• Anonym (Ledse­nochån­gest)
    Äldre 24 May 10:36
    8469 visningar
    73 svar
    73
    8469

    Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt

    Igår träffade jag en läkare för vad jag trodde var att bestämma datum för kejsarsnitt. Nej, hon tog bara lite info, jag blev utskickad för att fylla i ett papper och sedan kunde jag gå hem. Fick inte ställa någon av de frågor jag hade.

    En sak som nu hållt mig uppe större delen av natten och även lett till en del ångestgråt är att hon sa att ks läggs i v 39. Vad menade hon med det?! V 39 för mig betyder 38-38+6 medan jag tror att vården menar just v 39-39+6. Det betyder att det tidigast blir snitt 5 dagar innan bf!!

    Har försökt ringa mvc men deras telefonkö är fylld för dagen.

    Jag har en grov förlossningsrädsla, dock har jag mycket svårt att uttrycka dessa känslor ansikte mot ansikte och verkar kanske "ok", men det är jag inte! Om det är så att de lägger det mindre än 1 vecka före bf så vill jag inte vara med mer, vill fly härifrån men det finns ingenstans att fly till. Det känns som om de leker med mitt liv. Jag fattar att det är bättre för bebisen att födas sent men jag då? Betyder inte jag någonting?! Det känns som jag har en dödsdom hängande över mig, önskar jag kunde försvinna.

  • Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 11:29
    #3

    Jag har fått snittet godkänt som tur är, vågade inte bli gravid annars. Men jag kan inte njuta av detta överhuvudtaget, hela graviditeten har varit en ångestsfär över tanken på en förlossning. Tycker man kan väl bestämma datum lite tidigare iaf, är nu i v 36 och de sa att det skulle vara bestämt nu men det är det ju inte. Mår jättedåligt men det känns som att de skiter i det. Fattar att det inte känns såhär för de flesta kvinnor men jag tillhör uppenbarligen inte den gruppen.

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 11:37
    #7
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 11:31:57 följande:

    Sverige är nog det enda landet i hela Europa som utför kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Var du lika rädd när han gjorde dig med barn?


    Vet inte om du känner till det, finns en väldigt varm plats i direkt sydlig riktning som jag tycker du borde dra till.
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 11:43
    #8

    Mitt bf ligger på en lördag och de utför inte planerade ks på fredagar tydligen, så i sådana fall blir det ju måndagen innan.

    Vill bara försäkra mig om att förlossningen inte hinner starta. Mindre chans för det om KS läggs typ på torsdagen innan.

    Har försökt argumentera för det men det känns som att "de" väljer och vrakar lite mellan de argument som passar dem själva. Finns det ingen man kan ringa och prata med? Det är det jag vill göra, höra hur de tänker. Känns fruktansvärt att bara gå och vänta på sin dom, vill vara lite proaktiv också.

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 13:41
    #24

    Det finns bara ett nummer till mvc, men det går inte dit utan en central där barnmorskor svarar på frågor. Antar att det är förlossningen då man ska ringa?

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 13:49
    #25

    Har tyvärr lite svårt att lita på personalen då de vid ett flertal tillfällen sagt saker som inte riktigt stämt, eller när de använt fakta för att argumentera mot mig och så har det visat sig att statistiken för det jag pratat om visat på högre sannolikhet än det de pratat om. Inte alla, men tillräckligt ofta för att få mig att känna att många har en egen agenda och inte nödvändigtvis alltid vill det som "är bäst". Lite svårt att förklara

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 13:50
    #26
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 12:50:41 följande:

    Var någonstans i Europa? Varför kan du inte svara helt enkelt?

    Jag påstår att Sverige är det enda landet i hela Europa (kanske vissa delar av Norge också) där kvinnor får kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Du svarar nej utan att kunna uttala dig vilket land du pratar om? Är det någon slags hemlighet?


    Varsågod, ett gratis exempel på land. Storbritannien
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 24 May 18:32
    #33

    Tack för alla hjälpsamma kommentarer, ringde till förlossningen och fick prata med en läkare. Hon var jättebra, kom fram till en kompromiss som känns helt okej. Ett datum som ligger nära det jag hoppats på men ändå inte jättetidigt, allt kändes som ett hån innan men nu känns det ändå som att de förstår mig bättre och såg det ur mitt perspektiv också.

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 08:59
    #38

    Nix? Jag bodde där i flera år, under vilken sten bodde du där? Min svägerska i England fick barn igår faktiskt, just genom planerat kejsarsnitt. Jag måste erkänna att jag skrattade till högt när jag såg din kommentar :D go go girl!

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 09:00
    #39
    straw2008 skrev 2016-05-26 07:46:52 följande:

    Jag har gjort 3 planerade snitt, har du fler frågor så får du gärna ställa dom. 

    Vill passa på att ge ett råd, de kommer sätta urinkateter på dig be de göra det EFTER att de bedövat dig. 

    Lycka till 


    Tack för tipset! Har diskuterat just det där med en barnmorska, och de ska lägga katetern efter bedövningen så det känns ju bra :)
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 09:29
    #43
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 09:21:10 följande:

    Fortsätta skratta då. Hade du verkligen bott i Storbritannien borde du veta att det finns en anledning varför just Storbritannien håller på med en referendum om att lämna EU. Just för att det inte längre finns pengar till sjukvården, bostadsmarknaden och soc mm. 

    Sedan 6 månader tillbaka får man enbart kejsarsnitt pga akuta sjukdomssituationer, psykiska störningar (med 2 läkarintyg) eller drogberoende, helt enkelt för att det inte längre finns pengar till onödiga operationer.

    Vilken kategori tillhör din svägerska?


    Ahahaha! Ingen av de du nämner. Fortsätt bara :D
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 09:52
    #46

    Uppenbarligen har Beds and Bucks andra regler än hela resten av landet....

  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 09:54
    #47
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 10:19
    #49
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 10:10:07 följande:

    Huruvida har beds and bucks att gör med kejsarsnitt i Sverige eller Storbritannien?


    Du som är så insatt i hur Storbritannien gör det borde veta att det är s.k "shires". Alltså delar av landet England, som i sig själv är en del av Storbritannien.
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 10:32
    #51

    Läs dina kommentarer!


    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 09:21:10 följande:

    Sedan 6 månader tillbaka får man enbart kejsarsnitt pga akuta sjukdomssituationer, psykiska störningar (med 2 läkarintyg) eller drogberoende, helt enkelt för att det inte längre finns pengar till onödiga operationer.

    Vilken kategori tillhör din svägerska?


    Därav skrev jag att i hennes "grevskap" stämmer uppenbarligen inte den infon du funnit någonstans.
  • Anonym (Ledse­nochån­gest) Trådstartaren
    Äldre 26 May 10:46
    #54
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 10:37:26 följande:

    Vet du egentligen vad "shires" är? Shires betalar man till ens knarkleverantör i Soho men knappast till ett sjukhus för kejsarsnitt. Är du seriöst dum eller tänker du enbart provocera lite???


    Vad söt du är :D
Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt