• Äldre 21 May 04:19
    1596 visningar
    4 svar
    4
    1596

    Till alla ensamma gravida!

    Hej alla blivande mammor!

    Jag har börjat känna en starkare längtan att bli pappa, denna längtan gör sig påmind varje gång jag ser en lycklig gravid kvinna gå förbi mig ute på stan.

    Det slog mig nyligen att det finns gravida kvinnor som faktiskt är ensamma av olika anledningar. Pappan har fått kalla fötter när han fick reda på att han ska bli pappa och lämnat sin partner hastigt. Nåt som gör mig upprörd och ledsen då det tackar nej till det underbaraste som finns! De har det som jag längtar efter, och de väljer att kasta bort det :(

    Därför så fick jag en ide.

    Jag är singel utan barn och längtar efter att bli pappa. Samtidigt som det sitter ensamma gravida kvinnor som precis "förlorat" pappan till barnet i ett ögonblick när det som mest behöver honom!

    Så varför inte göra nåt positivt av detta!

    Jag ser möjligheten att få nyttig erfarenhet och kunskap om vad det innebär att bli pappa! Hur kvinnan upplever det hela under graviditeten, förlossningen och sedan livet med en nyfödd. Att få insikt i detta ser jag som mycket värdefullt inför att jag själv blir pappa. Jag kommer bli bättre förberedd mentalt och kan hjälpa min framtida fru ännu bättre den dagen vi får barn. Samtidigt som jag kan göra en insats för en ensam gravid kvinna som slipper besöka bm ensam, slipper gå på profylax kurser ensam och känna hur alla andra par tittar på henne då hon är där ensam. Lite som en "låtsas pappa"

    Så jag frågar därför alla ni ensamma gravida här om någon av er skulle kunna tänka sig att ställa upp på detta? Jag får nyttig erfarenhet som hjälper mig i min framtida papparoll, du får mitt stöd under graviditeten och även tiden efter så länge du känner att du vill naturligtvis.

    En win/win situation där jag tar hand om dig och hjälper dig under din graviditet samtjdigt som du hjälper mig bli en bättre pappa :)

    Kom med era frågor och synpunkter :)

  • Svar på tråden Till alla ensamma gravida!
  • Vegeta­rianen
    Äldre 21 May 11:09
    #1

    Förbereda dig kan du ju göra utan att vara en "låtsas pappa" till en gravid kvinna. Finns massor av böcker, bloggar, och annan information lätt tillgängligt. Och om/när dagen kommer då du själv ska bli pappa. Så har du ju ändå 9 månader att förbereda dig på. Är du bara då engagerad så kommer du vara så förberedd det bara går. 


    Hur alla gravida upplever en graviditet/förlossning och småbarns åren är ju så så skilda. Och jag vet inte. Hela idén tycker iaf jag känns rätt konstig. Att jag som gravid skulle ha med en främmande snubbe (som man iaf inte känner sen inan) som ska agera engagerad låtsaspappa några månader i typ studiesyfte för att förbereda sig inför den dagen han ska bli pappa. 

    Inget jag skulle känna mig bekväm med iaf. Men kanske andra här som skulle? Jag skulle hellre ha med en vän/släkting om inte mitt barns pappa fanns med i bilden. Eller hellre vara själv. 

  • Äldre 21 May 17:02
    #2

    Utbilda dig till doula - såna behövs :) Det är en person som följer en ensam gravid genom senare del av graviditeten och finns som stöd vid förlossningen och sedan kan hjälpa till ett tag efteråt om man vill (kanske blir ni vänner och fortsätter ses). Det är ovanligt med manliga doulor men varför inte? :)

  • Äldre 23 May 02:52
    #3
    Vegetarianen skrev 2016-05-21 11:09:30 följande:

    Förbereda dig kan du ju göra utan att vara en "låtsas pappa" till en gravid kvinna. Finns massor av böcker, bloggar, och annan information lätt tillgängligt. Och om/när dagen kommer då du själv ska bli pappa. Så har du ju ändå 9 månader att förbereda dig på. Är du bara då engagerad så kommer du vara så förberedd det bara går. 


    Hur alla gravida upplever en graviditet/förlossning och småbarns åren är ju så så skilda. Och jag vet inte. Hela idén tycker iaf jag känns rätt konstig. Att jag som gravid skulle ha med en främmande snubbe (som man iaf inte känner sen inan) som ska agera engagerad låtsaspappa några månader i typ studiesyfte för att förbereda sig inför den dagen han ska bli pappa. 

