• Befint­ligmed­lem
    Äldre 24 May 12:03
    2082 visningar
    8 svar
    8
    2082

    Hur har ni berättat för tidigare barn om ett till syskon?

    Hej! Mitt första barn är på gång i magen. Min sambo har två barn sedan tidigare en runt 12 och en runt 6 år. Vi har inte dom på heltid men känner att det är viktigt att ha dom runt omkring nu för att det är ett tredje syskon på ingång. Hur har ni talat om för tidigare syskon att det kommer ett till? Hur har reaktionerna varit? Vi känner att yngsta på 6 år behöver få tid med oss nu och vi vill inte att han som mellanbarn ska känna sig utanför nu. Känns som vi måste ge honom extra mycket uppmärksamhet och tid nu, med all rätt!

  • Svar på tråden Hur har ni berättat för tidigare barn om ett till syskon?
  • Grattis till graviditeten:) men vilken vecka är du i kanske ska vänta tills vecka 12 och blrja berätta så du vet säkert att bäbis stannar sär inne för den store åxå kanske det beror på hur den kan ta det

  • Äldre 25 May 22:47
    #2

    Vi har berättat efter kub, så barnen har fått veta före andra bekanta.

  • Befint­ligmed­lem
    Äldre 26 May 14:08
    #3
    Mammatilljesperochkevin06 skrev 2016-05-25 11:49:34 följande:

    Grattis till graviditeten:) men vilken vecka är du i kanske ska vänta tills vecka 12 och blrja berätta så du vet säkert att bäbis stannar sär inne för den store åxå kanske det beror på hur den kan ta det


    Tack så mkt!:) är i vecka 17. Har ultraljud om två veckor så då tänkte vi gå ut med det. Försökt vänta så D inte känns som en evighet tills födseln e här.
  • Äldre 26 May 14:33
    #4

    Hej, och grattis! :) jag väntar mitt första barn, det blir min mans andra. Han har en son på 6 år sen tidigare, som är väldigt van vid att få all uppmärksamhet och kräver också mycket uppmärksamhet, så jag var först orolig över reaktion på att han skulle få syskon. Vi berättade efter kub och han blev glad, men efter det har han inte riktigt varit så engagerad, han har väl svårt att förstå att det är en bebis i magen tänker jag.

    Nu i vecka 33 så ser han ju att magen börjar bli stor och frågar varje gång han kommer hit om lillebror kommer snart :) jag är fortfarande orolig över hur han kommer hantera minskad uppmärksamhet på honom efter bebis är född, men det får vi ta då, han måste ju lära sig att han inte kan vara i centrum precis hela tiden längre, samtidigt som vi såklart ska se till att även han får tid med oss, speciellt pappa. Han har gått ner på tre-årings nivå de senaste veckorna, ska sitta i pappas knä, pratar med bebisröst hela tiden (vi sa till honom i början, men iom att det är så konstant så har vi gett upp), väldigt klängig på pappa osv. Känns spontant som att det har att göra med att han vet att han snart inte är enda barnet. Det är de reaktioner vi fått hittills iallafall. Tror alldeles säkert att det kommer gå bra när ni berättar :)

  • Fru Ve
    Äldre 28 Jun 22:00
    #5

    Jag är gravid nu med tredje barnet i v.5. Våra stora barn (gemensamma) är 8,5 samt snart 5 år. Tänkte berätta för barnen efter v.12 då risken för missfall är lägre. Då blir det ju också officiellt eftersom barnen inte kan hålla tyst, speciellt inte den yngsta Flört

  • Äldre 6 Jul 22:40
    #6

    hur ofta har ni barnen? 
    menar du att ni nu vill att barnen ska bo mer hos er - för att ni ska ha ett gemensamt barn? 

  • Äldre 7 Jul 15:47
    #7

    Hej, 

    Jag väntar mina första barn (tvillingar), sambon har en son på 8 år sedan tidigare som bor här varannan vecka. Vi valde att vänta till efter vecka 12 sedan satte vi oss med honom i soffan och sa "vet du vad, du ska bli storebror!". Han sa att det skulle bli roligt att inte vara ensam på somrarna sen var det inte så mycket mer med det.

