Sur för att jag inte vill ta mer ansvar.
Jag skulle på en sådan kommentar svara något i stil med "Om du tror att jag inte gillar ditt barn så är det ju bara bra om jag inte engagerar mig i det då". För oavsett om sådana kommentarer fälls av för att sambon är sur eller vill ge en skuldkänslor så tror jag inte på att i detta läge övertyga denne att man gillar barnet. Utan detta kan man diskutera vid andra tillfällen.
För jag anser att sådana här typer av kommentarer är olämpliga, och olämpliga kommentarer behöver man inte svara artigt på. Tvärtom min erfarenhet är att om man ger ett avvisande svar så brukar motparten ändra tonfall för man ger inget utrymme för denne att spela på.
Om däremot svarar med att säga att "Nej, jag tycker om ditt barn men orkar inte just nu att hämta på dagis etc pga x och y så visar man för motparten att dennes kommentar träffade, och risken finns också då att man ändrar sig och hämtar barnet på dagis.
När allt lugnat ner sig kan man istället prata med sin sambo och förklara sin ståndpunkt, tex, "Jag har inget emot ditt barn men pga av x och y orkar jag inte hämta/lämna på dagis, göra annat för barnet. Om detta är ett problem för dig kan du givetvis göra slut, men jag vill inte igen höra att jag inte tycker om barnet.