• linnhedenstedt

    Vara tillsammans med en Albansk kille?

    Jag är 18 år och har börjat prata med en albansk kille, han är 17 år och har kommit som asyl och han kan inte så bra svenska. Jag har läst några andra trådar och har då sett om kulturkrockar osvosv och att de kan näst intill bara vara tsm med albanska tjejer. Hur är det med detta och vad är han ute efter?

  • Svar på tråden Vara tillsammans med en Albansk kille?
  • Green Cross
    linnhedenstedt skrev 2016-05-24 00:01:26 följande:

     Hur är det med detta och vad är han ute efter?


    Han är inte ute efter din kärlek utan vill endast ha en relation med dig så att han kan hävd anknytning till Sverige och således öka sina chanser till uppehållstillstånd (som är närmast obefintliga med tanke på att Albanien och Kosovo räknas som säkra länder).

    Om du insisterar på att inleda en relation med någon från Europas soptipp,vänta då tills han beviljats uppehållstillstånd så att du kan vara säker på att hans kärlek är genuin och inte en skenmanöver till asylskådespeleri.
  • Anonym (nja)

    Ingen asyl i från Kosovo och Albanien beviljas nu, det är säkra länder så det behövs inte. Så visst finns det en chans att han pratar med dig bara för att få uppehållstillstånd. Men han kanske också genuint tycker om dig.

    Jag va gift med en man från Kosovo i 5 år och vi har två barn tillsammans, vi är skilda nu. Han fick uppehållstillstånd genom om. Och helt ärligt ibörjan är vi träffades så handlade det mycket om just uppehållstillstånd för honom. Men vi blev också kär på riktigt under tiden. Och idag, även om han är ogift med en albansk tjej så finns det ingenting som han inte skulle göra för mig och barnen.

    Att vi skiljdes handlade mycket om hans syn på hur en fru ska va. Jag kunde inte leva upp till det.

    Han va ifrån en liten by på landet, där finns många av dom gamla traditionerna kvar. Dock är killarna från större städer mer "moderna". Vart kommer killen du träffar ifrån? Jag har flera svenska vänner som har helt fantastiska förhållande med albanska män.

    Jag och mitt ex är fortfarande jätte bra vänner. Jag och barnen hälsar på hans farbror med familj som bor i Sverige ca 1 gång varje eller varannan vecka plus högtider och födelsedagar. Jag åker med honom barnen ner till Kosovo och hans familj där nere varje sommar. Vi står varandra väldigt nära fortfarande. Jag och barnen pratar med farmor och farfar i Skype typ varannan dag.

  • Anonym (nja)
    Anonym (nja) skrev 2016-05-24 05:55:28 följande:

    Ingen asyl i från Kosovo och Albanien beviljas nu, det är säkra länder så det behövs inte. Så visst finns det en chans att han pratar med dig bara för att få uppehållstillstånd. Men han kanske också genuint tycker om dig.

    Jag va gift med en man från Kosovo i 5 år och vi har två barn tillsammans, vi är skilda nu. Han fick uppehållstillstånd genom om. Och helt ärligt ibörjan är vi träffades så handlade det mycket om just uppehållstillstånd för honom. Men vi blev också kär på riktigt under tiden. Och idag, även om han är ogift med en albansk tjej så finns det ingenting som han inte skulle göra för mig och barnen.

    Att vi skiljdes handlade mycket om hans syn på hur en fru ska va. Jag kunde inte leva upp till det.

    Han va ifrån en liten by på landet, där finns många av dom gamla traditionerna kvar. Dock är killarna från större städer mer "moderna". Vart kommer killen du träffar ifrån? Jag har flera svenska vänner som har helt fantastiska förhållande med albanska män.

    Jag och mitt ex är fortfarande jätte bra vänner. Jag och barnen hälsar på hans farbror med familj som bor i Sverige ca 1 gång varje eller varannan vecka plus högtider och födelsedagar. Jag åker med honom barnen ner till Kosovo och hans familj där nere varje sommar. Vi står varandra väldigt nära fortfarande. Jag och barnen pratar med farmor och farfar i Skype typ varannan dag.


    Shit va många stavfel.. skyller på tiden och telefonen :)
  • Carambolan

    Många som söker asyl blir väldigt ensamma och isolerade. Det kan mycket väl vara så att han helt enkelt uppskattar att ha någon att prata med, särskilt någon som pratar svenska.

