• Äldre 30 May 10:32
    2258 visningar
    12 svar
    12
    2258

    Missfall 2 gånger, kan jag bli gravid igen?

    Jag och min man har försökt få barn sen slutet på 2014, blev gravid i april 2015, men missfall i september 2015, visade sig vara ett missfall efter 5 månader men skedde långt innan men kroppen fattade inte innan september oturligt nog. Sedan blev jag gravid igen i januari 2016, men blev direkt missfall efter någon vecka.

    Sedan dess har vi ej visat plus på stickan, oregelbunden mens tills april, nu är den som vanligt men ännu ej fått bli gravid.

    Min fråga är om ni tror att detta på något sätt är ovanligt eller om det är något fel som vi behöver undersöka?
    eller kan det vara så att det bara tar tid och vi ska vara tålmodiga och vänta x antal månader till innan man går och undersöker?

    Vi längtar så vi kan dö!
    Men känns osäkert om det skulle bli plus igen, för vet vad som kan hända, kommer vara livrädd hela den graviditeten!

    Någon som varit i samma sits eller liknande?
    Kan tillägga att jag är 26 och mannen är 31.
    Är väl ingen ålder? vi har flera år till på oss, eller är vi onormalt gamla för första bebis?

    Känns hopplöst allting...

  • Svar på tråden Missfall 2 gånger, kan jag bli gravid igen?
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 11:15
    #1

    Hej!
    Nej, ni är inte "för gamla" men olika andra orsaker kan göra att
    ni har svårt att få barn. Jag skulle råda er att kontakta Landstinget
    och försöka få göra en infetilietsutredning eller missfallsutrednng.
    Normalt måste man ha haft 3 missfall för att få göra en missfallsutredning.
    Men om du fått dina missfall hemma, så vet ju inte de hur många du fått.

    Annars kontakta en privat gynekolog och be att få göra en utredning där
    Om problemet är dålig ägglossning eller oregelbunden mens så kan de
    skriva ut medicin mot det.


    Pergotime är ett läkemedel som stimulerar äggproduktionen.
    Pergotime används vid ofrivillig barnlöshet till följd av bristfällig äggproduktion.
    Källa: www.fass.se/LIF/product


    Fortsätt kämpa och ge inte upp !
  • Äldre 30 May 11:18
    #2

    Vi fick 5 missfall innan vi fick vår första dotter, sen 1 missfall innan vi blev gravida igen, detta var en tvillinggravidet men där ena tillbakabildades vilket var som ett missfall. Jag var 34 när första dottern föddes och 36 när andra föddes så ni har goda chanser att lyckas.

    Lycka till.


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Äldre 30 May 12:17
    #3

    Jag ser inga som helst problem att det ska funka för er, åtminstone inte som det ser ut just nu. Jag hade inte kontaktat vården än, det är en anledning till att de först utreder efter tre missfall på rad. Två är inte vanligt, men inte heller något som tyder på något problem. 

    Jag tror att det enda ni kan göra är att kämpa på. Det är ytterst, ytterst sällan som missfall beror på kvinnan. Minst 99% beror på att embryot av någon anledning inte delar sig normalt. Om något är din kropp fantastisk på att vara gravid :) Skulle det hända igen - kontakta landstinget snarast möjligt. 

    Jag vet hur ont det gör när vägen mot bebis blir alldeles för lång och krånglig, men med största sannolikhet är detta bara tillfälligt. En vacker dag sitter du där med ert barn i famnen, och då kommer det vara så självklart att det tog tid. Hade ni inte genomgått allt ni går igenom hade ni inte fått just Ert barn. 

