små? :/


    Ja, själviskt. Du borde ha kollat av med honom först. Tänk om han gjorde likadant, hur skulle du kanna dig? Besviken och att han inte bryr sig om vad du har att säga om det hela ?
  • Äldre 4 May 08:59
    #10
    Anonym (Resa) skrev 2016-05-03 18:59:18 följande:

     när han för nån månad sen frågade om vi kunde resa till lettland och hälsa på hans bror sa jag nej med anledning av att vi inte har pass.


    Varför ordnade ni inte pass då? Det tar normalt en vecka (5 arbetsdagar) att få ett pass utfärdat.

    Man ska alltid kolla med familjen om aktiviteter som påverkar kvällar, nätter och helger fungerar. I alla fall om man har barn. Svara preliminärt ja på jobbet och säg att du ska kolla hemma om det fungerar med familjen.
Svar på tråden Bokade jobbresa utan att checka av hemma