  • linnhedenstedt

    Vi har träffats en gång och innan det så sa han att han skulle tycka det var kul att prata med någon som kunde svenska och inte bara dari (alla på asylboendet är afghaner). Han är ifrån peshkopia, dibër!

  • Anonym (nja)
    linnhedenstedt skrev 2016-05-24 07:40:21 följande:

    Vi har träffats en gång och innan det så sa han att han skulle tycka det var kul att prata med någon som kunde svenska och inte bara dari (alla på asylboendet är afghaner). Han är ifrån peshkopia, dibër!


    Han är ifrån Albanien alltså. Jag känner främst albaner ifrån Kosovo.

    Har du frågat honom varför han söker asyl?
  • linnhedenstedt

    Nej men min kompis "känner" han genom fotbolls laget de båda går i och han sa att han var här för att få bättre utbildning men sen vet jag inte hur mycket källor han har till det eller om det bara är att han tror det är så.

  • Anonym (nja)
    linnhedenstedt skrev 2016-05-24 08:02:32 följande:

    Nej men min kompis "känner" han genom fotbolls laget de båda går i och han sa att han var här för att få bättre utbildning men sen vet jag inte hur mycket källor han har till det eller om det bara är att han tror det är så.


    Utbildning är inget skäl för asyl. Man kan söka uppehållstillstånd för jobb och/eller studier, men det ska va beviljat innan man kommer till Sverige.

    Som sagt, det finns inga skäl till asyl ifrån Albanien. Han kommer aldrig bli beviljad det.

    Men är ni bara vänner så spelar det ju ingen roll. Men är du intresserad av honom och han visar ett intresse för dig så ställ frågor. Ha ögonen öppna. Och om du väljer att chansa så va medveten om att det finns en risk att det inte är äkta ifrån hans sida. Men samtidigt släng inte bort en chans till lycka pga vad som kanske kan hända. Alla förhållande innebär risken att bli sårad.

    Att jag gifte mig med mitt ex är det bästa jag gjort även om han sårade mig.
  • Anonym (Anna)

    Jag vill ju egentligen inte döma någon utifrån dess ursprung, utan för individen. Brukar lätt kunna genskåda personer. Har en väninna som var gift med en albansk kille. Han misshandlade henne mycket, även under graviditetetn och var allmänt elak mot henne. Jag avskydde honom (inte för att han just var alban utan för att han gav mig väldigt dåliga vibbar de gånger jag träffade honom). Han var tydligen urgullig innan de gifte sig enligt henne.

    Träffa du honom och lär känna honom om du gillar honom, men gift dig inte och skaffa för guds skull inte barn med honom! Var vaksam. Själv har jag aldrig dejtat, haft sex eller haft ett förhållande med någon man utanför Europa så har egentligen inga "egna" erfarenheter att dela.

  • Anonym (nja)
    linnhedenstedt skrev 2016-05-24 09:09:30 följande:

    Är det lika strikt med att bli accepterad av familjen osv i Albanien som med Kosovoalbaner?


    Det är jätte olika. Jag hade absolut inga problem med att bli accepted i familjen. Jag står mitt exs familj jätte nära, dom älskar fortfarande mig mer än hans nya albanska fru.

    Dom som jag känner och känner till så är det ett få tal som inte blivit accepterade och/eller haft problem med familjen.
  • linnhedenstedt

    Okej men du nämnde att ni inte kunde fortsätta vara tillsammans pga att du inte kunde leva upp till hans krav på hur en kvinna skulle va. Vad menar du? Vilka krav är det som ställs?

  • Anonym (nja)
    linnhedenstedt skrev 2016-05-24 09:51:48 följande:

    Okej men du nämnde att ni inte kunde fortsätta vara tillsammans pga att du inte kunde leva upp till hans krav på hur en kvinna skulle va. Vad menar du? Vilka krav är det som ställs?


    Han lever kvar i det gamla där mannen jobbar och styr familjen. Medan kvinnan tar hand om hem, barn och passar upp på mannen. Men hans familj accepterade mig fullt, dom har också skällt på honom många gånger och tagit "min sida". Han är en bra vän och pappa, men han har orimliga krav på hur hans fru ska va. Enligt mig i alla fall.
  • linnhedenstedt

    Okej.. ja nej det skulle inte jag acceptera om jag skulle inleda en relation med honom. Finns det något mer man borde veta innan man ger sig in på något med en alban?

Svar på tråden Vara tillsammans med en Albansk kille?