• Anonym (Non)
    Äldre 22 May 17:05
    41164 visningar
    159 svar
    159
    41164

    Betala för mat hos en kompis

    Min 16 åriga son var hos sin kompis igår och stannade där rätt länge.
    När kompisens föräldrar kom hem lagade de mat. Mamman sa till min son att om han vill äta middag där så måste ha betala lite för att ''Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''.

    Det här tänket förstår jag mig inte på. När jag var liten fick jag ALLTID äta middag hos mina kompisar. Det var inget snack om saken. När föräldrarna sa att maten var klar frågade dom om jag också ville äta och det ville jag nästan alltid. Och hos mina närmsta vänner frågade dom inte ens alltid, där var det självklart att jag liksom ingick i familjen. 

    Nä, jag har då verkligen inte hört om något sånt här tidigare. Mycket lustigt, tycker även min pojke. Han betalade såklart inte för en bit lax och potatismos, han hade inte ens kontanter med sig. Eftersom att hans kompis bor långt bort ifrån oss åkte jag sen och hämtade honom. Det tar ett tag att köra dit och jag kunde inte hämta honom fören på kvällen, vilket resulterade i att han fick sitta i hungrig i princip en hel dag hos den där sjuka familjen. Först när vi var hemma igen, sent på kvällen, kunde han äta.

    Hans kompis har varit hemma hos oss en gång tidigare, då var dock inte jag där. Dom har inte känt varandra så länge och har mest varit ute då dom setts så den här ''matregeln'' hans familj har, var ingenting vi visste om. Inte för att han hade betalat för det om hans visste om det, men då hade han kunnat stanna hemma och skitit i att åka hem till dom. Vill inte att han ska umgås med såna där snåljåpar. Fattigdom handlar det förresten inte om, då dom inte är fattiga utan medelinkomsttagare. 

    När jag hämtade sonen tänkte jag gå in och fråga mamman hur i hela friden dom tänker, men jag gjorde inte det. Bör jag göra det? Och har ni hört om detta tidigare? För mig är det mycket mycket märkligt.

  • Svar på tråden Betala för mat hos en kompis
  • Anonym (Trist­)
    Äldre 23 May 22:17
    Anonym (T) skrev 2016-05-23 17:25:04 följande:
    Tack, nu blev jag glad. Glad
    Jag håller också med; ditt inlägg fick mig att tänka "så vill jag också göra när mina barn blir större". Inspirerande, verkligen!
  • Äldre 23 May 22:57

    OK igen..14 timmar?!
    Borde inte sonens mage knorrat redan vid lunchtid?

    Trolltråd av TS men med intressanta inlägg.

  • Anonym (Troll eller inte)
    Äldre 24 May 07:02

    Detta är så vanligt...när ja var liten så fick jag sitta på kompisens rum medan dom åt lunch/middag..Väldigt konstigt sätt tycker jag..bättre som förälder att säga "nu är det dags att gå hem för idag"

  • Anonym (Troll eller inte)
    Äldre 24 May 07:03

    Dock väldigt konstigt att "ta betalt" löjligt beteende faktiskt...

  • Anonym (tänk igen TS...)
    Äldre 24 May 11:41
    +1

    Min familj hade mat så att det räckte precis till två vuxna oss barn och till två matlådor. Det här var inget som mina föräldrar skyltade med eller berätta för oss eller någon annan. Det här har jag förstått nu i efterhand. Så när vi tre barn hade med oss någon kompis så var det mat som sedan saknades. Sen TS vet du inget egentligen om deras ekonomi eftersom du nyss skrev att dom nyligen blivit vänner.

    Deras son kanske inte brukar få ta med sig vänner hem oanmält och mamman blev sur över att ha jobbat hela dagen sen komma hem till att det var ytterligare en mun att mätta som hon inte visste om. Hon kanske hade haft en dålig dag? Vad vet du? Jag skulle inte vilja ha en 16-åring över på en veckodag om det är läxor som ska göras. Sen stannade han till ganska sent skrev du. Hon tog nog ut sin irritation på din son. Att säga att han ska betala känns väl lite väl kymigt, men du tog ju för givet att han skulle få mat där eftersom du hämtade honom så sent. Det är inte heller ett speciellt fint sätt. 

    Ekonomi är inget man skyltar med och skulle du komma hem till oss, skulle du säkert tro vi har det ganska bra ställt, men vissa månader är det lite extra tufft, allra helst i slutet av månaden. Då finns det precis med mat så det räcker. Alla har inte heller möjligheten att låna.

