• thvall

    Tips för att gå ner i vikt?

    Ja nu finns det säkert 100 andra liknande trådar men skulle bara vilja se vad just jag kan göra hehe.

    Jo jag är en kille på 15 år (vet att jag inte ska bry mig om min vikt men...) och är runt 175 cm och väger ca 82-85, vågen är sönder så det är oklart haha. Jag har sen 6 år tillbaka gått upp mer och mer i vikt för att sedan när jag gått in i puberteten smalnat av men visst finns det fett kvar. Jag avstår gärna från att vara med kompisar på somrarna pga detta och det är inte så roligt. Så jag vill ha en förändring nu :)

    Jag har gymmat i ca 3 månader men inte sett några resultat, förutom att jag fått mer muskler (vilket jag har förstått att det ska hjälpa till att gå ner i vikt?) men jag har inte ändrat min kost särskilt mycket. Vad ska jag äta? Någon diet är nog inte att tänka på för jag växer ju fortfarande. Men tallriksmodellen? Ska jag äta den? Ger den någon effekt i samband med träning? 

    Och träningen? Kommer förlänga mitt gymkort över sommaren och träna så mycket som jag kan. Men vad ska man träna på gymmet för bäst effekt? Har även en cykel som är bra för träning och hur långt kan jag cykla på den för att komplettera träningen? 

    Helst vill jag att jag ska ha gått ner det mesta tills september ungefär. Är det möjligt för en 15 åring?

    Skulle vara så sjukt tacksam för svar <3

  • Svar på tråden Tips för att gå ner i vikt?
  • Vickan I

    Kan varmt rekommendera att gå in och läsa på styrkelabbet.se. Du verkar ha bra koll som inser att styrketräning och bra kost är vägen att gå och inte några tokiga kvickfix dieter. Men ibland kan man behöva hjälp med bra träningsupplägg och kostråd för att maximera chansen till bra resultat.

  • Aniiee

    Eftersom du bara är 15 så tycker jag att du ska äta tallriksmodelen, men istället för orginalvarianten, ät mer grönsaker och mindre pasta/potatis/ris. Inte ingen pasta, bara mindre. Ät också ett proteinrikt mellanmål en gång om dagen, till exempel ett kokt ägg.

    Kom ihåg också att muskler väger mer än fett, och du är inte jättefet, så kasta ut vågen och mät midjemåttet istället, med måttband. 


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Iowhannah

    Jag säger som Vickan I, styrkelabbet är riktigt bra! Där finns olika träningsupplägg, bra recept på nyttig mat, videor som visar hur du gör olika övningar osv osv.

  • thvall

    Åh tack så mycket för bra svar och tips! ska definitivt in å kolla in den hemsidan :)

  • ArminAgovic

    Jag har en coach vid namn Husse, han e näringskonsult på Friskvårdskonsulterna och varje månad väljer han ut 20st som förtjänar det - en 3 månaders gratis kostupplägg och coachning, sök dit så kan ja lägga ett gott ord om dig. Maila honom - hussein.algazaz@hotmail.com

  • Sundochfrisk

    Kosten står för typ 90% av ens vikt. Men för den delen så skall man inte underskatta rörelse för kroppen är ett kretslopp. Gymkulturen är ganska dålig för ens hälsa (om man håller på med bcaa och bicepscurl). Ät riktig mat som saknar innehållsförteckning och ät när du är hungrig.
    www.nakedprime.se har enkla och riktigt bra lösningar för att kroppen ska ställa om sig till att bli sitt bästa jag. Jag mailade dom och fick gratis tips som förändrade mitt liv ganska radikalt. Skönt att det finns dom som säger det man behöver höra och inte det man vill höra. Nu vet jag inte om dom sitter och ger bort sånt gratis längre eftersom jag vet att dom jobbar med bland annat en världsmästare i Ultraman. Men om du är fattig och inte har råd att köpa deras Utmaning så hade jag mailat och kollat om dom kan ge några enkla tips till dig!

  • Willie

    Hej,

    Kanske lite ung för ett regelrätt viktminskningsprogram men när du blir äldre tycker jag att viktakuten.se/ är bäst! Sund helhetsyn på att gå ner i vikt. För dig hade jag nog kört en form av paleo och minimera skräpmat och småätande. Rör på dig regelbundet. 

    Lycka till, du fixar det! 
    Wille

Svar på tråden Tips för att gå ner i vikt?