    Stort lycka till! 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 14:28
    #4

    Håller inte med om att det skulle vara ytterst ytterst sällan som missfall beror på kvinnan. Man brukar säga att en tredjedel av fallen beror på mannen,
    en tredjedel beror på kvinnan och resten beror på olika orsaker t ex kan problemet finnas hos båda. Även par i 20års åldern kan drabbas av infertilitet.  Även de som är fullt friska i övrigt kan få problem med att få barn och får man upprepade missfall eller om ägget aldrig fäster så kan det bero på kvinnans immunförsvar. Problemet är att svenska läkare kan inget om att behandla infertilitet orsakat av immunförsvaret, de karar inte ens av att ta rätt blodprover. Jag har själv fått totalt 4 missfall. Efter 3:e missfallet gjordes missfallsutredning i Sverige och inget fel hittades. Så vi reste till Aten och den läkaren tog rätt blodprover och hittade orsaken.

    Läs mer i denna tråd:

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

    och här:
    www.fertilitetsguiden.com/

  • Äldre 30 May 14:53
    #5
    Anonym (anonym) skrev 2016-05-30 14:28:32 följande:

    Håller inte med om att det skulle vara ytterst ytterst sällan som missfall beror på kvinnan. Man brukar säga att en tredjedel av fallen beror på mannen,
    en tredjedel beror på kvinnan och resten beror på olika orsaker t ex kan problemet finnas hos båda. Även par i 20års åldern kan drabbas av infertilitet.  Även de som är fullt friska i övrigt kan få problem med att få barn och får man upprepade missfall eller om ägget aldrig fäster så kan det bero på kvinnans immunförsvar. Problemet är att svenska läkare kan inget om att behandla infertilitet orsakat av immunförsvaret, de karar inte ens av att ta rätt blodprover. Jag har själv fått totalt 4 missfall. Efter 3:e missfallet gjordes missfallsutredning i Sverige och inget fel hittades. Så vi reste till Aten och den läkaren tog rätt blodprover och hittade orsaken.

    Läs mer i denna tråd:

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

    och här:
    www.fertilitetsguiden.com/


    Siffrorna känner jag igen, men inte som förklaring till missfall utan till ofrivillig barnlöshet. Det rör sig ju ännu inte om infertilitet, det är inte onormalt att få 1-2 missfall och det är heller inte ovanligt att det tar några månader innan man blir gravid. Tar det över ett år och/eller blir ännu ett missfall - ja, då är det förmodligen fråga om någon form av infertilitet. 

    Att missfall skulle bero på mannen - det är väl en definitionsfråga vad man menar med det, men i så fall är det ju fråga om det genetiska materialet i embryot som han bidragit med. Vad gäller kvinnan - absolut kan det vara hennes immunförsvar som stöter ut embryot, jag säger inte att det 100% inte beror på kvinnan. Det är dock väldigt ovanligt och inget man ska räkna med i första taget, det är bara destruktivt. Kanske vanligare än man tror, men det ska inte vara vanligt. Detta baserar jag inte enbart på att läkarna i Sverige säger det, utan på min universitetsutbildning i biologi där reproduktion ingick. Det är tyvärr så att det är extremt många faktorer som ska fungera perfekt för att ett barn ska bli till, och det är inte ovanligt att det går snett. 

    I det här fallet är ju dock frågan om det handlar om immunologi. Skulle det ha varit fallet borde hon inte haft ett MA, eller hur? I så fall borde väl kroppen ha stött ut den främmande kroppen så snart den kände av det istället för att ha hållit kvar den alldeles för länge vare sig den var livskraftig eller ej? 

    Ditt fall är ju dessutom ett helt annat. Som sagt, 1-2 missfall är inte onormalt. Fler är det, så dina 4 är ju en helt annan historia. Jag beklagar verkligen, det måste ha varit jättetufft. 
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 15:14
    #6
    I det här fallet är ju dock frågan om det handlar om immunologi. Skulle det ha varit fallet borde hon inte haft ett MA, eller hur? I så fall borde väl kroppen ha stött ut den främmande kroppen så snart den kände av det istället för att ha hållit kvar den alldeles för länge vare sig den var livskraftig eller ej? 

    Jag har haft MA (missed abortion) och ibland stöter kroppen ut det som missfall men ibland så fattar inte kroppen vad den ska göra, så då måste man skrapas eller använda tabletter för att få ut det. Man kan mycket väl få MA om man har immunproblem jag är själv ett exempel på det och det finns massor med andra exempel. Läs själv i Atentråden så får du se ! 