  • Äldre 24 May 19:07
    Anonym (tänk igen TS...) skrev 2016-05-24 11:41:09 följande:

    Min familj hade mat så att det räckte precis till två vuxna oss barn och till två matlådor. Det här var inget som mina föräldrar skyltade med eller berätta för oss eller någon annan. Det här har jag förstått nu i efterhand. Så när vi tre barn hade med oss någon kompis så var det mat som sedan saknades. Sen TS vet du inget egentligen om deras ekonomi eftersom du nyss skrev att dom nyligen blivit vänner.

    Deras son kanske inte brukar få ta med sig vänner hem oanmält och mamman blev sur över att ha jobbat hela dagen sen komma hem till att det var ytterligare en mun att mätta som hon inte visste om. Hon kanske hade haft en dålig dag? Vad vet du? Jag skulle inte vilja ha en 16-åring över på en veckodag om det är läxor som ska göras. Sen stannade han till ganska sent skrev du. Hon tog nog ut sin irritation på din son. Att säga att han ska betala känns väl lite väl kymigt, men du tog ju för givet att han skulle få mat där eftersom du hämtade honom så sent. Det är inte heller ett speciellt fint sätt. 

    Ekonomi är inget man skyltar med och skulle du komma hem till oss, skulle du säkert tro vi har det ganska bra ställt, men vissa månader är det lite extra tufft, allra helst i slutet av månaden. Då finns det precis med mat så det räcker. Alla har inte heller möjligheten att låna.


    Fast det är skillnad på riktig mat som i ditt fall och trollmat och sandkakor som i detta fallet
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Origi­nal Gangst­er OG)
    Äldre 17 May 21:53
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 17:05:03 följande:

    Min 16 åriga son var hos sin kompis igår och stannade där rätt länge.

    När kompisens föräldrar kom hem lagade de mat. Mamman sa till min son att om han vill äta middag där så måste ha betala lite för att ''Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''.

    n. 

    Nä, jag har då verkligen inte hört om något sånt här tidigare. Mycket lustigt, tycker även min pojke. Han betalade såklart inte för en bit lax och potatismos, han hade inte ens kontanter med sig. Eftersom att hans kompis bor långt bort ifrån oss åkte jag sen och hämtade honom. Det tar ett tag att köra dit och jag kunde inte hämta honom fören på kvällen, vilket resulterade i att han fick sitta i hungrig i princip en hel dag hos den där sjuka familjen. Först när vi var hemma igen, sent på kvällen, kunde han äta.

    Hans kompis har varit hemma hos oss en gång tidigare, då var dock inte jag där. Dom har inte känt varandra så länge och har mest varit ute då dom setts så den här ''matregeln'' hans familj har, var ingenting vi visste om. Inte för att han hade betalat för det om hans visste om det, men då hade han kunnat stanna hemma och skitit i att åka hem till dom. Vill inte att han ska umgås med såna där snåljåpar. Fattigdom handlar det förresten inte om, då dom inte är fattiga utan medelinkomsttagare. 

    När jag hämtade sonen tänkte jag gå in och fråga mamman hur i hela friden dom tänker, men jag gjorde inte det. Bör jag göra det? Och har ni hört om detta tidigare? För mig är det mycket mycket märkligt.


    kompisens föräldrar kom hem lagade de mat. Mamman sa till min son att om han vill äta middag där så måste ha betala lite för att ''Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''.

    n. 

    När jag hämtade sonen tänkte jag gå in och fråga mamman hur i hela friden dom tänker, men jag gjorde inte det. Bör jag göra det? Och har ni hört om detta tidigare? För mig är det mycket mycket märkligt.[/quote

    Jep helt konstigt tycker jag också när man far till sin kompis hör det nöstan till att om man gör mat då bjuder man på mat åt konpisen inte lilla minsta tanken på att betala vad skulle ingrediemserna för maten kosta ett par 3, 4 Euro (?) i finland so what 5 euro hit eller dit en gång alltså
  • Äldre 17 May 22:04
    +2

    Här får gästerna också betala för sig.

    Mat: 50:-

    Låna toaletten: 10:-

    Tv: 10kr/h.

    Internet: 15kr/h.

    Telefon: 5kr/samtal.

  • Anonym (Prisl­ista)
    Äldre 20 May 22:46

    Här är våran prislista som gästerna måste betala:

    Mat: 150 kr

    Vatten: 13 kr/glas

    Övrig dryck: 35 kr/glas

    Toaletten: 12 kr/gång

    Dator/tv: 30 kr/tim

  • Anonym (Origi­nal Gangst­er OG)
    Äldre 22 May 21:56
    Fritidsmamman skrev 2018-05-17 22:04:48 följande:

    Här får gästerna också betala för sig.

    Mat: 50:-

    Låna toaletten: 10:-

    Tv: 10kr/h.

    Internet: 15kr/h.

    Telefon: 5kr/samtal.


