• Titti01

    Så trött på mina arbetskollegor.

    Mina kollegor pratar hela tiden skit bakom ryggen på andra, och ofta när jag kommer in genom dörren så hör man nu kommer hon.. och så blir det knäpptyst.. När det inte är skitsnack så är det sexskämt och sexuellatrakaserier. Jag vet att man inte behöver bry sigom det men jag orkar inte längre och jag kan inte prata med chefen om det heller.. vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Så trött på mina arbetskollegor.
  • Anonym (Ellen)

    Varför kan du inte prata med chefen? Hen är ytterst ansvarig för arbetsmiljön på en arbetsplats, inkl rätten för alla och envar att inte behöva uppleva kränkningar på arbetsplatsen.

    Har hen ingen koll på lagar och förordningar föreslår jag att du tar vidare frågan till personalavdelningen eller "chefens chef".

  • Jill66

    När jag varit i liknande sits har jag putsat upp mitt cv och sökt jobb på andra ställen!

  • Anonym (Ellen)
    Jill66 skrev 2016-05-19 16:21:03 följande:

    När jag varit i liknande sits har jag putsat upp mitt cv och sökt jobb på andra ställen!


    Också en lösning! Men trist om man trivs i övrigt på arbetsplatsen.
  • Titti01

    Vad glad jag blev att ni svarade! Tack!???? Jag tycker det är svårt att gå till chefen då det är så pass många som pratar skit, andra som gått till chefen har bara blivit mer smutskastade efter mötet. Har sökt jobb och letar men är svårt att få något man tjänar så bra som man gör där.. orkade inte med igår utan gick hem tidigare. Alla såg att jag var jätte ledsen men ingen frågade hur jag mådde.. vill inte gå dit på måndag!

  • Anonym (D)

    Ts, får jag hoppa in och fråga dem som säger att man ska gå till chefen i en sån här situation. Vad skulle det hjälpa? Blir det inte bara ännu mer skitsnack och utfrysning då? för folk måste ju bli sura att man "gick till pappa och skvallrade". Tänk om chefen tycker att det är du som är problemet och avskedar dig? Hur gick det för er som gjorde det?

    (Jag har social fobi och ångest och sånna här situationer är till att jag inte vågar vara på en arbetsplats)

  • sextiotalist

    Om du inte känner förtroende för chefen, så kan du vända dig till ditt fackliga ombud eller företagshälsovården.
    Har du en personalavdelning så kan du även vända dig dit.

    Under tiden så söker du nya jobb, såvida din privata ekonomi inte står och faller med inkomsten, så bör du fundera på om det är värt dessa extrapengar när du mår så dåligt.

    Kram

  • Decx

    *Hörlurar- radion och musik.

    *Sluta vara så beroende av vad andra säger/tycker.

  • Anonym (Ellen)
    sextiotalist skrev 2016-05-20 13:19:25 följande:

    Om du inte känner förtroende för chefen, så kan du vända dig till ditt fackliga ombud eller företagshälsovården.
    Har du en personalavdelning så kan du även vända dig dit.

    Under tiden så söker du nya jobb, såvida din privata ekonomi inte står och faller med inkomsten, så bör du fundera på om det är värt dessa extrapengar när du mår så dåligt.

    Kram


    Har man en sådan kultur på arbetsplatsen där det räknas som skvaller när man går och pratar med sin chef om arbetsmiljön, så håller jag med om att man bör kontakta personalavdelningen eller "chefens chef".
    Det är inte ok någonstans!

    Och för en fortsatt eventuell utredning eller för att kunna belysa att arbetsmiljön är eller har varit dålig, så är det ett måste att man tar upp detta.
    Annars är det ju svårt att komma efter en tid och säga hur det har varit, om man inte någonstans har dokumenterat att man har framfört sina åsikter.
  • Titti01

    Jag är rädd att allt skitsnack blir värre som (D) skrev om jag skulle prata med chefen, han har själv hört sexuellatrakaserier mot mig och frågat om vi ska ta i tu med problemen, men jag vågade inte..

    Jag tror inte de anser sig kunna göra något åt situationen då problemet är stort över hela arbetsplatsen..

    Hörlurar med radio och bra musik vore bra, men vi får inte använda det, pga komradio och risker.. har försökt låta bli att bry mig väldigt länge nu, men det går inte längre..

Svar på tråden Så trött på mina arbetskollegor.