• Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 31 May 03:27
    7192 visningar
    52 svar
    +1
    52
    7192

    Kristen

    Hm, känns farligt. Troende kristna är ofta pedofiler, hustrumisshandlare och våldtäktsmän. 

    Jag avråder alla från att använda den där sajten.

  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 31 May 06:05
    #3
    Anonym (jjj) skrev 2016-05-31 05:38:29 följande:
    Ja, det lät ju som en rationell tanke baserad på vetenskap och fakta. . ?
    Se bara på knutby. Eller alla sexuella övergrepp i katolska kyrkan. 

    Det är allmänt känt att kristna lever i konservativa, stereotypa könsroller och att mycket våld förekommer inom familjen. 
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 31 May 06:29
    #5
    Anonym (jjj) skrev 2016-05-31 06:19:35 följande:
    Uttrycket "det är allmänt känt" används i stort sett bara av personer med låg bildningsnivå som inte klarar att vetenskapligt motivera sina påståenden.
    Skojar du? Det finns en miljon studier pa området. Det är så utbrett att Svenska Kyrkan till och med har 26 anställda som bara jobbar med övergrepp som skett i deras egen organisation. I USA har över 10 000 övergrepp mot minderåriga begåtts sedan 50-talet. Detta är på riktigt allmänt känt. 
    Anonym (jjj) skrev 2016-05-31 06:19:35 följande:
    Det finns en uppsjö av forskning på religion, kolla in den först. Att bara sitta och tro en massa (som du gör nu) känns så religiöst. . .


    Jag har tagit del av betydligt mer forskning på området än gemene man någonsin kommer göra. Det ingår i mitt jobb. 

    Hur det "känns" för dig är knappast relevant.

  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 31 May 07:27
    #7
    Anonym (jjj) skrev 2016-05-31 07:19:58 följande:
    Tror inte en sekund på det. Hade du haft så mycket forskning i bakhuvudet som bara låg där och blaskade hade du väl kläckt ur dig någon av dem direkt för att öka sin egen trovärdighet?

    Det där med kyrkans anställda är rent nonsens (vad får du allt ifrån?). Övergrepp är brottsligt och utreds av polisen. Självklart får inte Svenska kyrkan (eller någon annan organisation) göra det på egen hand.
    Självklart utreder de inte brott. Här kan du läsa mer: www.svenskakyrkan.se/motsexuellaovergrepp

    Varje stift har tva personer - det finns 13 stift. Det ger 26 personer.

    Har finns amerikans statistik: childfriendlyfaith.org/child-abuse-and-neglect-statistics/

    www.svt.se/nyheter/inrikes/praster-tillats-jobba-kvar-trots-anmalningar-om-sexuella-overgrepp 
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 31 May 07:54
    #10
    Anonym (jjj) skrev 2016-05-31 07:30:30 följande:
    Okej, du kan inte skilja på journalistiska artiklar och vetenskapliga undersökningar.

    Det hade jag heller inte trott med tanke på det du skrivit hittills. Du är på så pass låg nivå att en vidare diskussion med dig omöjligt kan ge mig något.

    Ha en bra dag!
    Men är du på riktigt? Jag har aldrig påstått att de artiklarna är vetenskapliga studier. Varenda tredjeklassare vet vad skillnaden är. 

    De studier och undersokningar jag tar del av i mitt arbete har jag givetvis ingen onlinelänk till. De är inte ens offentliga alltid.

    Kanske går de att hitta på nätet, kanske inte. Det är i alla fall inget jag tänker lägga någon tid på att undersöka bara för att någon kristen gubbe tar illa upp av mina (sanna) påståenden. 
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 1 Jun 01:39
    #14
    Anonym (Amanda) skrev 2016-05-31 08:01:53 följande:
    Det där är inget annat än fördomar. Lever man som en troende kristen utgår man från bibelns ord och mest från det Nya Testamentet och Jesus. Det som du säger är som att säga att alla manliga förskolelärarare är pedofiler, just för att det finns bekräftade fall där det har hänt. Du beskriver det som är oacceptabelt inom kristen tro, lever man så och kallar sig kristen så går man tyvärr inte med Gud.
    Men du vet att det inte finns gudar va?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 2 Jun 01:46
    #19
    Snygg kotlett skrev 2016-06-01 19:03:48 följande:
    Du tror att krista är det. Jag vet dock, i och med ditt inlägg, att ateister är fördomsfulla med kunskapsbrist
    Var brister min kunskap?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 2 Jun 01:47
    #20
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-01 19:15:51 följande:

    Hehe ok... jag nappar väl då... 