    Anonym (Prislista) skrev 2018-05-20 22:46:17 följande:

    Här är våran prislista som gästerna måste betala:

    Mat: 150 kr

    Vatten: 13 kr/glas

    Övrig dryck: 35 kr/glas

    Toaletten: 12 kr/gång

    Dator/tv: 30 kr/tim


    Helt idiotiskt ursäkta språket att ta betalt när nån kommer på besök kan man inte bara ha kompisen där och strunta i en "prislista"!!!
  • Anonym (:-))
    Äldre 23 May 10:51

    Du, det var nog ironi ska du se! Tror knappast det finns någon som tar betalt för toa och vatten av sina gäster, snälla nån...


    Anonym (Original Gangster OG) skrev 2018-05-22 21:56:12 följande:

    Helt idiotiskt ursäkta språket att ta betalt när nån kommer på besök kan man inte bara ha kompisen där och strunta i en "prislista"!!!


  • Anonym (G)
    Äldre 23 May 11:17
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 17:05:03 följande:

    Min 16 åriga son var hos sin kompis igår och stannade där rätt länge.

    När kompisens föräldrar kom hem lagade de mat. Mamman sa till min son att om han vill äta middag där så måste ha betala lite för att ''Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''.

    Det här tänket förstår jag mig inte på. När jag var liten fick jag ALLTID äta middag hos mina kompisar. Det var inget snack om saken. När föräldrarna sa att maten var klar frågade dom om jag också ville äta och det ville jag nästan alltid. Och hos mina närmsta vänner frågade dom inte ens alltid, där var det självklart att jag liksom ingick i familjen. 

    Nä, jag har då verkligen inte hört om något sånt här tidigare. Mycket lustigt, tycker även min pojke. Han betalade såklart inte för en bit lax och potatismos, han hade inte ens kontanter med sig. Eftersom att hans kompis bor långt bort ifrån oss åkte jag sen och hämtade honom. Det tar ett tag att köra dit och jag kunde inte hämta honom fören på kvällen, vilket resulterade i att han fick sitta i hungrig i princip en hel dag hos den där sjuka familjen. Först när vi var hemma igen, sent på kvällen, kunde han äta.

    Hans kompis har varit hemma hos oss en gång tidigare, då var dock inte jag där. Dom har inte känt varandra så länge och har mest varit ute då dom setts så den här ''matregeln'' hans familj har, var ingenting vi visste om. Inte för att han hade betalat för det om hans visste om det, men då hade han kunnat stanna hemma och skitit i att åka hem till dom. Vill inte att han ska umgås med såna där snåljåpar. Fattigdom handlar det förresten inte om, då dom inte är fattiga utan medelinkomsttagare. 

    När jag hämtade sonen tänkte jag gå in och fråga mamman hur i hela friden dom tänker, men jag gjorde inte det. Bör jag göra det? Och har ni hört om detta tidigare? För mig är det mycket mycket märkligt.


    Jag känner delvis likadant som dig, känslan när kompisars förälder säger "nu är det mat" och det ingår inte att bjuda dig alla gånger ibland får du äta ibland inte. Men snålt eller inte så vet du ingenting om deras ekonomi, en medelkomst intagare kan bära tusentals skulder, finnas hos kronofogden och behöver spara in varenda krona. Du vet inte, du bara dömer och antar och då är du ju ingen bättre människa.

    Gör en deal att ge 30 spänn om han behöver äta där. Så får de det de behöver. Plus du saboterar inte för din som att kunna ha det bekvämt och umgås. Vem är snål egentligen, det är ju du som minst lika mycket vägrar betala, kompromissa med de istället. Tänk mer på sonens bästa än på dina antaganden och fördomar och vad som är bekvämast för dig så ska du se att det finns en perfekt lösning.
  • Äldre 24 May 10:16
    Anonym ( ) skrev 2018-05-23 10:51:07 följande:

    Du, det var nog ironi ska du se! Tror knappast det finns någon som tar betalt för toa och vatten av sina gäster, snälla nån...


    Joooooo, det är sant! Fråga min mamma om du inte tror mig!
  • Anonym (Prisl­ista)
    Äldre 24 May 10:54
    Anonym ( ) skrev 2018-05-23 10:51:07 följande:

    Du, det var nog ironi ska du se! Tror knappast det finns någon som tar betalt för toa och vatten av sina gäster, snälla nån...


    Ja jag var ironisk.
  • Äldre 24 May 11:00
    Anonym (Prislista) skrev 2018-05-24 10:54:46 följande:
    Ja jag var ironisk.
    VA??? Trodde vi var ett team här. Ett likasinnat snåljåpsteam. Och så skriver du att du är IRONISK??? Gråter
  • Äldre 24 May 12:43
    Fritidsmamman skrev 2018-05-17 22:04:48 följande:

    Här får gästerna också betala för sig.