    Men NU, efter några veckor, så pratar han om sina syskon hela tiden, och MED dem, lägger huvudet mot min mage och pratar med dem. Så det är jättekul

    Men tror inte riktigt han förstått vilken enorm åldersskillnad det kommer bli, att det inte riktigt är lekkamrater som kommer ut hehe.

    Sedan oroar vi oss lite över ifall bebisarna kommer väcka honom när han sover etc, men sånna saker får man väl ta som de kommer sen...

  • Befint­ligmed­lem
    Äldre 16 Jul 13:05
    #8
    Dixie skrev 2016-07-06 22:40:24 följande:

    hur ofta har ni barnen? 
    menar du att ni nu vill att barnen ska bo mer hos er - för att ni ska ha ett gemensamt barn? 


    Var det skrivet till mig? Vi har haft barnen på halvtid förut och det har fungerat bra, sedan har det blivit varannan helg, det varit mycket tjafs med ex-frun, flytt, bråk om vårdnad osv. Men som jag tidigare trodde så har nu hans äldsta barn bestämt sig för att bo hos oss heltid, dvs han har flyttat hit nu. (Detta har hänt sen senast jag skrev). Jag kan tänka mig att han vill passa på att ha egentid med pappa nu innan bebis kommer.   
    Moorii skrev 2016-05-26 14:33:44 följande:

    Hej, och grattis! :) jag väntar mitt första barn, det blir min mans andra. Han har en son på 6 år sen tidigare, som är väldigt van vid att få all uppmärksamhet och kräver också mycket uppmärksamhet, så jag var först orolig över reaktion på att han skulle få syskon. Vi berättade efter kub och han blev glad, men efter det har han inte riktigt varit så engagerad, han har väl svårt att förstå att det är en bebis i magen tänker jag.

    Nu i vecka 33 så ser han ju att magen börjar bli stor och frågar varje gång han kommer hit om lillebror kommer snart :) jag är fortfarande orolig över hur han kommer hantera minskad uppmärksamhet på honom efter bebis är född, men det får vi ta då, han måste ju lära sig att han inte kan vara i centrum precis hela tiden längre, samtidigt som vi såklart ska se till att även han får tid med oss, speciellt pappa. Han har gått ner på tre-årings nivå de senaste veckorna, ska sitta i pappas knä, pratar med bebisröst hela tiden (vi sa till honom i början, men iom att det är så konstant så har vi gett upp), väldigt klängig på pappa osv. Känns spontant som att det har att göra med att han vet att han snart inte är enda barnet. Det är de reaktioner vi fått hittills iallafall. Tror alldeles säkert att det kommer gå bra när ni berättar :)



    Det gick bra att prata med dom om ett syskon. Däremot känner jag att den yngsta (/lillebror) blir utanför (det är en känsla jag har) för att han inte är här så ofta. Att hans mamma bara låter honom komma hit varannan helg. Hoppas det blir till det bättre snart. Tror det skulle vara nyttigt för 6- åringen att bry sig om en lillebror. Lär sig lite om ansvar kanske och får mycket kärlek! (hörs att jag är 1st gångs mamma) ... inte helt lätt att vara bonusmor heller.  
    Oviss01 skrev 2016-07-07 15:47:29 följande:

    Hej, 

    Jag väntar mina första barn (tvillingar), sambon har en son på 8 år sedan tidigare som bor här varannan vecka. Vi valde att vänta till efter vecka 12 sedan satte vi oss med honom i soffan och sa "vet du vad, du ska bli storebror!". Han sa att det skulle bli roligt att inte vara ensam på somrarna sen var det inte så mycket mer med det.

    Men NU, efter några veckor, så pratar han om sina syskon hela tiden, och MED dem, lägger huvudet mot min mage och pratar med dem. Så det är jättekul

    Men tror inte riktigt han förstått vilken enorm åldersskillnad det kommer bli, att det inte riktigt är lekkamrater som kommer ut hehe.

    Sedan oroar vi oss lite över ifall bebisarna kommer väcka honom när han sover etc, men sånna saker får man väl ta som de kommer sen...


    Men åh va söt! :) Jag är också lite orolig för skrikiga nätter och väckning av hela familjen. Fast det gör ingenting egentligen. Ja det blir ju lite åldersskillnad. Tror inte det gör något! :) 
Svar på tråden Hur har ni berättat för tidigare barn om ett till syskon?