    Inget jag skulle känna mig bekväm med iaf. Men kanske andra här som skulle? Jag skulle hellre ha med en vän/släkting om inte mitt barns pappa fanns med i bilden. Eller hellre vara själv. 


    Jag borde varit lite tydligare i min trådstart inser jag. Jag känner väl till de resurser som finns om ämnet på Internet och i böcker. Har läst en del samt läst bloggar. Men ingen bok eller blogg kan ersätta praktisk erfarenhet! Läsa om det och praktisera är inte alltid samma sak.

    Jag kan räkna upp massa anledningar till varför det är bra att lära sig av verkligheten, men den viktigaste anledningen är den jag inte kan komma på!

    Jag kanske ändrar uppfattning och kommer fram till att skaffa barn inte är nåt för mig, eller så blir jag övertygad bortom allt tvivel att jag vill ha egna barn och att jag komme bli en bra pappa :)

    Iden kanske låter konstig, men är den verkligen konstigare än att vissa män väljer att inte ta ansvar för sitt barn och flyr när kvinnan blir på smällen?

    Det tycker jag är ännu konstigare!

    Det ligger nåt i det du skriver att du föredrar en vän/släktinf framför en okänd man. Naturligtvis är det så om man har en vän/släkting som kan ställa upp. Jag skulle resonera likadant om jag vore kvinna. Men jag vänder mig främst till de ensamma gravida som inte har nån annan som vill eller kan ställa upp.

    Jag hörde från en kollega som berättade att han kände en tjejkompis som blev lämnad när hon var gravid, hon tyckte det kändes mycket jobbigt mentalt att besöka bm ensam utan sin partner eller gå på olika kurser där hon var enda tjejen som inte hade med sig sin man.

    Hon hade känt sig bättre till mods om en man kunde följa med henne vid dessa tillfällen, en man hon litar på och känner sig trygg med naturligtvis.

    Så med låtsaspappa menar jag inte att jag ska dyka upp som en komplett främling till hennes mamma kurs eller förlossning och sedan när hon fött så lämnar jag henne för att aldrig ses igen. Som en steril forskningsstudie! Nej Nej inte alls det jag vill!

    Jag vill ju så klart att de ska kännas så bra som möjligt för henne, det kräver att man litar på varandra och respekterar varandra! Så om detta blir aktuellt så börjar man en vänskap, pratar, umgås, handlar baby prylar, kläder tillsammans. På så sätt växer en vänskap fram medans man hjälper henne och stöttar.

    Jag är övertygad om att om man är delaktig om en så stor sak som en förlossning så kommer man att fortsätta vara vänner en lång tid efter förlossningen. Vilket jag inte har nåt emot, vem vet... Man kanske blir mer än vänner och finner en livskamrat som man bildar egen famil med. Jag inga problem med det då jag är OK med att träffa en kvinna som har barn sen tidigare.

    Nu är inte detta syftet med denna ide, jag vill inte lova eller ge falska förhoppningar till någon. Men möjligheten finns ju alltid.

    Så om du som läser detta känner dig träffad och tycker detta låter som en intressant ide. Hör av dig här eller via privat PM.


  • Äldre 25 May 15:14
    #4
    Mightmare skrev 2016-05-21 17:02:12 följande:

    Utbilda dig till doula - såna behövs :) Det är en person som följer en ensam gravid genom senare del av graviditeten och finns som stöd vid förlossningen och sedan kan hjälpa till ett tag efteråt om man vill (kanske blir ni vänner och fortsätter ses). Det är ovanligt med manliga doulor men varför inte? :)


    Jo jag känner till vad doula är :) Intressant tanke!

    Men jag har redan ett jobb och är inte ute efter att jobba med detta yrkesmässigt.
    Jag vill göra en skillnad i andra människors liv, jag gillar att hjälpa människor och om det finns ensama gravida som vill ha en man med sig som kan ge dem stöd och hjälpa till med praktiska saker så finns jag här för er :)

    Som jag skrev tidigare så kan ju denna vänskap leda till nåt mer, och det är helt OK då jag vill ha en stor familj. Att kvinnan har barn sedan tidigare eller till och med är gravid är inget hinder om tycke skulle uppstå.


Svar på tråden Till alla ensamma gravida!