    Mat: 50:-

    Låna toaletten: 10:-

    Tv: 10kr/h.

    Internet: 15kr/h.

    Telefon: 5kr/samtal.


    Rätt lik min lista.
    Tillkommer dock:
    Ligg 125 kr/h
  • Äldre 24 May 14:10
    Krafs skrev 2018-05-24 12:43:47 följande:
    Rätt lik min lista.
    Tillkommer dock:
    Ligg 125 kr/h

    125:- i timmen???


    Jag bokar! Vart bor du!? Har du F-skattsedel? Jag är noga med att följa ekobrotts-lagarna. De ger ju högre straff än sexbrottslagarna.

  • Äldre 24 May 14:22
    Anonym (Non) skrev 2016-05-22 17:05:03 följande:

    Min 16 åriga son var hos sin kompis igår och stannade där rätt länge.

    När kompisens föräldrar kom hem lagade de mat. Mamman sa till min son att om han vill äta middag där så måste ha betala lite för att ''Vi tycker att var och en äter hemma hos sig, om man inte är bjuden över på middag såklart. Vi vill inte att Oscar ska äta hos andra heller, utan vill att han äter hemma då annat känns väldigt ofint''.

    Det här tänket förstår jag mig inte på. När jag var liten fick jag ALLTID äta middag hos mina kompisar. Det var inget snack om saken. När föräldrarna sa att maten var klar frågade dom om jag också ville äta och det ville jag nästan alltid. Och hos mina närmsta vänner frågade dom inte ens alltid, där var det självklart att jag liksom ingick i familjen. 

    Nä, jag har då verkligen inte hört om något sånt här tidigare. Mycket lustigt, tycker även min pojke. Han betalade såklart inte för en bit lax och potatismos, han hade inte ens kontanter med sig. Eftersom att hans kompis bor långt bort ifrån oss åkte jag sen och hämtade honom. Det tar ett tag att köra dit och jag kunde inte hämta honom fören på kvällen, vilket resulterade i att han fick sitta i hungrig i princip en hel dag hos den där sjuka familjen. Först när vi var hemma igen, sent på kvällen, kunde han äta.

    Hans kompis har varit hemma hos oss en gång tidigare, då var dock inte jag där. Dom har inte känt varandra så länge och har mest varit ute då dom setts så den här ''matregeln'' hans familj har, var ingenting vi visste om. Inte för att han hade betalat för det om hans visste om det, men då hade han kunnat stanna hemma och skitit i att åka hem till dom. Vill inte att han ska umgås med såna där snåljåpar. Fattigdom handlar det förresten inte om, då dom inte är fattiga utan medelinkomsttagare. 

    När jag hämtade sonen tänkte jag gå in och fråga mamman hur i hela friden dom tänker, men jag gjorde inte det. Bör jag göra det? Och har ni hört om detta tidigare? För mig är det mycket mycket märkligt.


    Det ÄR mycket mycket märkligt! När någon kommer hem till en bjuder man på något, det hör till. Man bjuder på kaffe, dryck, tårta, fika eller, hör och häpna: MAT. De är asociala i sitt beteende. Ingen kommer vilja besöka dem spontant och de sätter käppar i hjulet för sin son när de inte lär honom normalt beteende. Man ska alltid vara så generös man kan mot vänner. Riktigt snålt beteende! Min erfarenhet säger att snålhet är en egenskap, som visar sig även när det gäller att ge bort tid och hjälp. De som är snåla brukar vara snåla på flera områden än pengar. Med att ge hjälp till vänner t ex. Snålhet är ett karaktärsdrag. Usch vad upprörande!
  • Anonym (Origi­nal Gangst­er OG)
    Äldre 28 May 21:51

    Jaa-a nog finns det människor som e dumma korkade alltså typ allt ska man ta betalt för alltså finns det ingen gräns?!?! är det kanske skillnad på kön också att en kille hos en kill kompis 10kr/timme och en tjej hos en kill kompis (inte förhållande, kompis) 15-20kr/timme "priset" beroende på hur het hon är hur sexig hon är desto sexigare desto dyrate per timme ha fånigt hoppas inte nåt sånt

  • Äldre 1 Jun 01:28

    Inte varit med om, när jag var liten avtalades det dock alltid i förväg om man skulle stanna över på middag nån dag (kan ärligt talat inte påminna mig om att det hände nå ofta).. 
    Annan ska om det gäller hämtmat eller resturangbesök.. Men låter orimligt att betala för att ta del av en hemmalagad måltid.. Låter snålt ! Sen är det väl helt okej att få beskedet att tyvärr hade vi inte planerat med en extra person så det finns inte mat tillräckligt. Jag skulle känt mig ovälkommen om de krävde betalt för maten!

Svar på tråden Betala för mat hos en kompis