    Hej troende kristen, aktiv inom HBTQ-världen, och BDSM..... Dessutom så följer jag inte traditionella könsroller och de män som misshandlat mig har alla varit Atister (eller hmm alla 2....) medan de kristna pojkvänner jag haft har delat min livssyn... så...
    Det där med allmänt känt kan nog ta och dra något gammalt över sig.... 


    Atister? Artister? Hur kommer det sig att du blir misshandlad så ofta?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 3 Jun 01:59
    #24
    Anonym (H) skrev 2016-06-02 14:10:16 följande:
    Tycker det är ännu mer ointelligent att inte kunna förmå att förstå att vi alla är olika. Vissa har behov av att ha sin tro, andra inte. Tycker det är så tråkigt att alltid läsa dumma inlägg liknande ditt i sådana här trådar. Och nej, jag är inte kristen, jag är agnostiker.
    Behov ja. Religion är för svagsinta och fegisar. 

    Agnostiker är om möjligt ännu värre. Du har inte förmågan att bestämma dig för vad du tror och tycker om saker, eller vad är problemet? 
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 3 Jun 02:09
    #25
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-02 08:09:49 följande:

    Min mobil ville inte skriva ateister tydligen. 


    Ja du bra fråga. träffat fel killar som verkat vara trevliga men inte var det. Så många gånger dessutom... 2 stycken och jag är snart 40 och dejtat sedan jag var 16 (alltså med undantag av när jag haft relationer) så det är egentligen inte så många... 


    Var det för att du var kristen? Blev det mycket friktion mellan er?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 6 Jun 02:27
    #33
    Anonym (H) skrev 2016-06-04 11:31:36 följande:
    Tycker lite synd om dig som inte förstår bättre. Svagsinta och fegisar..? Okej. Tänker inte ge mig in i en diskussion med dig ens.

    Det är klart att jag skulle kunna "bestämma" mig för något om jag ville men jag inser att jag faktiskt, rent vetenskapligt, inte vet. Och vadå "inte har förmågan att bestämma mig vad jag tycker om saker"?! Det var just religion vi diskuterade, inte "saker".

    Men jag har märkt att personer som har behov av att uttrycka sig nedlåtande om personer, som t ex om troende, oftast är personer man inte ska ödsla energi på. Så, hej då.
    Tack för att du bevisade min tes. Du verkar höra till kategorin fegisar snarare än svagsinta. Springer iväg från diskussionen så fort någon ifrågasätter dig..

    Typiskt kristna och agnostiker. Tror de är djupsinta och filosofiska men i själva verket är de bara irrationella och förda bakom ljuset.. 
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 6 Jun 02:30
    #34
    Dryjbddlbft skrev 2016-06-05 09:59:29 följande:

    Vi har så jävla lätt att skylla allt på Gud, men titta på oss själva!! Gud tar bort ondska, vi människor är onda och visst fan förtjänar vi bo med fanskapet Satan i helvetet för all evighet. Ja, häxjakten var bra enligt min åsikt, nu är det mer acceptabelt att häxor finns och bidrar med svart magi eller vit magi skitsamma dom som praktiserar wicca åker till helvetet. Döda bebisar är oxo acceptabelt typ abort, det är fint att vara självisk och ego, inte konstigt att världen är så jävla Dickens pga vi väljer att leva i synd. Om en syndar får resten skiten. Typ krig. Om tyranner väljer krig ja då sitter vi i samma båt. Jag förstår Gud fullt ut. Jag skulle oxo förstöra människo jävlarna, för vi är så grymt elaka innerst inne. Om det inte var för Jesus skulle jag dött och gått till helvetet med en gång! Och jag skulle inte ens ifrågasätta Gud varför jag är där!

    Ja just det, Buddha leder dig rätt till helvetet, men han är rätt cool va? Låt oss worship hans jävla staty det hjälper ju världens problem !


    Sök vård.
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 7 Jun 08:24
    #37
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-07 08:18:47 följande:

    Wow... bara wow... take a chill pill.... 


    Du har missat mycket med vad Jesus ville lära ut... Du tillhör typen av människor som gör att folk ser ner på oss troende... 


    Du tror att Jesus har funnits i verkligheten?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 7 Jun 08:47
    #39
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-07 08:40:40 följande:

    Lite det som är betydelsen av att vara kristen. Att man tror på Kristus. (Dvs att Jesus var Guds son, föddes till jorden, dog och återuppstod och steg upp till himlen)  


    Sen är jag inte bokstavstroende. Anser att Bibeln är en bok som skrevs för länge sedan och för den tidens samhälle och utbildning. Skrevs den idag hade det sett MYCKET annorlunda ut. Dessutom är den ett hoppplock av böcker skrivna av många olika personer under lång tid. Och de som plockade ihop texterna valde lite efter eget huvud vilka texter de skulle ta med och inte. Vilket gör att Bibeln är en bok som man inte skall ta på allt för stort allvar. Utan försöka läsa ut vad som är huvudbudskapet. 