    Tyvärr kan svenska gynekologer inte något om immunologi och missfall/infertilitet. De hävdar att kvinnans immunförsvar inte kan orsaka missfall eller barnlöshet. vilket vi alla tjejer i Aten-tråden är ett klart bevis på att immunfösvaret visst kan orsaka barnlöshet samt att immunläkemedel kan göra att det lyckas.

    Forsking och behandling av detta har pågått i USA sen 1990-talet. Men Sverige är långt efter. Svenska kvinnor måste resa till Usa, London eller Aten för att få bra och rätt hjlp med dessa problem.
  • Äldre 30 May 15:22
    #7
    Anonym (anonym) skrev 2016-05-30 15:14:35 följande:
    I det här fallet är ju dock frågan om det handlar om immunologi. Skulle det ha varit fallet borde hon inte haft ett MA, eller hur? I så fall borde väl kroppen ha stött ut den främmande kroppen så snart den kände av det istället för att ha hållit kvar den alldeles för länge vare sig den var livskraftig eller ej? 

    Jag har haft MA (missed abortion) och ibland stöter kroppen ut det som missfall men ibland så fattar inte kroppen vad den ska göra, så då måste man skrapas eller använda tabletter för att få ut det. Man kan mycket väl få MA om man har immunproblem jag är själv ett exempel på det och det finns massor med andra exempel. Läs själv i Atentråden så får du se ! 

    Tyvärr kan svenska gynekologer inte något om immunologi och missfall/infertilitet. De hävdar att kvinnans immunförsvar inte kan orsaka missfall eller barnlöshet. vilket vi alla tjejer i Aten-tråden är ett klart bevis på att immunfösvaret visst kan orsaka barnlöshet samt att immunläkemedel kan göra att det lyckas.

    Forsking och behandling av detta har pågått i USA sen 1990-talet. Men Sverige är långt efter. Svenska kvinnor måste resa till Usa, London eller Aten för att få bra och rätt hjlp med dessa problem.
    Ok. Hur orsakar immunologiska faktorer MA? Eller är det så att även de med immunologiska problem kan ha otur att få MA? Jag tänker att det kanske inte alltid är immunförsvaret som är i vägen trots att det är det huvudsakliga problemet, att man kan ha oturen att "lyckas" en enstaka gång men misslyckas på att fostret/embryot inte kan leva. Hänger du med på vad jag menar? 

    Jag menar inte att detta inte är ett problem vid ofrivillig barnlöshet - absolut är det det. Vad jag menar är att det är lite tidigt att hoppa till den slutsatsen i just detta fallet. Än så länge tyder inget på något onormalt. Ungefär 3 av 4 befruktade ägg blir inte till någon graviditet på grund av fel i den genetiska koden. Felen i generna är inget onormalt heller utan snarare högst förståeligt med tanke på hur enorma mängder DNA som måste se exakt rätt ut för att det ska gå vägen, därför handlar det ju ofta om ren otur att man får missfall. 
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 16:09
    #8

    Det är inte destruktivt att vara medveten om vilka olika orsaker det kan finnas till missfall. Svenska gynekologer förnekar ju en del av orsakerna. Läser man böcker om missfall tas det upp att immunförsvaret kan vara boven:
    Läs boken Is your body babyfriendly av Alan E Beer. Han var den amerikanske läkare som började behandla kvinnor med immunproblem och infertilitet i USA på 1990-talet. Finns att köpa på Bokus och Adliris för ca 200kr.

    Det stora problemet är ju att svenska gynekologer bara säger "Otur försök igen" oavsett hur många missfall folk har fått. Det sa läkarna bara till mig också efter
    4 missfall ! Det säger de till folk som fått 9 missfall också ! Se länken nedan. Sen är den svenska missfallsutredningen ett skämt. Man tar för få och man tar fel prover. Sen ger man de stackars paren stämpeln "oförklarlig barnlöshet". Det finns inget som heter oförklarligt - det finns alltid en orsak de har bara inte tagit rätt prover !

    Jag tycker bara att det är bedrövligt att svensk läkarvård är så långt efter när det gäller just immunförsvaret och infertilitet. Dessutom att läkarna har mage att säga att  "immunförsvaret kan inte orsaka missfall ". Svensk sjukvård måste bättra sig !

    Läs här om en tjej som fick 9 missfall och sen åkte till Aten:
    "Det värsta vi kan göra är att försöka om och om igen då det triggar immunförsvaret mer varje gång - de svenska läkarna hade ju rått oss tvärtom, försök om och om igen....idioter. " "Jag vill göra fler medvetna om att det kan vara immunologiska orsaker bakom upprepade missfall, även om du är frisk och ovetande???? "
    www.familjeliv.se/forum/thread/68524402-9-missfall-sen-fick-jag-veta-varfor

  • Äldre 30 May 16:41
    #9

    Det är destruktivt att måla fan på väggen innan det finns någon nytta med det. Som sagt är inget fel än. Hon har inte haft 3, inte 4 och framförallt inte 9 missfall. Hon har haft 2. Finns större problem kommer hon ju få ta tag i det så småningom, men inte förrän det finns skäl och de skälen finns inte ännu. Ska hon redan börja gå omkring och hata sin kropp som inte kan behålla barn? 

    Du svarar inte på min fråga heller. Hur orsakar immunologiska faktorer MA? Jag är genuint intresserad och vill gärna förstå. 

    Du argumenterar med mig som att jag ifrågasätter immunologiska problem vilket känns märkligt då jag inte ställt mig det minsta tveksam till att det är en faktor. 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 17:35
    #10

    Det som är destruktivt är att svenska läkare förnekar att immunförsvaret kan orsaka problem och de (läkarna) vägrar ta till sig ny information trots att kunskapen finns sedan länge utomlands. Har inte sagt nåt om att hata sin kropp det var du som sa det.  De tjejer jag pratat med hatar inte sin kropp de är bara arga över att de inte får hjälpen de behöver i Sverige.

    Det finns många tjejer som inte orkar riskera att få 3 missfall så de söker hjälp utomlands redan efter 2 missfall eftersom ett missfall är oerhört smärtsamt psykiskt och fysiskt att gå igenom. Om du själv hade fått flera missfall som jag gjort hade du vetat det. Många misstänker redan då att immunförsvaret är problemet men får absolut ingen hjälp av läkarna här och tvingas då resa utomlands för att få hjälpen.

    Hur orsakar immunologiska faktorer MA? Jag är genuint intresserad och vill gärna förstå. 

    Immunförsvaret kan orsaka MA genom att det kan attackera äggen redan i äggstocken. Äggen kan fortfarande bli befruktade och fästa men det blir inget foster endast en hinnsäck. Det har hänt mig och många andra i Aten tråden.

    Läs boken Is your body babyfriendly och läs länken jag skickade med om du önskar bli upplyst.

  • Äldre 30 May 17:47
    #11

    Det känns som att du bara är intresserad av att bråka. Jag säger noll och ingenting emot den svenska vården kring immunologi, så vill du bråka kan du få fortsätta utan mig eftersom jag ändå inte känner mig särskilt involverad i konversationen. 

    Tack för svar, jag hänger fortfarande inte med på hur du menar. Det kan bli ofostrig graviditet av flera anledningar och MA innebär inte alltid att det är ofostrigt. Jag är intresserad men tänker varken läsa en flera hundra sidor lång tråd eller köpa en bok. 

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 30 May 18:05
    #12

    Tråden är 32 sidor lång, inte flera hundra sidor.

    För er tjejer därute som är drabbade av missfall och verkligen är intresserade av att veta mer om hur missfall kan orsakas av immunförsvaret läs denna tråd:

    www.familjeliv.se/forum/thread/68524402-9-missfall-sen-fick-jag-veta-varfor

    Kolla här också:
    fertilitetsguiden.com/

Svar på tråden Missfall 2 gånger, kan jag bli gravid igen?