    (Och just det, jorden är vääääldigt gammal, Darwin hade koll på det där med evolutionen, osv osv jag är inte en vetenskapsförnekare. Snarare tvärtom!! Påpekar det eftersom jag själv fastnat i en disskution med en person utan vett och sans som hävdade att evolutionen var en hypotes och en felaktig sådan, att jorden var typ 4000 år gammal och att det var djävulen som begravt dinosauriebenen i marken så vi skulls misstro Guds existens... :-S) 


    Hm okej.. så vad är huvudbudskapet då? Vilka delar tror du på? Himmel och helvete? Synd och förlåtelse?

    Jo jag vet att den är ett hopplock. Kejsar Konstantin satte ihop den för att kunna kontrollera det romerska folket.
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 7 Jun 09:34
    #41
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-07 09:17:40 följande:

    Himmeln ja, den hoppas och tror jag är sann (kan ju inte veta :-P ) 

    Helvetet däremot hoppas och tror jag inte finns.. 

    Förlåtelsen tror jag definitivit på! Synden också, dock tror jag att synden inte är så som många tror. Eller de saker många tror, tror personligen mer det handlar om att inte visa respekt, medmänsklighet osv. Det är ett litet svävande koncept men det viktigaste är att vi inte försöker avgöra om någon omkring oss syndat eller inte, synden är personlig, och INGEN kan avgöra om en annan person syndat, därför skall ingen uttrycka sig kring andras val. 

    Jag är själv sexuellt aktiv utan att vara gift, något som förr ansågs som synd. Men jag är inte säker på att det faktiskt är en synd längre eftersom tiderna är annorlunda och världen förändrats. Tror mao tex att synderna kan förändras genom tiden. 

    Ja de flesta vet om att det är ett hopplock. Ville bara förtydliga varför jag inte är bokstavstroende, utan istället ser till huvudbudskapet vilket i mina ögon är:

    Medmänsklighet, kärlek, och respekt mot sina medmänniskor. 


    Så du tror på alla bra saker men inte på de dåliga? Låter bekvämt :)
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 10 Jun 02:14
    #43
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-07 11:36:10 följande:

    Nej tror på de dåliga sakerna också, bara att jag ser dem lite annorlunda.
    Och nej det är inte av bekvämlighet utan för att det helt enkelt är så som jag har fått ta till mig religionen. Jag tror som sagt fortfarande på synden. Och på helvetet så hoppas jag att det inte finns. Men precis som dig så har jag inget facit, du ikan väl höra av dig om du hamnar i helvetet och berätta. 


    Som sagt jag vet inte vilket straffet blir om man inte respekterar sina medmänniskor. Men din argumentation här i tråden visar tex på en avsaknad av just respekt och även på empati, så OM det finns ett helvete är du väl kanske närmare att hanna där innan mig....


    Ja fast det gör det inte, så jag tänker vara precis så empatilös som jag är naturligt. Det där med respekt för medmänniskor har jag aldrig förstått mig på.. Varför ska jag gå runt och låtsas respektera folk jag verkligen inte respekterar?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 14 Jun 01:59
    #45
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-12 00:16:26 följande:

    Det är väl just det... Du skall inte låtsas att du respekterar en person... Du SKA respektera punkt slut...


    Du måste inte hålla med om personens tankar och åsikter, men du skall respektera personen oavsett. 


    Jag tex behöver inte respektera rasistiska eller homofobiska yttringar, men jag respekterar personen som har dem.... Kan tycka att personen har fel, men kommer inte behandla personen illa... 


    Vadå SKA? Känslor kan man inte styra på det sättet. Om någon går omkring och säger att hen på riktigt tror på Jesus och synd och helvetet och andra sagor KAN jag omöjligt respektera hen. Hen är ju bakom flötet!
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 14 Jun 03:23
    #47
    -1
    Anonym (Inte allt är som du tror....) skrev 2016-06-14 03:13:29 följande:

    Nu är jag inte bakom flötet och kände du mig i verkligheten skulle du veta det. (Jag är dessutom medlem i Mensa......) 


    Saken är den att man behöver respektera även om man inte håller med. Kan du inte det så visar det bara på dina brister än på den personer du inte kan respekteras brister.... 


    Du pratar mycket i termer som SKA och BEHÖVER. Det är väl ändå upp till var och en hur man vill bemöta personer man inte respekterar, tycker du inte? 

    Lever du efter någon slags upplevd moral som dikterar hur du ska bete dig i livet?

    Mensa ja... duktig du är. 
Svar på tråden Kristen